Összejött a Grand Slam a Hyundainak

Összejött a Grand Slam a Hyundainak

hirdetés
Több mint két tucat aranyérmet zsebelt be a világ legrangosabb ipari formatervezési díjátadóin a Hyundai. A márka egyik koncepciójárműve pedig olyasvalamit ért el, amire csak a legnagyobbak képesek.
Grand Slam: így nevezik a tenisz világában azt, amikor egy játékos négy élvonalbeli bajnokságot (Australian Open, Roland Garros, Wimbledon, US Open) is megnyer. A fogalmat ma már más sportágakban is használják, hasonló jelentéssel, sőt: az élsport világán kívül is meghonosodott.

Az ipari formatervezésben is létezik Grand Slam: ezt akkor éri el egy adott termék, ha a világ négy legnagyobb jelentőségű dizájndíját sikerül megszereznie.
Az If Design Award, az IDEA, a Red Dot és a Good Design Awards a szakma abszolút csúcsát képviselik – úgy lehet ezt elképzelni, mintha egy új modell az Európai Év Autója, az Észak-Amerikai Év Autója, a Világ Év Autója, valamint a Női Világ Év Autója szavazáson egyaránt felülmúlhatatlannak bizonyulna.
Hogy mennyire ritka kiválóság mind a négy megmérettetésen a csúcsra emelkedni, jól mutatja, hogy a legtöbb gyártó már akkor pezsgőt bont és sajtóközleményt fogalmaz, ha a négyből három kitüntetés összejön. Pontosan ez történt egyébként tavaly a Hyundai-csoport okosotthonokat, okos háztartási vezérlőrendszereket fejlesztő leányvállalatával, a Hyundai HT-val.
Csakhogy ők különböző termékeikkel arattak babérokat – a Hyundai N Vision 74 tanulmányautó azonban egymaga diadalmaskodott mind a négy pályázaton. Ezek után szerénytelenség nélkül állíthatjuk, hogy a múltidéző stílusjegyeket jövőbe mutató hajtástechnológiával társító koncepciójármű napjaink egyik legnagyobb jelentőségű formatanulmánya.
Persze a hidrogén-üzemanyagcellás, két villanymotoros N Vision 74 mellett további modelleket is kitüntettek a Good Design Awards januári díjátadóján.

Díjat nyert az IONIQ 6, az új generációs Kona, valamint a Grandeur zászlóshajó. Az előbbi kettőt aligha kell bemutatnunk olvasóinknak: egy évvel ezelőtt szenzációszámba ment, hogy az IONIQ 6 mesterhármast elérve a Világ Év Autója, a Világ Év Villanyautója, valamint a Világ Év Autós Formaterve díjakat egyaránt elnyerte – ugyanúgy, mint 2022-ben az IONIQ 5.

Kona dizájnja, ha lehet, a Hyundai legáramvonalasabb (0,21-es közegellenállási együttható) típusának számító IONIQ 6-énál is merészebb. Nem is feltétlenül ez teszi azonban egyedülállóvá a koncepcióját, hanem az, hogy a tervezők az elektromos változatból kiindulva, annak sajátosságaihoz igazodva alkották meg az egész modellcsaládot.
A Grandeur (más néven Azera) valamivel alaposabb bemutatást igényel, hiszen Európában nem kapható – a Hyundai globális formanyelve és szellemisége azonban ugyanúgy érvényesül ennél az óriásnál is.
Az ötödik generációs széria 5 méter feletti karosszériája végtelenül letisztult stílusjegyekből építkezik, különleges jellemzője a hátrafelé lejtő övvonal, amely a száz évvel ezelőtti sportautók hangulatát varázsolja a szedánba. A hátsó lámpatest keskeny csíkjára elöl LED-es nappalifény-sáv válaszol; a tompított és távolsági világításról a lökhárítóban elrejtett lámpatestek gondoskodnak.

Még el sem csendesültek az örömmámor hangjai a Hyundai globális formatervező stúdióiban, amikor 2024 márciusában újabb elismeréscsokorban részesültek a márka gyártmányai.

IF Design díjat nyert az IONIQ 5 N, a márka első akkumulátoros elektromos sportmodellje, egyben minden idők legerősebb Hyundai szériaautója; a vadonatúj Santa Fe (figyeljük meg az első lökhárító csipkézett kialakítását, amely a Grandeur/Azera megoldásával kacsint össze), valamint az a Santa Fe XRT tanulmányautó, amely néhány jelentős módosítással komoly expedíciós járművet varázsol a nagy szabadidőjárműből.
Az iF Design pályázatán ennél is távolabb mozdultak a zsűritagok az autógyártástól: kitüntették a Hyundai Motor szingapúri innovációs központjában kifejlesztett HMGICS Safety Management Robotot, a cégcsoport több épületét, így a jokohamai élményközpontot, valamint a FIFA múzeumot, de díjat kapott egy márkatörténeti kiállítás, a PONY Exhibition, valamint – hogy cikkünket mégis csak egy autós vonatkozással zárjuk – az az N üzemmód, amely többek között az IONIQ 5 N infotainment-rendszerében kínál a nagy teljesítményű felhasználáshoz igazított kezelőfelületet.