hyundai-santa-fe

Beépített terasz és súlytalanság a Hyundai új SUV-jában

hirdetés
Visszatér a Hyundai Santa Fe. Az ötödik generációs óriás világelső technológiák és megoldások hosszú sorával lép piacra, a tervek szerint egy éven belül.
Elég végignézni a Hyundai modellkínálatán, hogy lássuk: a koreai márka a minőségi forradalom után most az esztétikai vonalon bont formát, és a világ talán legfantáziadúsabb autógyártójává vált. A Tucsontól az Ioniq 6-ig, a Stariától az új Konáig csupa olyan modell várja az érdeklődőket, amely újraértelmez, megkérdőjelez, a feje tetejére állít mindent, amit az autóipari formatervezésről tudni véltünk.
Ennek a sornak áll most az élére a Santa Fe – részben újdonsága, részben pedig impozáns méretei és idomai okán. Míg a versenytársak már itt, a szabadidőjárművek felső házában is az ívekre, lendületes vonalvezetésre szavaznak, a Hyundai visszatért a műfaj gyökereihez, és karakteres (nem mellékesen kiváló helykihasználást is nyújtó), szögletes formákból építkezik. Az eredmény kézzel fogható: a Santa Fe második és harmadik üléssorán a kategória legjobb helykínálata várja az utasokat, az igazi térvarázslatra viszont akkor kerül sor, ha felnyitjuk a H betűt formázó hátsó lámpatestekkel díszített csomagtérajtót.

A Hyundai csak teraszként hivatkozik az itt feltáruló térre, utalva arra, hogy hatalmas, teljesen sík hely várja a csomagokat – vagy, ahogy a Hyundai kreatív szakemberei elképzelték, a heverészésre, kikapcsolódásra vágyó utasokat, akik szabadon gyönyörködhetnek a szemük elé táruló természetben.
A természet nemcsak ebben a formájában volt fontos a Hyundainak, hanem a Santa Féhez kínált hajtásláncok kiválasztásakor is: bár egyes piacokon hagyományos belső égésű motorral is fogják forgalmazni a 483 centiméteres óriást, Európában két hibrid közül választhatnak a vevők. Mindkettő ugyanazon 1,6 literes, takarékosságra hangolt turbómotorra épül: az egyik egy full hibrid modell, a másik pedig egy hálózatról tölthető (plug-in) hibrid. Ezek rendszerteljesítménye ma még nem ismert, ám az előző generációs modell hasonló hajtásláncai 230, illetve 265 lóerőre voltak képesek, így legalább hasonló teljesítményszint várható most is.
Egy átlagos szabadidőjármű esetén ennél nem is kellene többet elmesélnünk egy évvel a piaci bevezetés előtt, a Hyundai Santa Fe azonban olyan fedélzeti technológiákat alkalmaz, amelyek mellett nehéz szó nélkül elmenni. Az első üléssorban ultraibolya világítást alkalmazó fertőtlenítő rekeszt és egyszerre kettő (!) telefon vezeték nélküli töltésére alkalmas aljzatot találunk. A kategóriában elsőként alkalmazott, ívelt panorámaképernyő is lenyűgöző.

A ’súlytalansági’ pihenő-pozícióba billenthető első ülésekkel már az Ioniq 5-ösön találkoztunk, itt viszont a második sori ülések is komfortállásba fektethetők, ülőlapjukat a világon elsőként megdönthetjük, így soha nem tapasztalt kényelemben utazhatunk. Szintén új az első és második üléssor felől egyaránt felnyitható fedelű padlókonzoli rekesz, míg a hátratekintést digitális belső tükör segíti.
Fontos újdonság, hogy a külső és belső felületeken egyaránt környezetbarát anyagokkal találkozunk. Említést érdemelnek az újrahasznosított szénszálas karosszériaelemek, a természetes bambusznádból készült festékanyag, a csecsemők egészségét sem károsító beltéri anyagok. Az apró utasok épségére a hátsó ülések foglaltságát ellenőrző biztonsági rendszerrel is ügyel a Santa Fe.
A modell szolgáltatásainak sorát új generációs vezetőtámogató funkciók zárják: még finomabban és pontosabban működik a ráfutásos ütközést hatékonyan elkerülő rendszer, a kameraalapú sávban tartó technológia, a vezető éberségét annak reakciói alapján megállapító funkció, amely ráadásul bizonyos piacokon a sofőr fiziológiai paramétereit – vélhetően pulzust, vérnyomást, testhőmérsékletet – is méri és ellenőrzi, így gondoskodva a maximális biztonságról. Szintén fontos a navigációs rendszer adatain alapuló adaptív tempomat, a távolból vezérelhető parkolóautomata, vagy a kiszállás biztonságára ügyelő rendszer, amely nem engedi, hogy rányissuk az ajtót egy közeledő kerékpárosra.

A digitális kulccsal (okostelefonnal) nyitható, vezeték nélküli szoftverfrissítéssel aktuálisan tartható Hyundai Santa Fe hazai piacán, Koreában már most is kapható, Európába és Észak-Amerikába viszont csak 2024 első felében érkezik meg.