Folyosókon gurul, önmagát vezeti a legújabb Hyundai

Folyosókon gurul, önmagát vezeti a legújabb Hyundai

hirdetés
Szöul legújabb, legmodernebb épületében, egy intelligens irodaházban debütál DAL-e Delivery. A Hyundai-csoport legfrissebb robotikai fejlesztését autóipari technológiák teszik különösen hatékonnyá.
Három évvel ezelőtt mutatta be önjáró ügyfélszolgálati robotját a Hyundai. DAL-e recepciósként, idegenvezetőként tölthet be kiváló szolgálatot, most színre lépő rokona pedig már ennél sokkal többre képes.

A Hyundai-csoport autógyártó márkái, a Hyundai és a Kia közösen fejlesztették ki a DAL-e Delivery verziót, amely valójában egy többlépcsős evolúciós folyamat legfrissebb állomása: megalkotásakor már figyelembe vettek számos tapasztalatot, amelyet az elmúlt évek során hasonló kézbesítő robotokkal szereztek a kutatók.
A DAL-e Delivery neve pontosan körülírja a robot feladatkörét: tervezői irodaházi kézbesítőnek szánták – ami persze megint csak egy evolúciós lépcsőfok, hiszen ha a kontrollált, kiszámítható, körbezárt környezetben jól teljesít az önjáró szerkezet, egyre nagyobb kihívások elé állíthatják alkotói, és idővel akár az utcán is magabiztosan közlekedhet majd.

Ne szaladjunk azonban ennyire előre, annál is inkább, mert a DAL-e Delivery ügyes kis szerkezet. Magas, gúlaszerű felépítésével felhívja magára a figyelmet, ugyanakkor fémhatású felületei és nagy méretű kijelzője kifejezetten elegáns, igényes hatást kelt – leginkább úgy néz ki, mint egy felső kategóriás dizájner-irodabútor. Tudása viszont annál jóval nagyobb.
Például fejlett arcfelismerő rendszere jóvoltából azonosítja a címzettet, akinek a küldeményt viszi, így neki és csak neki nyitja ki – automatikusan – a szállítótér ajtaját. A pocakjában kialakított üregben sok minden elfér, például 16 pohár innivaló, de a 10 kg hasznos teherbírás révén akár kisebb csomagokat is elvihet a postázóból a címzetthez.

Első pillantásra azt mondanánk, DAL-e Delivery egy négykerekű szerkezet, ennél azonban sokkal fejlettebb: mozgásáról négy darab különálló, autonóm Plug&Drive (PnD) egység gondoskodik, amelyeket évek óta fejleszt és alkalmaz a legváltozatosabb területeken a Hyundai.
Ezeknek a moduloknak köszönhetően a kézbesítő robot jóformán bármilyen manőverre képes, a fordulástól az oldalazáson át a gyors kikerülésig. Másodpercenként akár 1,2 métert tud megtenni, és mivel a PnD-modulok kerekei rugóznak, a kábelvezető padlóhidakon, liftajtóréseken vagy küszöbökön is képes átlépni.

A Hyundai újdonsága hamarosan szolgálatba áll a szöuli Factorial Seongsu okosirodaházban. Megjelenésével mentesülnek a lótifuti feladatok alól a cégek gyakornokai, és végre érdemi munkát végezhetnek – kérdés, hogy idővel nem válik-e majd a DAL-e Delivery maga is olyan okossá, hogy a postáslegény szerepkörét maga mögött hagyva projektmenedzserré vagy főszerkesztővé avanzsáljon…