Hyundai üzemanyagcellás technológia.
A Hyundai jelenleg is az üzemanyagcellás technológia egyik első számú szakértője, ám ennél is ambiciózusabb célokat dédelget: egy leendő, hidrogénalapú társadalom legfontosabb szereplőjévé kíván emelkedni. Ezt a célt pedig több csatornán keresztül igyekszik elérni.
![Image](/hyundai/images/2021/01/04/hyundai-uzemanyagcella-4.jpg)
Vajon mire lehet jó egy olyan technológia, amely több mint két évtizedes kutatás és fejlesztés után világszerte alig néhány ezer megvásárolható, működőképes gépkocsit termelt ki?
A válasz: mindenre – feltéve, hogy a hidrogén-üzemanyagcelláról beszélünk. Azok kedvéért, akik nem ismernék: az üzemanyagcella (angolul fuel cell) hidrogén és oxigén kölcsönhatásából állít elő elektromos energiát, a folyamat egyetlen mellékterméke a víz.
Az áramfejlesztéshez az oxigén korlátlanul rendelkezésre áll a légkörben, tehát „csupán” a hidrogént kell biztosítani a folyamathoz.
Ez persze jelenleg az ideálisnál jóval nagyobb nehézséggel jár, hiszen szó szerint a semmiből kell létrehozni az infrastruktúrát, az üzemanyag előállításának gazdaságos, fenntartható módjától kezdve az annak tárolására és szállítására szolgáló megoldásokon át a végfelhasználókat kiszolgáló töltőrendszerekig.
A válasz: mindenre – feltéve, hogy a hidrogén-üzemanyagcelláról beszélünk. Azok kedvéért, akik nem ismernék: az üzemanyagcella (angolul fuel cell) hidrogén és oxigén kölcsönhatásából állít elő elektromos energiát, a folyamat egyetlen mellékterméke a víz.
Az áramfejlesztéshez az oxigén korlátlanul rendelkezésre áll a légkörben, tehát „csupán” a hidrogént kell biztosítani a folyamathoz.
Ez persze jelenleg az ideálisnál jóval nagyobb nehézséggel jár, hiszen szó szerint a semmiből kell létrehozni az infrastruktúrát, az üzemanyag előállításának gazdaságos, fenntartható módjától kezdve az annak tárolására és szállítására szolgáló megoldásokon át a végfelhasználókat kiszolgáló töltőrendszerekig.
Ez első olvasatban csupa hátránynak hangzik, a Hyundai azonban meglátta az előnyét is: ha a gazdasági élet minden területén, párhuzamosan vezetjük be az új technológiát, felgyorsíthatjuk annak elfogadását, alkalmazását és széles körű elterjedését.
A műszaki megoldások széles körű felhasználása csökkenti a fejlesztés és a gyártás fajlagos költségeit, az eltérő felhasználási területeken szerzett, sokrétű tapasztalatok pedig hatékonyabbá tehetik a fejlesztés folyamatát.
A műszaki megoldások széles körű felhasználása csökkenti a fejlesztés és a gyártás fajlagos költségeit, az eltérő felhasználási területeken szerzett, sokrétű tapasztalatok pedig hatékonyabbá tehetik a fejlesztés folyamatát.
![Image](/hyundai/images/2021/01/04/hyundai-uzemanyagcella-2.jpg)
![Image](/hyundai/images/2021/01/04/hyundai-uzemanyagcella-5.jpg)
A vállalat a közelmúltban megkezdte első üzemanyagcellás nehéz teherjárművének, az XCient FC-nek európai forgalmazását, méghozzá integrált formában: a járművek értékesítésével párhuzamosan a töltő-infrastruktúra kifejlesztéséhez is hozzájárul.
Így a Hyundai svájci FC-ügyfelei állami támogatás nélkül, tisztán piaci alapon döntöttek a technológia alkalmazása mellett: a várakozások szerint öt éven belül már 1600 üzemanyagcellás Hyundai teherjármű róhatja Svájc útjait.
Így a Hyundai svájci FC-ügyfelei állami támogatás nélkül, tisztán piaci alapon döntöttek a technológia alkalmazása mellett: a várakozások szerint öt éven belül már 1600 üzemanyagcellás Hyundai teherjármű róhatja Svájc útjait.
![Image](/hyundai/images/2021/01/04/hyundai-uzemanyagcella-6.jpg)
![Image](/hyundai/images/2021/01/04/hyundai-uzemanyagcella-7.jpg)
A Hyundai, amely tagja a globális Hidrogéntanácsnak, a közlekedésen túlmutató területekre is kiterjeszti hidrogénkompetenciáját. A világon elsőként épített például olyan vészhelyzeti generátort, amely hidrogén-üzemanyagcella segítségével gondoskodik az ügyfél áramellátásáról.
A berendezés tesztüzeme a Hyundai koreai üzemanyagcella-gyárában zajlik. Mindezen tevékenységek megkoronázásaként a Hyundai 2020 decemberében létrehozta saját hidrogén-üzemanyagcellás almárkáját is: a HTWO márka fogja össze a Hyundai Motor Group összes, hidrogénhez kapcsolódó technológiai fejlesztését, az autóipartól kezdve a hajózáson és vasúti szállításon át a városi légi közlekedésig (UAM).
A berendezés tesztüzeme a Hyundai koreai üzemanyagcella-gyárában zajlik. Mindezen tevékenységek megkoronázásaként a Hyundai 2020 decemberében létrehozta saját hidrogén-üzemanyagcellás almárkáját is: a HTWO márka fogja össze a Hyundai Motor Group összes, hidrogénhez kapcsolódó technológiai fejlesztését, az autóipartól kezdve a hajózáson és vasúti szállításon át a városi légi közlekedésig (UAM).
![Image](/hyundai/images/2021/01/04/hyundai-uzemanyagcella-3.jpg)
A nagyközönség számára természetesen a Hyundai Nexo testesíti meg a márka H2-ambicióját. Az üzemanyagcellás crossover 2023-re alapvető átalakuláson megy át: megújuló technológiájának köszönhetően a nagynyomású tartályok feltöltésével (ez mindössze 5 percet vesz igénybe) 640 kilométert lesz képes megtenni, és ezzel a belső égésű motorral szerelt járművek teljesen egyenértékű versenytársává válik – a legcsekélyebb károsanyag-kibocsátás nélkül.