Láthatatlan világújdonságok a Hyundaitól

Láthatatlan világújdonságok a Hyundaitól

hirdetés
Egy innovatív modell bevezetése szenzációs dolog, ám az ipar és a technológia világában a színfalak mögött is hasonlóan forradalmi fejlesztések zajlanak, amint azt a Hyundai példája is mutatja.
A Hyundai 2020-ban hirdette meg azon ambiciózus célját, hogy egyszerű, bár nagyszerű autógyártóból intelligens mobilitási szolgáltatóvá kíván átalakulni. Azóta vadonatúj irányokba nyit, előzmények nélküli területeken fejleszt, és korábban elképzelhetetlen megoldásokat biztosít, arra törekedve, hogy végül az emberi társadalom minden tagja számára biztosíthassa a korlátok nélküli mozgás szabadságát.

Az erre szolgáló eszközökkel, szoftverekkel és szolgáltatásokkal viszonylag gyakran találkozunk a sajtóban, a közösségi médiában, vagy akár mindennapi életünkben. A mobilitási célok megvalósításához azonban a Hyundainak mindent, még a legalapvetőbb folyamatokat is újra kell gondolnia, hogy a gyártásban, az energetikában, a beszállítói láncban minden készen álljon a gyors ütemű, fenntartható növekedésre.
Az automatizálásban minden területen hatalmas áttörést hozott az ötödik generációs mobil adatátviteli technológia, az 5G, amely minden korábbinál nagyobb sávszélessége révén nyitott új távlatokat az önvezető, környezetükkel kommunikáló járművek fejlesztése terén, hiszen a hálózat rövid idő alatt rengeteg adatot képes megbízhatóan továbbítani. Miközben az átlagember a mindennapi mobiltelefon-használatban találkozik az 5G technológiával, kiépíthetők zárt, térben és hozzáférésben korlátozott hálózatok is, amelyek kifejezetten egy adott felhasználó (mondjuk egy autógyártó) kommunikációs igényeit támogatják.
Ezek a privát 5G (P-5G) hálózatok célzatosan telepített, egyedi hullámhosszon forgalmazó eszközökből állnak, így védettek minden külső zavaró behatástól. A Hyundai Dél-Koreában elsőként vezetett be ilyen P-5G hálózatot, amely a gyártásban közreműködő, nagy teljesítményű berendezések – ipari robotok és egyéb készülékek – hatékony és megbízható vezérlését, illetve felügyeletét teszik lehetővé.
Két év tesztüzemet követően 2024 októberében a vállalat központi gyártóüzemében, Ulszanban éles munkára fogták a technológiát: több tucat automatizált, kötött útvonalon közlekedő járműmozgató platform kap és küld a hálózaton keresztül információkat. A Hyundai amerikai gyárában is működik már P-5G: itt több mint kétszáz mobil robot hatékony működtetéséről gondoskodik a rendszer.
A Hyundai azonban további távlatokat látott a technológiában, így a Samsunggal együttműködésben kifejlesztette a globális autóipar legelső csökkentett teljesítményű (reduced capacity, RedCap) P-5G infrastruktúráját. Ez a személyzet munkavégzésének nélkülözhetetlen elektronikus eszközeit – kézi szkennereket, kamerákat, fényképezőgépeket stb. – kapcsolja össze a központi vezérlőrendszerrel.
Hagyományosan helyi wifihálózat gondoskodik ezeknek a hálózatba kapcsolt berendezéseknek a kommunikációjáról, a P-5G RedCap azonban kisebb energiafogyasztást, költséghatékony kiépítést és üzemeltetést, valamint nagyobb adatátviteli sebességet, csökkentett késést és a sávszélesség hatékonyabb kihasználását teszi lehetővé – magyarul minden területen felsőbbrendű az eddig alkalmazott megoldásnál.

A robotikában nem a berendezések egymás közötti, hatékony kommunikációja a legalapvetőbb kihívás, amelyre megoldást keres a Hyundai: legújabb technológiai projektjében az önműködő gépek megbízható energiaellátása foglalkoztatja a céget. A Hyundai nagy tapasztalattal bír az akkumulátortechnológiák terén, ám ezek elsősorban az autóipari felhasználásra vonatkoznak. Itt is folyamatosan fejlődik a rendszerek energiasűrűsége – azaz hogy egy adott méretű és tömegű akkumulátor mennyi energiát képes tárolni –, ahhoz azonban, hogy a robotok valóban hatékonyan tudjanak segíteni bennünket mindennapi életünkben, ezen a téren kvantumugrásra van szükség.

Legyen szó az emberek mozgását gyártóüzemekben vagy a mindennapok során támogató, viselhető robotvázakról vagy a közösségi terekben, irodaházakban és üzletekben szolgálatot teljesítő ügyféltámogató gépekről, ezek csak akkor terjedhetnek el széles körben, ha olyan apró, de nagy kapacitású akkumulátorokat kaphatnak, amelyek hosszan képesek biztosítani működésüket anélkül, hogy túlzottan nehézzé vagy terebélyessé tennék „viselőiket”, azaz a robotokat.
Pontosan ezt célozza a Hyundai és a Samsung SDI frissen meghirdetett projektje, amelyben nem csak a cellák felépítését, de az akkumulátor vezérlését is újra kívánják gondolni. Ha sikerrel járnak, akár már néhány év múlva megjelenhetnek az olyan hosszú üzemidejű, kecses idomokkal rendelkező robotok az életünkben, amelyekkel ma még csak tudományos-fantasztikus filmekben találkozhatunk.