A Hyundai gyártja Európa egyik legtisztább autóját

A Hyundai gyártja Európa egyik legtisztább autóját

hirdetés
A Green NCAP közzétette legújabb életciklus-elemzésének eredményeit. Mindössze öt autó felelt meg az elvárásoknak, köztük az új generációs Hyundai Kona.
A tudatos fogyasztók tisztában vannak azzal, hogy egy autó (de igazából bármilyen termék) környezetvédelmi teljesítményének elemzésekor nem elég a használat során keletkező szennyező anyagokat figyelembe venni: fontos, hogy a típus a gyártás és a hulladékhasznosítás során is a lehető legcsekélyebb terhelést jelentse a környezet számára. A könnyű gépjárművek károsanyag-kibocsátását vizsgáló Green NCAP ezért 2023-ban úgy döntött, magasabb szintre emeli tevékenységét. A laboratóriumi és közúti elemzések során maximális, ötcsillagos öko-teljesítményt mutató modelleket – ezek javarészt a zéró helyi emisszióval üzemelő villanyautók közül kerülnek ki – alaposabb, szélesebb körű vizsgálatnak vetik alá, megnézve, hogy a teljes élettartamukat figyelembe véve mennyire kíméletesek a környezettel.
Ennek az életciklus-összegzésnek (Life Cycle Assessment, LCA) egyrészt célja, hogy megtalálja a piacon elérhető „legzöldebb” autókat, másrészt a szabályszerűségek megállapításával remélhetőleg befolyásolhatják a gyártói döntéseket – nincsenek nagy titkok, a következtetés az volt, hogy a viszonylag kompakt akkumulátorral szerelt, kis méretű járművek életciklusa során keletkezik a legkevesebb káros anyag.
A jó hír, hogy a gazdaság egyre inkább alkalmazkodik az elektromos közlekedéshez: az energiaszolgáltatók mind nagyobb arányban tudnak zöld elektromos energiát biztosítani nemcsak a járműhasználathoz, de a gyártáshoz is, ami radikálisan csökkenteti a járművek (minden jármű) szénlábnyomát. Szintén általános előrelépést jelent a villanymotorok és az akkumulátorok technológiájának folyamatos és gyors ütemű fejlődése – ugyanakkor azt is látni kell, hogy a hatótávolság bűvöletében élő ügyfelek egyre nagyobb akkumulátorokat követelnek a gyártóktól, ami az életciklus minden fázisában óhatatlanul lerontja a járművek teljesítményét.
Mindent figyelembe véve a Green NCAP az eredetileg megállapított 120 g/km-ről mostanra 100 g/km-re csökkentette a teljes életciklusra vetített CO2-ekvivalens kibocsátás megengedett legmagasabb értékét. Amelyik autó ezt nem tudja teljesíteni, az nem kaphatja meg az éves LCA-díjat. Idén tizennyolc ötcsillagos típusból mindössze ötnek sikerült a bravúr – a teljes lista itt tekinthető meg.
Az említett legjobbak között végzett a Hyundai Kona Electric nagyobbik akkumulátorral és erősebb motorral szerelt változata.
Persze a Hyundai Kona akkor is lenyűgözően teljesít, ha kizárólag a használat során felmerülő emissziókat nézzük.

A 160 kW-os (218 LE) csúcsteljesítményű, 65 kWh kapacitású akkumulátorával 513 kilométeres elméleti hatótávolságot biztosító kompakt szabadidőjármű a Green NCAP közúti tesztjén minden idők egyik legkiválóbb, 92%-os töltési hatásfokát mutathatta fel. Ez nyilván csökkenti az összesített szénlábnyomot, de a mindennapokban fontosabb, hogy kevesebb veszteséggel, azaz olcsóbban és gyorsabban tölthető az autó.
A Kona másik ütőkártyája a kiváló télkompatibilitás: mínusz 7 °C külső hőmérsékleten is keveset fogyasztott, annak ellenére, hogy gyorsan képes volt felfűteni az utasteret. Ezek az apróságok is hozzájárultak ahhoz, hogy a Kona páratlanul kedvező, 98%-os összesített eredménnyel szerezze meg azt az ötcsillagos minősítést, amivel aztán kvalifikálta magát az LCA-elemzésre.