Ma, amikor az európai újautó-eladások 44 százalékát a szabadidőjárművek teszik ki, a siker alapvető feltétele a minél változatosabb crossoverkínálat. Mégis, egyetlen márka sincs a piacon, amely olyan népes, olyan sokszínű SUV-palettával rendelkezne, mint a Hyundai.
Száz európai újautó-vásárlóból negyvennégy, száz magyarból harminckilenc választ valamilyen formátumú szabadidőjárművet – kicsit és nagyot, takarékosat és sportosat, kényelmeset vagy robusztusat. Hat év alatt megduplázódott a crossoverek aránya az európai piacon, és ez nem egyszerű mennyiségi növekedés: folyamatosan új és új kategóriákban jelennek meg az emelt hasú modellek, szép lassan (illetve nem is olyan lassan) kiszorítva a kínálatból a hagyományos formátumú modelleket.
Jól példázza a fejlődés mennyiségi és minőségi voltál a Hyundai termékpalettájának alakulása. Az évtized derekán mindössze két klasszikus szabadidőjárművel rendelkezett a Hyundai: a Tucson az alsó- középkategóriában, a Santa Fe pedig a közép- és felső-középkategóriában képviselte a márkát a crossoverek piacán. Aztán megérkezett a városi Kona, a Tucson és a Santa Fe közé betagozódó Nexo, majd legutóbb a Konával összevethető méretű, de nagyon eltérő karakterű Bayon és végül a markáns, futurisztikus Ioniq 5, a Hyundai harmadik kompakt szabadidőjárműve. A sort folytathatnánk még az Európán kívül forgalmazott modellekkel, a négy méter alatti Venue-tól a szubkompakt Cretán át a hatalmas, hajszál híján ötméteres Palisade-ig, ám szükségtelen: a Hyundai már jelenlegi, hat modellből álló palettájával is hatalmas helyzeti előnnyel bír az európai piacon.
Ez az előny ráadásul nem csupán mennyiségi, hanem minőségi is: egyetlen más gyártó sem fedi le olyan hiánytalan alapossággal az összes elképzelhető üzemanyagtípust, senkinél nem találunk a szélsőségesen takarékostól az extrém sportosig olyan változatos hajtáslánc-kínálatot, mint a Hyundai-nál.
Kezdjük a lajstromot a csapat legkisebb és legújabb tagjával, a Bayonnal! A 418 centiméteres városi crossover a Hyundai új generációs formanyelvét alkalmazza, előremutató dizájnnal kombinálva a tradicionális szabadidő-járműves arányokat. Viszonylag nagy magassága a rövid karosszéria ellenére is szuverén helykínálattal vértezi fel: kimagasló lábtér és 400 litert meghaladó csomagtér-kapacitás teszi sokoldalúvá a típust. A Bayon a városi méretosztályra ma még egyáltalán nem jellemző bőségben kínál modern vezetőtámogató technológiákat, amelyekhez igényes multimédiás szolgáltatások társulnak. Az apró crossover tudásával és karakterével már azt a technológiai bennszülöttként emlegetett Z generációt szólítja meg, amelynek legidősebb képviselői még csak mostanában lépnek be az autóvásárlók sorába. Nem véletlenül szerepel a Bayon kínálatában 48 voltos mild hibrid hajtástechnológia és intelligens manuális sebességváltó: a modell extravagáns és modern, ugyanakkor racionális és felelősségteljes is.
A Bayon bevezetésével felértékelődött a Kona szerepe a piacon: noha csak néhány centiméterrel nagyobb, egészen más karakterrel bír. Nagy teljesítményű benzinmotorok, mild hibrid benzin- és dízelmotorok alkotják alapvető hajtáslánckínálatát, amelyet három különleges opció tesz teljessé. Az öntöltő Kona Hybrid ma már klasszikusnak számít a takarékos, sokoldalú ökomodellek európai palettáján. A tisztán elektromos Kona EV új kiadása a villanyautózással kapcsolatos minden előítéletre rácáfol: egyetlen feltöltéssel akár 484 kilométert képes megtenni (vagy több mint 1000-et, ha adottak a megfelelő körülmények és a felkészült pilóta, amint a közelmúltban egy extrém kísérletben sikeresen bebizonyosodott), erősebb kivitelében pedig 204 lóerővel nyűgözi le vezetőjét. Ennél is erősebb a vadonatúj Kona N, amely nem csak a Hyundai palettáján számít különlegességnek: a 280 lóerős turbómotorral szerelt sport-szabadidőjármű a kiemelkedő motorteljesítmény mellett olyan módosított futóművet és fékrendszert, valamint fejlett sebességváltót kapott, amelyekkel külön felkészítés nélkül is tényleges versenyteljesítményre is képes.
Annak idején a Tucson volt a Hyundai első modern szabadidőjárműve Európában. Noha az eladások terén a Kona mára megelőzte, ma is ez az a típus, amely kijelöli a fő csapásirányt a márka számára, legyen szó formai nyelvezetről vagy technológiai tartalomról. Az új generációs Tucson forradalmi világítástechnológiája, amely soha nem látott dizájnmegoldásokat tett lehetővé, ugyanúgy kiemeli a piaci mezőnyből a modellt, mint hajtáslánckínálata, amely nem kevesebb mint ötféle különböző villamosított opciót tartalmaz. A kínálat csúcsán álló, 265 lóerős plug-in hibrid opció mellett optimális mindennapi használati értéket nyújt a 230 lóerős öntöltő hibrid módozat. Mellettük két teljesítményszinten elérhető benzines mild hibrid és egy dízel mild hibrid variáns kínál környezetbarát, könnyen kezelhető alternatívákat a hagyományos benzin- és dízelmotorok mellett. Az adaptív lengéscsillapítás, a terepüzemmódok és a vezetőtámogató funkciók soha nem látott gazdagsága egytől egyig olyan jellemzők, amelyeket nem is olyan régen csak prémiummárkák kínálatában találtak volna meg a vásárlók.
Ha kivitelével és szolgáltatásaival a Tucson kulcsszerepet játszik a luxus demokratizálásával, fokozottan igaz ez a márka zászlóshajójára, a Santa Fe szabadidő-autóra. A választhatóan három üléssorral kínált, nagy jármű a Hyundai első olyan szabadidőjárműve, amely a márka új generációs padlólemezére épül. Ennek is köszönhető, hogy elsőként egészíthette ki hagyományos benzin- és dízelmotorokból álló, széles motorpalettáját a Tucson kapcsán fent már említett öntöltő és plug-in hibrid hajtásláncokkal. Elsőként vezette be azt a nyolcfokozatú, olajfürdős duplakuplungos sebességváltót, amely azóta – kellően átdolgozott formában – a Hyundai N sportmodellekben is nagy sikerrel debütált, belső tere pedig nem csupán minden eddiginél tágasabb, de soha nem látott igényességgel szolgálja ki akár hét utasát.
A fentiekben felsorolt szabadidőjárművekkel a Hyundai a piac szinte minden szegmensét lefedi. Van azonban két típus, amelyeket tudatosan rétegmodellnek fejlesztett a márka: olyan crossoverek, amelyek a maguk nemében teljességgel egyedülállóak nemcsak az európai, de a globális piacokon is. A megújult Nexo különleges, hidrogén üzemanyagcellás hajtásláncával a világ egyik legfejlettebb gépkocsija. Igazi jövőbe tekintő modell, amely nem csak elméleti síkon hirdeti a Hyundai technológiai kompetenciáját, de valós, mindennapi használati értékkel társítja azt a teljes mértékben fenntartható hajtástechnológiát, amely hosszú távon alapjaiban változtathatja meg nem csak a mobilitást, de az emberi társadalom teljes energiagazdálkodását.
Míg a Nexo csak azokon a szerencsés piacokon elérhető, ahol rendelkezésre áll a használatához szükséges hidrogéntöltő infrastruktúra, az Ioniq 5 már Magyarországon is megrendelhető. A Hyundai tisztán elektromos almárkájának legelső típusa a múltidéző vonalvezetést a létező legmodernebb technológiákkal társítja. Az akkumulátorait a padlólemezben hordó konstrukció a luxuslimuzinokat idéző, rendkívüli helykínálattal (tengelytávja elképesztő 3000 mm!) és a mély tömegközéppontból adódó, szuverén menetstabilitással ejti bámulatba utasait. Az Ioniq 5 azonban nem csak sajátos vonalaival idézi a merész tanulmányautók világát. Lámpatestei sajátos fényrajzolatot tesznek lehetővé, első ülései pihenőpozícióba mozdíthatók, padlókonzolja szokatlanul nagy tartományban mozgatható, teljesen sík padlóján semmi nem akadályozza a mozgást. A végletekig letisztult műszerfal ipari tökéletességét a létező legszemélyesebb funkció, egy fényképek elhelyezésére alkalmas felület teszi emberivé, a 800 voltos elektromos architektúra pedig akár 500 kilométer feletti hatótávolságot, 5,2 másodperces 0-100 km/óra gyorsulást, valamint külső fogyasztók – például e-biciklik vagy elektromos háztartási berendezések – töltését, illetve működtetését teszi lehetővé.