Húszéves a kedvenc Hyundaiunk

Húszéves a kedvenc Hyundaiunk

hirdetés
Két évtized és négy generáció alatt a világ egyik legkeresettebb szabadidőjárművévé vált, és mellesleg elhelyezte a Hyundait az autóipar globális térképén. Az idei év azonban nem csak emiatt jelentős a Tucson életében.
Évek óta ott szerepel a világ tíz legnagyobb számban eladott személyautói között, a szabadidőjárművek eladási rangsorában pedig csak egy frissen megjelent, kultikus jelenséggé duzzasztott, tisztán elektromos típus szorította le őt a dobogóról. A Tucson az autóipari sikertörténet iskolapéldája: története egy olyan fejlesztési filozófiáról mesél, amelyben mindig is az ügyfél állt a középpontban.

Amikor húsz évvel ezelőtt bemutatkozott, kortársainál feszesebb, karakteresebb megjelenésével és váratlanul harmonikus vezethetőségével hívta fel magára a figyelmet. A Tucson megjelenésével a Hyundai szintet ugrott, az ezt követő modellek pedig már ezen a magasabb nívón erősítették a márka renoméját.
A második generációs Tucson nemcsak jelentősen nagyobb lett, de a nevét is lecserélte – a Hyundai észszerűen közelítette meg a kérdést, az ix35 elméletileg tökéletesen illeszkedett az európai i-modellek sorozatába. Egy dologgal azonban nem számoltak: a Tucson modellnév az első széria viszonylag rövid karrierje alatt fogalommá vált, így a következő, harmadik generációnál visszatértek ahhoz, és ezen azóta sem változtattak.
Érdekes megnézni a modell esztétikai evolúcióját. Míg az első Tucson nem volt több csinosnál, a második széria már felvette a versenyt bármelyik konkurensével. A 2015-ös széria kifejezetten vonzó, erőteljes külső dizájnnal és modern belső kialakítással állt a szegmens élére, a jelenleg is kapható, negyedik kiadás pedig egyenesen forradalmasította az autótervezést: olyan fénykarakterrel jelentkezett, amihez foghatót azóta sem mutatott az autóipar. Sikerét részben ennek, részben a rendelkezésre álló hibrid és plug-in hibrid hajtásláncoknak köszönheti, amelyekkel a Hyundai az európai piac kellős közepébe talált.
Most pedig eljött az ideje, hogy a 2020-ban bevezetett, negyedik generációs Tucson megújuljon, meglehetősen alaposan. Markánsan átalakul az orr-rész, méghozzá az alapmodelleknél és a sportos kiállású N Line verzióknál egyaránt. A hűtőmaszkkal egybeolvadó fényelemek kontúrjai lágyabbá váltak, organikusabbá téve az egész autó megjelenését.
Az utastér szinte minden négyzetcentimétere megújult, a kormánykeréktől kezdve a középkonzolon át a könyöklőig. Akár vadonatúj modellnek is gondolhatnánk a 2024-es kiadást a két 12,3 colos képernyőt egyetlen közös, ívelt üvegpanel alá záró, impozáns kezelőfelület láttán. Új színek és kárpitanyagok jelentek meg a kínálatban. A klímaberendezés vezérlőpanelje megváltozott, a műszerfalon tárolópolc jelent meg, a sebességváltó programválasztója pedig a kormány alá költözött.

Mindezek jelentősége azonban eltörpül az olyan érdemi fejlesztések mellett, mint a vezeték nélküli szoftverfrissítés (OTA), a 12 colos head-up-kijelző, a mátrix-LED fényszóró, vagy egy fontos gyermekbiztonsági rendszer, a hátsó ülés foglaltságára emlékeztető funkció bevezetése mellett.

És akkor még nem szóltunk a hamarosan érkező újdonságról, melynek köszönhetően a tulajdonosok akár okostelefonjukkal is nyithatják, illetve indíthatják autójukat: a hagyományos autókulcs ezzel végérvényesen idejétmúlttá válik!
Bővül a vezetőtámogató rendszerek köre, az USB-A aljzatokat mindenütt nagyobb teljesítményre képes USB-C csatlakozók váltják fel. Ezen kívül a hajtáslánc-választék is bővült, méghozzá egy racionális változattal: az eddig csak összkerékhajtással kínált plug-in hibrid konfiguráció hamarosan elsőkerék-hajtással is elérhető lesz, ami alacsonyabb vételárat, kedvezőbb üzemanyag-fogyasztást és csekélyebb CO2-kibocsátást jelent. További újdonság, ami a PHEV mellett a full hibrid Tucsonokban is megjelenik, hogy mostantól a kormányra szerelt fülek segítségével, három fokozatban szabályozhatjuk a fékenergia-visszanyerés teljesítményét.
Ennyi újdonság elég is volna ahhoz, hogy a széria legnagyszerűbb évévé tegye 2024-et, nem igaz? Nos, nem igaz: augusztusban egy limitált kiadású jubileumi Tucson jelenik meg Európában. És hogy mit ünnepelünk ezzel a szériával? Azt, hogy a Hyundai csehországi gyárában elkészült a kétmilliomodik Tucson. 2015 óta gyártja a modellt a nošovicei üzem, a kompakt SUV a gyár termelésének mindegy 70 százalékát teszi ki, és ami különösen izgalmas, hogy tíz itt készülő Tucsonból négy hibrid vagy plug-in hibrid hajtáslánccal kerül az európai vevőkhöz.