A férfi, aki kétszer is megépítette a világ első örömfurgonját

A férfi, aki kétszer is megépítette a világ első örömfurgonját

hirdetés
Néha elég egy érintés ahhoz, hogy tudjuk: rátaláltunk az igazira. Bevezető mondatunk nem egy romantikus novellában folytatódik, bár a történet a maga nemében megható…
Egy több mint ötvenéves autó helyreállítsa mindig különleges esemény. Fokozottan igaz ez olyankor, ha egy egyedi prototípusról beszélünk – ha pedig egy olyan, minden szempontból eszement, dicsőséges és zseniális konstrukció kerül a restaurátor hegesztőpisztolya alá, mint az első Ford Supervan, a folyamat hirtelen autótörténeti jelentőséget nyer.

Ahogy a felvezetésből rájöhettek, történetünk a múlt század hetvenes éveiben kezdődik. A legenda szerint a Ford ifjú gyakornokainak egy szép napon látomása támadt: mi volna, ha a műhelyben belebarkácsolnának egy V8-ast egy Ford Transitba?

Az ötletet megvalósították, az autó nem esett szét, így elvitték azt különböző autókiállításokra, hogy mindenkinek elbüszkélkedjenek vele.
Az egyik ilyen rendezvényen a Ford egyik marketingszakembere, bizonyos John Dale is jelen volt, és meglátta a lehetőséget a Franken-Transitban. Dale persze nagyobb léptékben gondolkodott: mi volna, ha nem egy közúti V8-ast szerelnénk be a furgonba, hanem a teherautó karosszériáját ültetnénk rá egy versenyautó vázára?
Ötletével a Ford egyik mérnökéhez, az egykori autóversenyző Terry Druryhoz fordult, aki nem kacagta ki az elképzelést, sőt, nagyon is ráharapott az ötletre. Ezért összefogtak, és meggyőzték a cég vezetőségét, hogy biztosítsák az átépítéshez szükséges hátteret. A krónikák szerint egy Ford GT40 erősen módosított csővázát, fékrendszerét és persze V8-as motorját építették be egy szériakivitelű Transit-héjba. A műtét persze nem ment fennakadások nélkül – többek között ki kellett vágni egy jókora darabot a Transit padlójából, hogy helyet biztosítsanak a két tengely közé kerülő erőforrásnak…
Zseniális ötlet volt, de a mindössze három-négy hónap leforgása alatt megvalósított Ford Supervan elsősorban marketingeszköznek született, így miután véget ért a Transit reklámkampánya, a különleges konstrukció jelentőségét vesztette. Kiszereltek belőle minden hasznosíthatót – elsősorban is a hajtáslánc és a futómű elemeit –, a maradékon pedig túladott a csapat.
Bármilyen meglepő, történetünk ezzel nem véget ér, hanem épp csak elkezdődik. Abban az időben dolgozott ugyanis a Fordnál egy fiatal gyakornok, Andy Browne. Hogy ő is benne volt-e abban a csapatban, amely megépítetta az eredeti V8-as Transitot, nem tudjuk.

Az viszont bizonyos, hogy két évvel a Supervan megépítését követően, 1973-ban rátalált az egykori Hulk-autó maradványaira. Egy vagyont kért érte akkori tulajdonosa, Andy pedig minden megtakarított pénzét odaadta a négy kerékből és egy csupasz vázból álló romhalmazért. „Úgy gondoltam, majd a Ford műhelyeiben helyreállítom az autót” – idézi fel fiatalkori botlását Mr. Browne. „500 fontot kértek az autóért, és még ugyanennyit fizettem Terry Drurynak egy komplett hajtásláncért… ez közel kétévnyi béremet tette ki …”
A helyreállítás szépen haladt, bár pontosabb volna átépítésről beszélni, hiszen az eredeti darabot rövid versenypálya-bemutatókra tervezték, ő viszont a mindennapokban szerette volna használni, így ezernyi ponton kellett módosítania a konstrukciót. Aztán eljött egy pont, ahonnan nem volt tovább: a projekt meghaladta a fiatalember lehetőségeit. Megházasodott, családot alapított, a félig kész autónak mennie kellett. A Supervan egyik tulajdonostól a másikhoz került, míg végül teljesen nyoma veszett. A világ Ford-rajongói két táborra oszlottak: az egyik fél replikák építésével igyekezett életben tartani a legendát, míg a másik minden követ megmozgatott, hogy rátaláljon az igazi, eredeti autóra – amit persze a sokasodó replikák egyre nehezebbé tettek. Andy Browne-t a téma első számú szakértőjének tekintették, és hónapról hónapra, hétről hétre kapott megkereséseket, hogy segítsen azonosítani egy ígéretes példányt… de persze mind zsákutcának bizonyult.
Egészen addig, amíg egy ilyen alkalommal Andynek elakadt a lélegzete. Ekkorra a gyerekei már rég kirepültek, ő békés nyugdíjas éveit élvezte, és azt fontolgatta, hogy épít egy Supervan-replikát. Ekkor kereste meg egy ismerőse a szokásos szöveggel, és bár a vélelmezett eredeti autóból csak morzsák maradtak meg, amikor végigfuttatta ujjait a küszöbök alatt, rögtön tudta, hogy rátalált az igazira: a felületen ott voltak azoknak a módosításoknak a nyomai, melyeket még ő végzett el évtizedekkel korábban. A replikaépítés gondolata azonnal feledésbe merült: Andy megvette a roncsot, és elkezdte tervezni a helyreállítást. A munkában komoly segítséget kapott saját lányától, aki tervezőmérnökként átalakította az autó ergonómiáját, anélkül, hogy módosítani kellett volna annak a megjelenését. Andy egész életében szoros baráti kapcsolatot ápolt Terry Druryval, akinek fiai, Jack és Steve szintén lelkesen vetették bele magukat a projektbe.
„Kevesen maradtunk a hőskorból; a felújítással az emlékek, a szakmánk és persze a barátok előtt szeretnék tisztelegni. És néhány tévhitet is ideje volna tisztázni. Ilyen például, hogy a valóságban a többszörös Le Mans-i győztes Ford GT40 csak a hajtásláncát adta a Supervan-projekthez, a vázát nem: azt egy Cooper Monaco versenyautóból emelték át, és módosították a Transit dimenzióihoz” – mondta Browne.
2024 nyarára a projekt már közel járt a befejezéshez, ám most úgy tűnik, a nagy leleplezéssel megvárják 2025 augusztusát – akkor tölti be ugyanis hatvanadik életévét a Ford Transit, és a születésnapi ünnepségsorozat egyik leglátványosabb eleme lehet a feltámasztott eredeti Ford Supervan. Ha szerencsénk van, még európai körútra is küldik az autót, és ez esetben talán a magyar Ford-rajongók is találkozhatnak a nagyszerű konstrukcióval, amely bebizonyította, hogy a Fordnál mindenben, még a furgonokban is a gének szintjén él a vezetés élménye.


Egy bolond négyet csinál

Bármilyen őrült ötlet volt, a Ford Supervan marketing-eszközként rendkívül sikeresnek bizonyult, ezért a Ford később újra és újra visszatért az ötlethez. A Cosworth versenyblokkal szerelt Supervan 2 1984-ben lépett színre; ennek átdolgozásával született meg az 1994-es Supervan 3, amelybe egy V8-as Forma-1-es erőforrást építettek be. 2022-ben mutatkozott be a Ford Pro Electric SuperVan, amelynek négy villanymotorja összesen 1400 kW, azaz 1904 lóerő csúcsteljesítményre volt képes. Az autót 2023-ban versenyautóvá építették át: új futóművet és vadonatúj, három villanymotoros hajtásláncot kapott, az összteljesítmény 1500 kW-ra (2040 LE) nőtt. A SuperVan 4.2 Electric 2023-ban kategóriagyőzelmet és abszolút második helyezést ért el a Pikes Peak hegyi felfutó versenyen.