Miután a Transit Courier 2023-ban a legmagasabb szintű, platina minősítésben részesült az új járművek biztonságát vizsgáló független szervezet, az Euro NCAP tesztsorozatán, idén a modellcsalád három további tagja, a Transit Custom, a Transit Connect és a Transit is megismételte ugyanezt a bravúrt. A halálos közúti balesetek mintegy 6 százalékában érintettek könnyű áruszállító járművek (azaz furgonok), azonban ezen esetekben legtöbbször nem a jármű vezetője vagy utasai, hanem a gyalogosok, kerékpárosok szenvednek el súlyos sérüléseket. Az Euro NCAP hosszú éveken végzett vizsgálatai során olyan szabályszerűségeket azonosított, amelyek markánsan megkülönböztetik egymástól a személyautók és a könnyű haszonjárművek biztonsági jellemzőit.
A Ford Pro négy típusa is maximális, platina minősítést kapott az Euro NCAP vizsgálatán. Így aztán aminek a nevében a Transit szerepel, az felülmúlhatatlanul biztonságos.
Ez elsősorban az elektronikus felszereltségben jelentkezik: a legtöbb furgon hagyományosan nem rendelkezett a legújabb vezetőtámogató funkcióval. Képtelenek voltak azonosítani a gyalogosokat és kerékpárosokat, nem rendelkeztek sávelhagyást gátló, holttérfigyelő rendszerekkel. A sebességtartó és -korlátozó technológiákat kézzel kellett konfigurálni, a jelzőtábla-felismerés funkció hiánya miatt pedig a kishaszonjárművek nem észlelték a helyi sebességkorlátozásokat. A biztonsági öv használatára figyelmeztető jelzés is a sofőrre korlátozódott.
Egy szó, mint száz: a furgonok a közelmúltig évtizedes lemaradásban voltak a személyautókhoz képest az utasaikat és forgalom más résztvevőit – különösen a sérülékeny gyalogosokat – védelmező rendszerek terén. Hogy ezen változtasson, az Euro NCAP elkezdte minősíteni a furgonokat. Mivel pedig a személyautók terén komoly szakmai tekintélyt és lobbisúlyt vívott ki magának, joggal remélik, hogy a mérések puszta ténye rövid időn belül elkezdi a helyes irányba terelni a könnyű haszonjárművek fejlesztőit.
Nem minden márka szorul persze rá a nógatásra: a kiterjedt Ford Transit modellcsalád például már most maximálisan teljesíti az Euro NCAP által felállított elvárásokat, erről tanúskodik a cikkünk elején említett négy platina besorolás. Idővel remélhetőleg minden autógyártó összes haszonjárműve eléri ezt a színvonalat, ám addig is megnyugtató a tudat, hogy legalább a Fordnál nem kell aggónunk amiatt, hogy megfelelően biztonságos-e a kiszemelt haszonjárművünk.
A Transit egyébként, amely 2024 utolsó heteiben szerezte meg a maximális minősítést, már 2020-ban az egyik legbiztonságosabb furgonnak számított; akkor arany besorolást kapott. A 2025-ös modellfrissítéssel azonban ez a modell is megkapta a fivérei által már alkalmazott fejlett vezetőtámogató funkciókat, amelyek az aktuális sebességkorlátozások érvényesítését, az akadályok észlelésekor végzett, automatikus vészfékezést, valamint a forgalmi sáv véletlen elhagyásának megakadályozását teszik lehetővé.
Az eredmény minden várakozást felülmúlt: a 2025-ös Ford Transit 95 százalékos teljesítménnyel zárta a tesztsorozatot, ami nem egyszerűen platina besorolást jelent (azt már 80% fölött elnyerik a könnyű áruszállítók), hanem azt is, hogy a Ford Transit a piac második legbiztonságosabb könnyű haszonjárműve, egyetlen százalékponttal lemaradva a legbiztonságosabb, a Ford Transit Custom mögött!