Így újult meg a Dacia legendája

Így újult meg a Dacia legendája

hirdetés
A Dacia történetében talán még egyetlen modell sem ugrott olyan messzire és olyan merészen, mint az új Duster.
A formatervezési irányokba, döntésekbe és motivációkba David Durant, a márka vezető dizájnere avatja be olvasóinkat.
Amikor 2010-ben piacra lépett, a Dacia Duster egy régóta tátongó lyukat töltött be: bebizonyította, hogy egy autó igenis lehet egyszerre vonzó és egyszerű; megfizethető, mégis tetszetős; praktikus anélkül, hogy unalmas volna.

Ez a recept tizennégy év alatt 2,2 millió ügyfelet hozott a márkának, és nagyban hozzájárult ahhoz, hogy a Dacia mára az európai autópiac teljes értékű, megbecsült tagjává vált, amelyre a versenytársaknak is oda kell figyelniük.

Egy legendát megújítani a legnehezebb feladatok közé tartozik, ugyanakkor a legszebb is, ha valaki ezzel teheti le a névjegyét.

Pontosan ezzel szembesült David Durant, akit 2022 tavaszán neveztek ki a Dacia főtervezőjének.
„A 2017-ben bevezetett, második generációs Duster hét év után sem veszített népszerűségéből, ezért komolyan vettük a kérést, amit a fókuszcsoportokkal folytatott beszélgetések során újra és újra megfogalmaztak az ügyfelek: ne változtassunk túl sok mindent az autón” – árulta el a premiert megelőzően a Car Design News magazin szerkesztőinek a szakember. Indokolt volt az aggodalom, hiszen az autóipar történetében sokszor okozott már csalódást a túlságosan merész modellváltás a hagyományos vevőkör számára.
Egyfelől egyszerű volt ragaszkodni a bevált erényekhez, árulja el az 51 éves formatervező, hiszen hamarosan érkezik a Bigster, így a Dusternek nem kellett túlnőnie saját magán. „A modellváltások során általában az a feladat, hogy az utód legyen hosszabb, nagyobb, tágasabb – mindenképpen legyen több. Itt viszont felszabadultunk a kényszer alól, így az ügyfelek vágyai találkoztak a saját szándékainkkal.”

Ugyanakkor épp a Bigster, valamint a Manifesto jelezte, hogy a Dacia készen állt a megújulásra: ideje volt, hogy a márka hagyományos értékeit – az egyszerűséget, a célszerűséget, a pazarlásmentes igényességet – a gyorsan változó világhoz igazítsák.
„Úgy döntöttük, nagy vonalakban megőrizzük az elődmodell méreteit, hiszen a piaci visszajelzések igazolták, hogy tökéletes középutat jelent a tágasság és a kompakt dimenziók között. A hossz minimálisan változott, viszont a legnagyobb kerékméretet 17-ről 18 colosra növeltük.”
A tetőlemez az első ülések fölött 10 mm-rel mélyebbre került, a hátsó szárny viszont 50 mm-rel ül mélyebben. Emiatt valamelyest romlott a kilátás hátra, ugyanakkor nagyságrendekkel javult a légellenállás, és ezáltal az üzemanyag-fogyasztás. Ehhez a kerekeknél kialakított légfüggönyök is hozzájárulnak. A csomagtartó is nőtt, 6%-kal: a korábbi 445 helyett 472 literes, ami tekinthető jelképes változásnak, valójában azonban azt mutatja, hogy a Dacia belsőépítészei minden eddiginél több energiát fordítanak az optimális helykihasználásra.
És nem csak arra. „Régen a külső és a belső dizájn két különálló folyamat nyomán valósult meg a Daciánál; mostantól ez a két terület integráltan, egymásra figyelve működik” – hívta fel a figyelmet Durant azokra a finom részletekre, amelyek közös tető alá hozzák a modell két rétegét. Ennek leglátványosabb példája a légbeömlők, illetve a padlókonzoli idom Y alakja, ami egyértelműen kapcsolódik a hátsó lámpatestek rajzolatához.

Markáns különbséget tettek a kettő- és összkerékhajtású verziók között. Az előbbiek hasmagasságát 8 mm-rel csökkentették, és csekély gördülési ellenállású abroncsokat szereltek fel, míg a 4WD változatoknál ügyeltek a versenyképes terepszögekre (elöl 31, hátul 36°). Ahogy Durant fogalmazott: „A Duster nem crossover, hanem valódi SUV.” Erre erősít rá a korábbinál meredekebb orrkialakítás, a hosszabb és laposabb motorházfedél, valamint a magasabbra hozott övvonal is. Ennek járulékos előnye, hogy manőverezés során könnyebb észlelni, meddig tart az autó. Hasonló okokból nem változtattak a meredek oldalablakokon, ami a térérzet szempontjából is fontos részlet.
A finom, de lényeges módosításokat a Duster alapját adó, új platform tette lehetővé, amely támogatja a rugalmas méretváltoztatásokat „A Duster kerekei szélesebben állnak, mint például az ugyanerre a padlólemezre épülő Sanderónál: az első nyomtáv 10 mm-rel nőtt.”
Az előző Duster leglátványosabb újdonsága az első kerekek mögötti műanyag panel volt. Ezt akkor a gyártástechnológiai korlátok indokolták – a kerékdob ívét lehetetlen lett volna költséghatékonyan az oldallemezhez igazítani –, most pedig már elmaradhatatlan stíluselemként erősíti a Duster imázsát – nem utolsósorban azzal, hogy látványos logó hirdeti rajta, hogy újrahasznosított műanyagból készült. Szintén plasztikhulladék felhasználásával készült a burkolatok látványos, pettyezett anyaga, a Starkle. „Ezt eredetileg csak a tanulmányautóra szántuk, de aztán elkezdtünk számolgatni a beszállítóval. Egy kicsit drágább, mint a szokásos műanyag, viszont idővel lejjebb szállnak a költségek, így bevállaltuk. Végtére is, nem olcsó autót terveztünk, hanem kiváló ár-érték arányút.”