toyota-bev-koncepciok

Tucatjával jönnek a villanyautók a Toyotánál

hirdetés
Miután hibrid technológiájával új mércét állított a környezetbarát autózás terén, a Toyota új fejezetet nyit az ökomobilitás történetében: az évtized végéig harminc tisztán elektromos modellt hoz forgalomba. Ezek egy részét már most megmutatta a nagyvilágnak.
Miközben az egész autóipar évek óta egyre fokozódó lelkesedéssel fordult az elektromos járművek felé, a Toyota jobbára visszafogottan közelítette meg a kérdést. Meglátása szerint az akkumulátoros villanyautók nagyon is fontos szerepet játszanak a közeljövő közlekedésében, ám a technológia az akkori szinten egyszerűen nem állt készen arra, hogy az ügyfelek által elvárt, kompromisszumok nélküli használati értéket és minőséget nyújtsa. Mindeközben azonban intenzív fejlesztőmunka folyt a színfalak mögött, és ennek meg is lett az eredménye. A közelmúltban bemutatott Toyota bZ4X, a márka első, kifejezetten akkumulátoros elektromos üzemre fejlesztett modellje olyan értékeket mutathat fel, amiről a versenytársak csak álmodhatnak. Akkumulátorának rendkívül hosszú élettartama és magas energiasűrűsége, valamint a nagyfeszültségű elektromos hálózatra épülő, különleges rendszerek (mint például a One Motion Grip fantázianevű, tisztán elektromos kormánymű) szó szerint új alapokra helyezik a közlekedést – ezekre az alapokra pedig késlekedés nélkül építi fel vadonatúj modellpalettáját a Toyota.
Abba, hogy milyen konkrét típusokra számíthatunk ezen a Beyond Zero (azaz „a zéró károsanyag-kibocsátáson túli…”) modellcsaládon belül, 2021 legvégén engedett betekintést a gyártó. Már most tucatnyi lehetőséget vázolt a Toyota, és az egyik izgalmasabb a másiknál. A szériagyártásra kész bZ4X-en túl legalább három városi crossoverrel számolhatunk, a sportos terepkupétól a sokoldalú elektromos szabadidőjárművön át a legendás Toyota FJ Cruiser hagyatékát ápoló, egyedi megjelenésű örömterepjáróig. Ezek kapcsán soha nem látott takarékosságról beszélt a Toyota: a 100 kilométerre eső 12,5 kWh energiafogyasztás körülbelül olyan mértékű előrelépést jelent napjaink átlagos villanyautóinak energia-felhasználásához képest, mint amit a Toyota hibridek elérnek a belső égésű motorral szerelt járművekkel szemben. Ha az otthoni 45 forint/kWh áram árral számolunk a töltéshez, látható, hogy ez nagyjából 1,2 liter hagyományos üzemanyagnak felel meg 100 kilométerre vetítve. És hogy ez miért fontos? Mert a takarékos villanyautóba elég egy kisebb akkumulátort szerelni, ami könnyebbé, ezáltal még takarékosabbá, ráadásul olcsóbbá is teszi azt.
A kínálat gerincét – igazodva a piaci realitásokhoz – természetesen az elektromos szabadidőjárművek adják majd, számos kompakt és középkategóriás típus mellett beleértve egy felső kategóriás, három üléssoros modellt is. Ugyanakkor a Toyota nem korlátozza magát és villanyautó-technológiáját a crossoverekre. Közepes és nagyméretű szedánok mellett a haszonjárművek, többcélú gépkocsik sem hiányozhatnak a kínálatból, a mikrofurgontól a sokoldalú kisbuszokon át egészen az impozáns pickupig. A leginkább lelkesítő modelljavaslat mindazonáltal egy apró, kétüléses roadster volt. Ennek előtanulmánya a Gazoo Racing (GR) emblémáját viselte, ami mára a kompromisszumok nélküli sportosság garanciájává vált – gondoljunk csak a városi versenyautónak beillő GR Yaris kisautóra, vagy az istálló legújabb győzelmeire a rali világbajnokságon (WRC) és a Dakar-ralin.
Hogy pontosan mit hoz az elkövetkező nyolc-tíz év a Toyotánál az elektromos fronton, ma még nehéz volna megmondani. Hosszú távú stratégiáról beszélünk ugyanis, amiben a cikkünkben bemutatott modelleken túl számos további típusnak is szerep jut majd. Ezért még azoknak az autóknak a formavilága és karaktere sem vehető teljességgel biztosra, amelyeket olvasóink a képeken láthatnak.

Ami viszont bizonyos: a Toyotánál visszavonhatatlanul elindult a teljes körű villamosítás forradalma. Azt pedig több évtizedes tapasztalatból tudjuk, hogy ha a Toyota egyszer valamit a fejébe vesz, azt meg is valósítja, méghozzá soha nem látott minőségben.