WRC-2021-Rd.12

Toyota Yaris WRC: a csúcson hagyta abba

CNTO-48190113
A 2021-es évad nem is sikerülhetett volna jobban a japán gyárnak, hiszen a Toyota Gazoo WRT-csapat nemcsak az egyéni világbajnoki címet szerezte meg, hanem a konstruktőrök bajnokságán is első lett. Sokáig tartana most végigsorolni, kiknek köszönhető mindez, mert a pilóták és navigátorok, a briliáns tudású mérnökök és az elhivatott szerelők mellett ugyanúgy szerepelne a listán Jari-Matti Latvala csapatfőnök, az autó fejlesztését irányító Tommi Mäkinen, nem beszélve a motorsportot hihetetlen lelkesedéssel támogató Toyota-elnökről, Tojoda Akióról – de a siker egyik legfontosabb szereplője maga a versenyautó, a Toyota Yaris WRC volt.
A rövid, de hihetetlenül eredményes karriert befutó raliautó 2017-ben villantotta meg először, mire képes, amikor már első WRC-szezonjának legelső futamán, Monte-Carlóban második helyezést szerzett, majd Svédországban és Finnországban is begyűjtött egy-egy futamgyőzelmet. Ám ezek a diadalok még csak szárnypróbálgatásnak bizonyultak a későbbiekhez képest: 2018-ban a Yaris már konstruktőri bajnoki címet szerzett a Toyotának, majd 2019-ben és 2020-ban egyéni világbajnoki címeket, idén pedig azzal tette fel a koronát a sikersorozatra, hogy mind az egyéni, mind a konstruktőri bajnokságot megnyerte.
Aligha véletlen, hogy a Yaris WRC-t 2019-ben és 2020-ban is az Év Raliautójának választották meg az Autosport Awards szavazásán. A világ egyik legtekintélyesebb autósport-folyóirata, a brit Autosport magazin minden évben díjazza a legkiemelkedőbb műszaki eredményeket, és a szerkesztőség és az olvasók szavazása alapján két egymást követő esztendőben is a Yaris versenyváltozata kapta meg a kitüntető címet.
Mindez persze már a dicső múlt, hiszen jövőre teljes egészében átalakul a FIA Rali-világbajnokság. A versenysorozat hibridkorszakba lép tovább, és az eddigi WRC-gépeket felváltják az új, Rally1 szabályrendszer szerint épített hibrid autók, amelyek tisztán elektromos hajtással, károsanyag-kibocsátás nélkül is képesek lesznek haladni a gyorsasági szakaszok közti átkötő etapokon. A Toyota már áprilisban bejelentette, hogy a GR Yaris modellből építi fel új hibrid versenygépét. Az eddig ismert Yaris WRC tehát bajnokként búcsúzik, és megy egyenesen a múzeumba. Szíve tovább zakatol majd, hiszen 1,6 literes, 380 lóerős motorját az új versenyautó is megörökli, kiegészítve az FIA-előírásoknak megfelelő, minden csapat esetében azonos hibridcsomaggal: egy 3,9kWh kapacitású akkumulátorral, egy feszültség-átalakítóval, valamint egy 136 lóerős villanymotorral.
Nemcsak a Yaris WRC búcsúzott egyébként az idei évadban, hanem első számú pilótája, Sebastien Ogier is, aki állandó navigátorával, Julien Ingrassiával nyolcadik világbajnoki címüket szerezték meg idén – ebből kettőt a Toyotával! A 37 éves Ogier és a 41 éves Ingrassia 2005 óta versenyeznek együtt, 168 ralin vettek részt, ebből 54-et megnyertek. Ogier már a szezon elején bejelentette, hogy visszavonul a professzionális versenyzéstől; a Toyota idei világbajnoki címe tehát duplán történelmi jelentőségű.