yaris-cross-ancap

Jól véd a Toyota apró crossovere

hirdetés
Maximális, ötcsillagos értékelésével kategóriája egyik legbiztonságosabb típusának számít a Toyota Yaris Cross. Ezt néhány hete az új autók biztonságát vizsgáló ausztrálázsiai szervezet, az ANCAP jelentette be, most pedig a több évtizedes múltra visszatekintő, a modern utas- és gyalogosbiztonság első számú szakértőjének és szószólójának számító Euro NCAP is közzétette a maga méréseit. A Toyota más új generációs típusai (a Yaristól a Corollán át a RAV4-ig) a közelmúltban már jól vizsgáztak, így sejthető volt, hogy a hozzájuk hasonlóan a TNGA platformcsaládra épülő Yaris Cross is maximális teljesítményt fog nyújtani, mégis megnyugtatóbb a tudat, hogy ezt konkrét mérésekkel támasztotta alá az Euro NCAP.
A 4,18 méter hosszú, 1,60 méter magas autó mind a négy fő vizsgálati területen kiválóan helyt állt. A felnőtt utasvédelmi tesztek során fél tucatnyi különböző helyzetet elemeznek: a teljes és félátfedéses frontális baleset során nem szenvedett súlyos sérülést egyik utast helyettesítő mérőbábu sem, az oldalirányú ütközésekben kiemelkedően jól véd az apró crossover, amelyből ráadásul az autóiparban ma még újdonságszámba menő központi légzsák sem hiányzik. Ez a két első ülés között nyílik, és megakadályozza, hogy a két utas feje egymásnak ütődjön, illetve hogy a vezető átcsapódjon az üres utasülésre. A fejtámaszok mindkét üléssoron hatékonyan óvnak a hátulról érkező ütközésekben elszenvedhető ostorcsapásos nyaksérülés ellen. Baleset esetén a fékek aktiválásával az autó megelőzi a másodlagos ütközéseket, majd magától tárcsázza a vészhívóközpontot.
Egy fiatal családoknak szánt kocsinál kiemelkedően fontos a gyermekek védelme. A Yaris Cross nem is okoz csalódást: szemből és oldalról érkező ütközés esetén egyaránt hatékonyan óvja a 6, illetve 10 éves utasokat, az első utasülésen egyértelmű jelzés tájékoztat a légzsák kikapcsolt állapotáról. Fontos, és sajnos nem minden típusnál magától értetődő erény, hogy a Toyota Yaris Crossba minden vizsgált gyermekülés probléma nélkül, biztonságosan beszerelhető.

A gyalogosok és kerékpárosok védtelen közlekedők, védelmükről az autóknak szükséges gondoskodniuk. Ezt az elvet a Yaris Cross tervezői maximálisan szem előtt tartották: a motorházfedélnek csapódó fej nem szenved súlyos sérüléseket, a lökhárító kíméletes az útjába került lábszárakkal, és a motorházfedél belépő élével találkozó csípőtáj sérülései is minimálisak – ezeken a területeken 100%-osan teljesített a modell. A kicsi crossover magától fékez, hogy elkerülje a gázolást.
Ha a hagyományos mechanikus védelmi teszteken jól szerepelt a Yaris Cross, az elektronikus rendszerek vizsgálatán egyenesen remekelt. Külön rendszer figyeli a vezető éberségét, a jármű biztonságosan lefékez az előtte megtorpanó járművek mögött, és tájékoztatja a vezetőt az aktuális sebességhatárról. Sávban tartó rendszer is van, ami nem engedi, hogy a jármű a vezető akarata ellenére elhagyja forgalmi sávját.

A törésteszt-eredmények a kis crossover mindkét hajtáslánc-variációjára érvényesek. Az 1,5 literes, háromhengeres benzinmotor legnagyobb teljesítménye 125 lóerő, a 180 km/óra végsebességre képes alapmodell átlagos üzemanyag-fogyasztása akár 5,7 liter/100 km. Az ugyanezen benzinmotorra épülő öntöltő hibrid kivitel 116 lóerős rendszerteljesítménye 170 km/óra végsebességet tesz lehetővé, a vegyes üzemű átlagfogyasztás pedig kiviteltől függően mindössze 4,4 liter/100 km. A hibrid variáns összkerékhajtással is kapható.