Kulcsfontosságú álomhatárt lépett át a Toyota Yaris: gyártásának huszonharmadik évében elkészült belőle a tízmilliomodik példány. A típus története egyben a Toyota filozófiájának fejlődését is pontosan tükrözi.
Szinte hihetetlen: közel negyed évszázada van velünk a Toyota Yaris, amely talán nem a legnépszerűbb Toyota a világon, hozzánk, európai autósokhoz azonban mégis közelebb áll a márka bármely más típusánál. Ez volt az első Toyota, amelyet kifejezetten az európai piaci elvárásai alapján terveztek és fejlesztettek, a gyártást pedig már 2001-ben Franciaországba költöztették. Nem véletlen, hogy a valaha eladott Yarisok több mint a fele Európában talált gazdára – köztük az az autó is, amelyikkel a modell átlépte a bűvös tízmilliós darabszámot.
Bár a népszerűség nem tervezhető, a Yaris esetében minden körülmény adott volt ahhoz, hogy keresett modellé váljon. Egy lehengerlően sikeres modell, a Starlet utódjának szánták, és emiatt a szokásosnál is magasabbra helyezték a lécet. A karakteres külső formatervet innovatív ergonómiával társító Yaris indulását aranyérmek sora kísérte: ez volt az első Toyota, amely elnyerte az Év Európai Autója (COTY) címet, az Euro NCAP töréstesztjén a kategória legbiztonságosabb képviselőjének bizonyult a modell, egyliteres motorját pedig azonnal megválasztották az év egyik legkiválóbb erőforrásának. Egy évvel később világelső szerkezeti technológiákat alkalmazó dízelmotorral, valamint egy tüzes (és érces hangú) sportmotorral bővült a paletta. És még valamivel: egy igazi japán csodabogár karosszériaváltozattal. A Yaris Verso a Toyota válasza volt az Európában népszerű furgonalapú egyterű gépkocsikra; helykihasználása a kétezres évek egyik legcélszerűbb típusává tette, hagyatéka ma egy kategóriával feljebb, a Proace City Versóban él tovább.
Ezek a folyamatos fejlesztések is jól mutatják, mennyire a szívén viselte a projektet a Toyota. Egyre gyűltek az innovatív ötletek, míg végül a Yarist ereje teljében, 2005-ben nyugdíjazták, hogy teret adjanak utódjának, ami ugyanazt tudta, csak sokkal jobban. Padlója teljesen sík volt, ami remek helykihasználást eredményezett, a modell bővelkedett a tárolórekeszekben. Vezethetőség, rugózási komfort, légellenállás, utasbiztonság – a második Yaris az összes kulcsfontosságú területen jelentősen felülmúlta elődjét. Hatványozottan igaz volt ez a sportváltozatra, amely 100 helyett 132 lóerős volt, és látványban – no meg aerodinamikában – sem hagyott maga után kívánnivalót.
Könnyű lett volna ezen a vonalon folytatni a Yaris legendáját, a Toyota azonban tele volt új ötletekkel. 2012-ben a gömbölyded formák helyébe elegánsan feszes vonalak léptek, azok mögött pedig a világ első kisautóba épített hibrid hajtáslánca dolgozott. Aki pedig jint mond, mondjon jangot is: a Yaris harmadik kiadásához nem egyszerűen sportos modellváltozatot tervezett a Toyota, hanem a rali-világbajnokságban szerzett tapasztalatok alapján egy valódi közúti versenyautót építettek. Így született meg a Yaris GRMN, amely 212 lóerővel és 6,3 másodperces 0-100 km/óra gyorsulással szórakoztatta azokat a szerencsés keveseket, akik megvásárolhatták egy példányát.
A Toyota a Yaris minden egyes modellváltásánál forradalmian újszerűt alkotott, és nem volt ez máshogy a jelenleg is forgalmazott, negyedik széria bevezetésekor sem. A vadonatúj, előremutató padlólemez olyan technológiai fejlesztéseket tett lehetővé, amelyek még biztonságosabbá, még dinamikusabbá, még takarékosabbá – valamint, hiszen mostanra ez is elsődleges szemponttá vált: még okosabbá – tették az autót. A Toyota végletekig variálható platformstratégiájának köszönhető a két legizgalmasabb Yaris-származék megszületése. A Yaris Cross a modellcsalád megszokott értékeit ülteti át a napjainkban kiemelkedően népszerű városi szabadidőjárművek formátumába. Egészen más filozófiát képvisel a GR Yaris: a Toyota motorsportrészlege, a Gazoo Racing által fejlesztett sportmodell háromhengeres turbómotorjával, változtatható nyomatékelosztású összkerékhajtásával önmagában is előremutató konstrukció, amely nem mellékesen a rali-világbajnokságban is világbajnoki címeket hozott a márkának. A Toyota azonban nem érte be ennyivel. Gördülő laboratóriumnak tekinti a Yaris sportmodelljét, amelyen a jövő egy lehetséges emissziómentes hajtási módozatát, a hidrogénüzemű belső égésű motortechnológiát teszteli. Ez önmagában is jól jelzi, milyen jelentőséggel bír a márka életében minden idők legeurópaibb Toyota-modellje, a Yaris.













