Hibrid a Land Cruiserben? Egyből kétszer

Hibrid a Land Cruiserben? Egyből kétszer

hirdetés
A Toyota világ legnagyobb hibridszakértője, egy magától értetődő ziccert azonban eddig következetesen kihagyott.
Most meglépte, ráadásul rögtön duplán.
Létezik néhány típusnév az autóiparban – nem több pár tucatnál –, melyeket a világ bármely pontján kimondva ugyanazok a pontosan behatárolható értékek jutnak az emberek eszébe. Ezeknek az értékeknek semmi köze a marketingosztályok tevékenységéhez, azokat valós felhasználók fogalmazták meg és igazolták évtizedek alatt – és ezek az értékek szinte írott szabályként kötik a gyártók kezét, megszegésük esetén az adott modell lényege sérül, és válik hiteltelenné több évtized alatt kiérdemelt presztízs és rang.

Ilyen típusnév a Toyota Land Cruiser, amely közel hetvenöt éve számít a terepalkalmasság, a robusztusság, az elpusztíthatatlanság szinonimájának. Ez legalább annyira átok, mint áldás: ahogy fentebb is említettük, kétszer is meg kell gondolniuk a mérnököknek egy-egy potenciális fejlesztést, hiszen vannak olyan felettes értékek, amelyeket a legracionálisabb érvek sem áshatnak alá.
Ilyen például, hogy a Land Cruiser hajtásláncai akkor is mereven elzárkóztak mindennemű villamosítástól, amikor a gyártó jóformán összes többi típusa elérhető volt már hibrid vagy elektromos hajtáslánccal. Nem tagadta ezek létjogosultságát persze a Toyota, hanem kivárt: olyan típusokban akarta először látni, hogy működik az alternatíva, ahol kisebb a tétje egy esetleges csalódásnak. Mostanra viszont kiderült, hogy sem gyakorlati, sem érzelmi kompromisszummal nem jár a fejlesztés, ezért megszülethettek minden idők legtakarékosabb Land Cruiserei – ráadásul egyszerre kettő.

Toyota Land Cruiser 300 Hybrid

2021 őszén történelmet írt a Tundra, a Toyota nagy méretű észak-amerikai pick-upja: full hibrid hajtásláncot kapott, méghozzá olyat, amelynek alapja, a 3,5 literes V6-os turbómotor ott volt már az félévvel korábban leleplezett Land Cruiser 300 orrában is. Ez predesztinálta az LC villamosítását, a Toyota azonban nem kapkodta el: ugyanezt a hajtásláncot beszerelte a Tundrára épülő Sequoia óriás-SUV-ba, majd a Tundránál egy számmal kisebb Tacoma pick-upba. Ezek a modellek mind ugyanarra a platformra épülnek, mint a Land Cruiser 300. Időközben az i-FORCE MAX fantázianevű hibrid konfigurációt a Ward’s Auto szakfolyóirat beválogatta a tíz legjobb hajtáslánc közé, ám a Toyota még ekkor sem lépett.
Biztosra mentek: most, többévnyi, több százezer autónyi, több millió kilométernyi tapasztalat után kellően kiforrottnak ítélte a cégcsoport a hibridet arra, hogy bekerüljön a Toyota legendás típusába.

Üröm az örömben, hogy a Land Cruiser 300 jelenleg csak a Közel-Keleten, Délkelet-Ázsiában és Ausztráliában kapható, a részletekről pedig majd csak a későbbre ütemezett piaci bevezetéskor terveznek beszámolni.

Egyelőre annyit lehet tudni, hogy 457 lóerőt és 790 Nm-t bocsát a vezető rendelkezésére – ezzel a hibrid lesz a valaha volt legerősebb szériagyártású Land Cruiser –, azt pedig kikövetkeztetjük, hogy a komponenseket úgy integrálták, hogy a hibridizáció a legcsekélyebb mértékben se csorbítsa a modell terepalkalmasságát – sőt, inkább erősítse azt.

Land Cruiser 250 Mild Hybrid

Ha a 300-ast egyelőre csak a távolból csodálhatjuk, fivére, a 250-es jó ideje kapható Európában, hamarosan pedig mild hibrid hajtásláncot is kap – pontosabban a villamosított egység bevezetésétől kezdve a tisztán dízelmotoros változat várhatóan nem is lesz elérhető. Ebben az esetben a világ legnagyobb számban eladott kompakt pick-upja, a Toyota Hilux volt az „előkóstoló”: a legyőzhetetlen platós 2023 decemberében adoptálta a 48 V-os elektromos rendszert, amelyet végül idén, másfél évnyi finomhangolást követően hozott el Európába. Ugyanez a technológia teszi tisztábbá és takarékosabbá a Land Cruiser 250 jól ismert 2,8 literes, soros négyhengeres dízelmotorját.
Az alapvető vezetési érzet a megszokott marad, hiszen nemcsak a belső égésű motor, de a nyolcfokozatú automata sebességváltó is változtatás nélkül kerül bele a hibrid konfigurációba. Pont ez volt a követelmény a Toyota Land Cruiser esetén – és pont ezért esett erre a kiépítésre a Toyota választása ahelyett, hogy egy benzinmotorra épülő full hibrid hajtást adaptált volna a Land Cruiserhez.
Így viszont nemcsak a főelemek maradhattak a régiek, de az egyéb paraméterek (pl. a 700 mm-es gázlómélység) sem változtak. A villanymotor közbeiktatása viszont számos üzemi helyzetben gördülékenyebbé teszi a terepjáró használatát. Szélesebb tartományban üzemel a stop-start funkció, a programozásakor, valamint a szíjhajtású indítómotor-generátor megtervezésekor a terephasználat speciális igényeit is figyelembe vették – különleges anyagból készült például az ékszíj, a szíjfeszítő pedig különösen robusztus, csillapított szerkezet.
A villanymotor elinduláskor segíti a dízelmotort, gázelvételkor tölti a lítiumion hibrid akkumulátort. A mild hibrid Land Cruiser már Európa-szerte rendelhető, a modell első villamosított példányai várhatóan még az év vége felé megérkeznek a kereskedésekbe.