Toyota Hilux a Dakar-ralin és a hétköznapokban.
Bár a január derekán véget ért Dakar-ralin a végső siker nem jött össze a Toyota Hiluxnak, a márka mégis büszke lehet magára, hiszen a versenyautó ugyanolyan kiválóan helytállt a kíméletlen körülmények között, ahogy a civil Toyota Hilux a hétköznapokban.
A szerencse most nem volt vele. A 2021-es Dakar ékes példája volt annak, hogy hiába a tökéletesen felkészített autó, a rutinosan, okosan versenyző csapatok, elég egy apróság, és máris borul a pontosan felépített terv.
Ha pedig ez az apróság – nevezetesen a defekt – ötvennél is többször fordul elő, a legesélyesebbeknek sem marad más, mint reménykedni, hogy visszatér a szerencséjük.
A Toyotának nem tért. Így bár minden más márkánál többször, a prológ és a tizenkét szakasz során összesen nyolcszor futották a legjobb időt a különlegesen felkészített Hiluxok, sem a márka hivatalos csapata, a Toyota Gazoo Racing South Africa, sem a nagy hagyományokkal rendelkező Overdrive-csapat nem úgy zárta a versenyt, ahogy szerették, vagy ahogy megérdemelték volna.
Ha pedig ez az apróság – nevezetesen a defekt – ötvennél is többször fordul elő, a legesélyesebbeknek sem marad más, mint reménykedni, hogy visszatér a szerencséjük.
A Toyotának nem tért. Így bár minden más márkánál többször, a prológ és a tizenkét szakasz során összesen nyolcszor futották a legjobb időt a különlegesen felkészített Hiluxok, sem a márka hivatalos csapata, a Toyota Gazoo Racing South Africa, sem a nagy hagyományokkal rendelkező Overdrive-csapat nem úgy zárta a versenyt, ahogy szerették, vagy ahogy megérdemelték volna.
A figyelem középpontjában a háromszoros Dakar-győztes pilóta, Nászer el-Attija és navigátora, Matthieu Baumel állt, akik 2019-es győzelmüket jöttek megismételni a tavaly Szaúd-Arábiába költöztetett versenyre. Hiába nyertek meg hatot a tizenhárom versenynapból, nem engedték egy percre sem lazítani a győztes Stephane Peterhanselt, a több mint 7100 kilométeres (4400 kilométer gyorsasági) monstre verseny végén nem egészen negyedórával maradtak el a tizennegyedik (!) Dakar-győzelmét arató francia versenyzőfenomén mögött.
Hogy ebből a negyedórából mennyit írhattak a nem kevesebb mint tizenhat defekt rovására, és hogy a rengeteg abroncshiba a terepviszonyoknak vagy inkább beszállítói tévedésnek volt betudható, immár felesleges mérlegelni – az biztos, hogy a Toyota Hilux egyszer sem hagyta cserben őket. Csapattársa, Giniel de Villiers ennél is többször, huszonnégyszer kényszerült kereket cserélni, így csak egy szakaszgyőzelmével és azzal a tudattal vigasztalhatta magát, hogy sikeresen teljesítette élete tizenhetedik Dakarját.
A célba érés öröme nem adatott meg a dél-afrikai újoncnak, a kiválóan autózó, fiatal Henk Lategannak: ő ugyanúgy felborult Toyota Hiluxával, mint a tavaly még a Gazoo Racing South Africa színeiben, idén már Overdrive-pilótaként versenyző holland Bernhard Ten Brinke. Utóbbinak az autója, előbbinek viszont a válla szenvedett olyan mértékű sérülést, ami a verseny feladására kényszerített őket.
Az élmezőnyben, a negyedik helyen zárta a versenyt a lengyel Jakub Przygonski is, míg csapattársa, a márka nyolcadik szakaszgyőzelmét hozó szaúdi Jazíd el-Rádzsi tizenhatodikként búcsúzott a versenytől.
A Toyotát általánosan sújtó balszerencse ellenére a versenyzők egyhangúlag egyetértettek abban, hogy a Hilux változatlanul kiváló, ütőképes konstrukció. Motorja egy 5,0 literes, V8-as benzines szívómotor, amelyet nemes egyszerűséggel a Toyota luxusmárkájától, a Lexustól vettek kölcsön.
A fülke alatt elhelyezett, nyomatékra hangolt motor változó szelepvezérléssel rendelkezik. Az 520 literes (!) üzemanyagtartályban tárolt 102 oktános versenybenzin kettős (közvetlen és szívócső-) befecskendező rendszeren keresztül jut az égéstérbe.
A Toyotát általánosan sújtó balszerencse ellenére a versenyzők egyhangúlag egyetértettek abban, hogy a Hilux változatlanul kiváló, ütőképes konstrukció. Motorja egy 5,0 literes, V8-as benzines szívómotor, amelyet nemes egyszerűséggel a Toyota luxusmárkájától, a Lexustól vettek kölcsön.
A fülke alatt elhelyezett, nyomatékra hangolt motor változó szelepvezérléssel rendelkezik. Az 520 literes (!) üzemanyagtartályban tárolt 102 oktános versenybenzin kettős (közvetlen és szívócső-) befecskendező rendszeren keresztül jut az égéstérbe.
Egy terep-versenyautó esetén talán a hajtásláncnál is fontosabb a megfelelő futómű: a fejlesztés során egyértelműen erre fordította a legtöbb energiát a Toyota Gazoo Racing South Africa stábja. Az elöl-hátul független kerékfelfüggesztésű Hilux minden kerekénél két-két rugóstagot építettek be, egyrészt a megfelelő teljesítmény, másrészt a kíméletlen igénybevétel miatt.
Habár a Toyoták közúti teljesítményükhöz hasonlóan a Dakaron is rendkívüli megbízhatóságról tettek tanúbizonyságot, minden autónak tartozéka egy alkatrészcsomag, amelyben létfontosságú csereelemek találhatók, mint a kardántengely, vagy a kormányösszekötő.
Azok kedvéért pedig, akik cikkünk kezdete óta azon morfondíroznak, hogyan lehet a sivatagban kereket cserélni, eláruljuk: a szerszámkészletben ott lapul egy akkumulátoros csavarkulcs, az autó alatt pedig oldalanként egy-egy beépített hidraulikus emelő segít pillanatok alatt tehermentesíteni a sérült kereket. És hogy mennyi idő alatt cserél kereket Nászer el-Attija?
Nos, onnantól mérve, hogy kicsatolja többpontos biztonsági övét, és kiugrik a magas fülkéből, egészen odáig, hogy ismét útnak indul, átlagosan 83 másodperc telik el…
Mindebből persze az is egyértelmű, hogy a Dakaron versenyző Toyota Hiluxnak vajmi kevés köze van ahhoz a modellhez, amely hosszú évek óta a legnépszerűbb globálisan forgalmazott pickup.
Ez persze nem jelenti azt, hogy a civil verziónak szégyenkeznie kellene, különösen azóta nem, hogy az alapos modellfrissítés során (amelynek optikai elemei az idei versenyautón is feltűntek) megjelent a kínálatban a Toyota Land Cruiser 2,8 literes, 204 lóerőre hangolt motorja. Az autó ettől dinamikusabb lett (12,8 helyett 10,7 mp alatt gyorsul 100 km/órára), de főleg vontatás, illetve terepjárás során érvényesül a nagyobb négyhengeres megnövelt nyomatéka.
Mindebből persze az is egyértelmű, hogy a Dakaron versenyző Toyota Hiluxnak vajmi kevés köze van ahhoz a modellhez, amely hosszú évek óta a legnépszerűbb globálisan forgalmazott pickup.
Ez persze nem jelenti azt, hogy a civil verziónak szégyenkeznie kellene, különösen azóta nem, hogy az alapos modellfrissítés során (amelynek optikai elemei az idei versenyautón is feltűntek) megjelent a kínálatban a Toyota Land Cruiser 2,8 literes, 204 lóerőre hangolt motorja. Az autó ettől dinamikusabb lett (12,8 helyett 10,7 mp alatt gyorsul 100 km/órára), de főleg vontatás, illetve terepjárás során érvényesül a nagyobb négyhengeres megnövelt nyomatéka.
A megújult Hilux aszfalton kifinomultabban, terepen magabiztosabban mozog, míg a modern élet követelményeinek okostelefon-integrációval és 8 colos érintőképernyővel felel meg.