Forradalmian biztonságos az új Yaris

Forradalmian biztonságos az új Yaris

hirdetés

Forradalmian biztonságos az új Toyota Yaris.


Épp csak bemutatkozott, máris fontos próbatételen esett át a Toyota új generációs városi autója.
Az Euro NCAP legfrissebb, minden eddiginél szigorúbb vizsgálati keretrendszere különösen magasra tette a lécet, a Yaris azonban magabiztosan teljesítette a különösen nehéz kihívást.

Idén huszonöt éves az Euro NCAP, az a független laboratórium, amely kezdetben csak vizsgálta az új autók utasvédelmi képességeit, majd a tesztek körének folyamatos bővítésével – és a konfrontációtól sem visszariadó kommunikációval – elkezdte a megfelelő irányba terelgetni az autóipar azon szereplőit, akik nem fordítottak kellő hangsúlyt a közlekedésbiztonság fejlesztésére.

A szervezet időről időre megújítja tesztfeltételeit, a világ pedig érdeklődéssel figyeli, hogyan teljesítenek az új típusok.
Az utasvédelem hatékonyságának egyik első fontos mércéje a félátfedéses ütköztetési vizsgálat bevezetése volt. A mindennapokban ugyanis ritkán fordul elő, hogy két autó teljes szélességében ütközzön frontálisan: jellemzően orr-részük fele, harmada találkozik a másik gépkocsik orrának felével, harmadával. Azt, hogy ilyenkor hogyan emészti fel és vezeti el az ütközéskor fellépő hatalmas erőket az autó vázszerkezete, kezdetektől fogva változatlan tesztszabvány szerint mérte a szervezet.

2020-tól azonban sokkal szigorúbb normát vezettek be: mostantól egy 50 km/órával közeledő, közel másfél tonnás, progresszív módon deformálódó akadálynak (azaz gyakorlatilag egy másik autónak) vezetik neki a vizsgálandó járművet. Ez egészen pontosan szimulálja azt a helyzetet, amikor az ember a legszerencsétlenebb pillanatban „dugja ki az autó orrát” a megelőzni kívánt busz vagy teherautó mögül – a statisztikák szerint Európa útjain ez a gyakori szituáció vezet a legtöbb balesethez.
A statisztikákkal nem csak az Euro NCAP, hanem a Toyota is tisztában van, ezért a vadonatúj padlólemezre épülő Yaris fejlesztésekor minden lehetséges szempont között ezt is figyelembe vették. A különösen merev TNGA-platformra épülő kisautó bravúrosan teljesített.

Nem csak saját utasait védte igen hatékonyan, de a mérések tanúsága szerint a szemből érkező gépkocsi szerkezetét sem tette ki extrém erőhatásoknak – a szaknyelv ezt nevezi ütközési kompatibilitásnak. Persze mindenki tudja, hogy a legjobb védekezés a megelőzés: a Toyota Yaris képes arra, hogy kereszteződésben balra kanyarodva észlelje a szemből érkező járművet, és fékezéssel eleve elkerülje az ütközést.
Ez a technológia korábban csak magasabb kategóriájú autókhoz volt elérhető, a Yaris teljesítménye azonban más gyártókat is arra ösztönözhet, hogy demokratizálják az ehhez hasonló elektronikus védrendszerek használatát.

Mondanunk sem kell, hogy a Yaris az összes hagyományos mérési területen is fényesen helytállt, legyen szó a fedélzeten utazó gyermekek vagy az autó elé lépő gyalogosok védelméről.

Utóbbiakra immár nem csak gondosan kialakított orrszerkezetével, hanem az akadály észlelésekor automatikusan vészfékező rendszerével is ügyel.
Cikkünk végére hagytuk azonban a legnagyobb szenzációt. A Yaris ugyanis elsőként vezette be az európai piacon azt a kettős központi légzsákot, amely az első ülések között felfúvódva ügyel arra, hogy oldalirányú ütközés esetén ne csapódhasson egymásnak a vezető és utasa.

A megoldás jelentőségét mi sem jelzi jobban, mint hogy ezzel a fejlesztéssel a Toyota Yaris elnyerte azt a ’Safetybest 2020’ díjat, amellyel az év legfontosabb biztonsági fejlesztését jutalmazza a páneurópai Autobest-díjcsalád elismert szakértőkből álló nemzetközi zsűrije.