Versenyez, tanul és gyógyít az Ioniq 5

Versenyez, tanul és gyógyít az Ioniq 5

hirdetés
A Hyundai nem veszi félvállról azt a piacvezető szerepet, amelyre elektromos mobilitási szolgáltatóként szert tett. A közelmúltban több olyan fejlesztést is végeztek, amelyek széles körben demonstrálják a márka villanyautó-technológiájának lehetőségeit.
A technológia világában soha nem lassul a fejlődés üteme, és ez az olyan, szoftveralapú járművekre is igaz, mint a Hyundai Ioniq 5. A díjnyertes elektromos szabadidőjármű a közelmúltban jelentős modellfrissítésen esett át, most pedig olyan területeket ismerhetünk meg, amelyeken soha nem látott minőségben teheti próbára magát az e-GMP platform.

Sportoló

A motorsport az autóipar egyik legrégebbi, legstabilabb oszlopa: tesztprogramként és marketingeszközként egyaránt nélkülözhetetlen szerepet játszik abban, hogy az autógyártók fejlett, tartós, előremutató, élvezetesen vezethető modelleket kínálhassanak ügyfeleiknek. Ezt a gyakorlatot ültette most át az elektromobilitás világába a Hyundai, amikor bemutatták az IONIQ 5 N eN1 Cup versenyautót. Ahogy az elnevezés is mutatja, az eN1 Cup a Hyundai saját márkakupa-szériájában debütál: abban a Hyundai N Festival elnevezésű sorozatban, amelyet kifejezetten a motorsportok népszerűsítésére indított útjára az autógyártó. Ez persze nem jelenti azt, hogy az IONIQ 5 N eN1 Cup ne volna teljes értékű, ütőképes versenyautó: egy kivételével minden elemét teljesen átdolgozták, igazodva a megnövekedett igénybevételhez.
A futómű állítható lengéscsillapítókat kapott, szabályozható a szabad hasmagasság, valamint a kerékdőlés, így mindig az adott versenypálya adottságaihoz hangolható a felfüggesztés. A fékeket az AP Racing elöl hat-, hátul négydugattyús kovácsolt féknyergeit alkalmazó egységeire cserélték. Az egyedi aerodinamikai csomag a változások leglátványosabb hirdetője, az idomok szerepe, hogy a leszorítóerőt fokozva minél jobb tapadást biztosítsanak a 18 colos slick versenyabroncsoknak.
A pilóta biztonságáról FIA-homológ bukókeret és hatpontos biztonsági övvel szerelt kagylóülés gondoskodik. A tűzoltó berendezést az elektromos hajtáslánc speciális adottságaihoz igazították, az akár 350 W teljesítmény átadására alkalmas töltőrendszer csatlakozóját pedig az utastér belsejébe helyezték át, ahol védve van a sérülésektől.
Az autó egyetlen eleme, amelyen nem változtattak a mérnökök, az maga a hajtáslánc: a 478 kW (650 LE) kombinált csúcsteljesítményre képes, a két villanymotoros, összkerékhajtású rendszert 84 kWh kapacitású akkumulátor táplálja.

Tanuló

Nem újdonság, hogy az Ioniq 5 adja az alapját a Hyundai autonóm mobilitási programjának. A fejlett, 800 V-os elektromos platform olyan technológiák integrálását teszi lehetővé, amelyek hosszú távon versenyképes önvezető képességekkel ruházhatják fel a modellt, és már a közeljövőben, 2025-től lehetővé teszik azok piaci bevezetését.
Az átlagemberben joggal merülhet fel a kérdés: hogyan lehetünk biztosak abban, hogy a Hyundai robotautója ugyanolyan biztonságosan vesz majd részt a forgalomban, mint bármely hús-vér sofőr?
A Hyundai a lehető legfrappánsabb választ adta erre a dilemmára: a vállalat beíratta az autót egy vezetői vizsgára, ahol 25 éves szakmai tapasztalattal rendelkező, veterán vizsgabiztos jelenlétében kellett bizonyítania, hogy a legbonyolultabb forgalmi helyzetekben, a legnagyobb odafigyelést igénylő manőverek során is magabiztosan, biztonságosan képes utasait szállítani – pont, mint egy emberi sofőr. Bár furcsának hangozhat ez a demonstráció, valójában sokkal több köze van a valósághoz, mint gondolnánk. A Motional vállalattal közösen fejlesztett, mesterséges intelligenciára épülő önvezető technológia ugyanis a gépi tanulás módszerével sajátítja el a biztonságos autóvezetés képességét, és minden megtett kilométerrel nagyobb rutinra tesz szert – pont úgy, mint az autóvezető emberek.

A pszichoterapeuta

Sokszor emlegetjük a vezetés örömét, az autózással járó eufóriát, ám eddig senkinek nem jutott eszébe orvosilag megvizsgálni, hogy az autóvezetés alkalmas lehet-e a depresszió kezelésére, a tartós lehangoltság orvoslására. A Hyundai szakemberei Norvégiában, a világ vezető villanyautó-piacán érdekes kísérletbe fogtak: egy rangos idegtudós közreműködésével tudományosan megállapították, hogy milyen folyamatok mennek végbe az emberi szervezetben, ha egy olyan, hangsúlyosan sportos autót vezetünk, mint az álló helyzetből 3,4 másodperc alatt 100 km/órára gyorsuló, 260 km/óra végsebességű Hyundai Ioniq 5 N.
Sztenderd orvosi műszereket – EEG-t, biometrikus bőrszenzorokat – alkalmazva vizsgálták a szervezet által adott reakciókat húsz olyan felnőttnél, akiket az előzetes felmérések szerint különösen megviselt lelkileg a hosszú, sötét északi tél. A méréseket a résztvevők szubjektív beszámolóival egészítették ki, és így említésre méltó eredmények születtek.
Az alanyok háromnegyedénél mérhető pozitív érzelmi hatást váltott ki a nagy teljesítményű villanyautó vezetése, és még ennél is többen (87,5 százalék) számoltak be arról, hogy jobban érezték magukat, miután a behavazott tesztpályán megkergethették az elektromos sportkocsit. A maga nemében páratlan vizsgálat így tudományosan is igazolta, amit zsigeri szinten már tudtunk: a téli mélabú és az Ioniq 5 N harcából az utóbbi kerül ki győztesen – kár, hogy orvosi vényre, TB-támogatással nem megvásárolható.