Újra feltalálta a kereket a Hyundai – nem is egyszer, hanem kétszer!

Újra feltalálta a kereket a Hyundai – nem is egyszer, hanem kétszer!

hirdetés
Rövid időn belül két forradalmi újítást mutatott be a Hyundai-csoport. Hogy melyik mikor valósul meg, ma még nem tudni, a kreatív ötletek viszont jól szemléltetik, hogy a Hyundai akár az alapokat is hajlandó megkérdőjelezni, ha azzal jobb megoldást kínálhat.
A Hyundai Motor az egyik legrettenthetetlenebb újító az autóiparban. 2023-ban benyújtott szabadalmi kérelmeik túlnyomó többsége a klímaváltozáshoz, az emisszió-csökkentéshez és az akkumulátortechnológiákhoz (egy szóval: az elektromos mobilitáshoz) volt köthető. Ugyanakkor mérnökeik attól sem rettennek vissza, hogy az autógyártás évszázados igazságait vonják kétségbe, és megpróbálják az alapoktól újraalkotni az iparágat.

Most az emberiség egyik legrégebbi találmányához, a kerékhez kapcsolódó fogalmakat értelmezték újra. No, nem kell arra gondolni, hogy örökre szakítanának a haladás ezen különösen jó hatásfokú módozatával (bár igaz, ami igaz, 2023 nyarán szabadalmaztatták egy sétáló autó mobilitási rendszereit), ugyanakkor a kerékhez kapcsolódó futóműrendszerek és kiegészítők újragondolásával igenis forradalmasíthatnak bizonyos megoldásokat.
Az egyik ilyen rendszer a villanyautózáshoz kapcsolódik, és egyszerre több problémára is megoldást kínál. Az elektromos mobilitás kiteljesedésének egyik gátja, hogy a meglévő rendszereket belső égésű motorokra találták ki, és használják hosszú évtizedek óta. Az egyik ilyen az erőforrást a hajtott kerekekkel összekötő mechanikus szerkezet. Az ebben található homokinetikus csukló gondoskodik arról, hogy be- és kirugózáskor, illetve elkormányzáskor egyaránt azonos mértékű hajtóerő jusson a kerékre, míg ehhez a csuklóhoz a féltengelyen keresztül jut el a motor nyomatéka.
Ez a konfiguráció feltételezi, hogy a féltengely viszonylag kis szögtartományban mozdul el a csuklóhoz képest – vagyis az erőforrásnak és a keréknek muszáj viszonylag messzire elhelyezkedniük egymástól. Ez nem probléma a belső égésű motorok esetében, viszont felesleges megkötés az elektromos autóknál, ahol a kompakt és könnyű villanymotort jóval szabadabban helyezhetnék el a mérnökök.
A Hyundai-csoport szakemberei ezért újra feltalálták – ha nem is a kereket, de – a kerékagyat. Egy bonyolult bolygóművet szerkesztettek, amelynek napkereke két tengely mentén szabadon elmozdulhat, bolygókerekei viszont mindig ugyanabban a pozícióban maradnak. Ezt illusztráció nélkül nehéz elképzelni, de az alábbi videóból minden világossá válik.
A rendszer egyik előnye, hogy helytakarékosabban alakítható ki az elektromos járművek padlólemeze: több akkumulátorcella helyezhető el ugyanazon az alapterületen, azaz növelhető a hatótávolság. A másik pedig, hogy egyszerűbben modularizálhatók a hajtási rendszerek, ami pedig már az olyan, nem kevésbé észbontó elképzelések megvalósítása felé mutat, mint a 90 fokban elforgatható hajtott kerék, a Hyundai e-Corner; a kerekeit egymástól függetlenül elfordítani vagy megemelni képes Hyundai MobED; vagy a fent említett Hyundai Walking Car koncepció. Ezek az egymástól függetlenül bemutatott, de szemmel láthatóan közös irányba mutató innovációk középtávon teljesen újrarajzolhatják a mobilitás térképét.
Ilyen ambíciói nincsenek az integrált hólánc fejlesztőinek, de ne becsüljünk alá találmányukat: a Hyundai-csoport mérnökei olyasvalamire találtak megoldást, amely a világ egyes területein – hogy mást ne mondjunk, az alpesi országokban – mindennapi problémát jelent a közlekedésben.

A kerékbe ágyazott hólánc olyan speciális ötvözetből készül, amely elektromos áram hatására képes bármikor felvenni korábbi, eredeti alakját. Elég tehát egy gombnyomás, és a futófelületre merőlegesen elhelyezett bordák kiemelkednek az abroncs síkjából, megkapaszkodva a hóban. Amikor száraz aszfaltra érünk, egy újabb gombnyomással visszatérnek eredeti állapotukba, azaz visszahúzódnak az abroncsban kialakított árkokba.
A rendszer járulékos előnye, hogy kopásjelzőként is szolgálhat: ha túl alacsony a profil, a „hólánc” nem tud visszahúzódni, és zajos gördüléssel jelzi, hogy ideje abroncsot cserélni. Ahhoz persze, hogy ezt a szabadalmaztatás alatt álló megoldást sorozatgyártásban lehessen használni, hosszú és fáradságos munka vár még a mérnökökre – hogy mást ne említsünk, speciális abroncsokra van szükség, amelyek fel- és leszerelése is extra felkészültséget igényel. Ellenben ha a megoldás a Hyundai-csoporton túl is elterjedne és szabvánnyá válhatna, azzal a világ minden zugában új értelmet nyerne a téli abroncs fogalma.

Talán ennél is fontosabb azonban az a szemlélet, amelyet ezek és a hasonló fejlesztések elárulnak a Hyundairól: a koreai autógyártó az autóipar élvonalában dolgozik fáradhatatlanul azon, hogy tökéletesebb, hatékonyabb, gazdaságosabb rendszereket kínálhasson ügyfeleinek.