kona-n

Mindennapi sportélmények - Hyundai Kona N

hirdetés
Hamarosan bemutatkozik a Hyundai első valódi sport-szabadidőjárműve, a Kona N. A modellről cikkünk írásakor még vajmi keveset lehet tudni, az azonban biztos, hogy méltó lesz fivéreihez, a tüzes i30N és i20N utcai sportautókhoz.
Idén ötödik évébe lépett a Hyundai N. A közúti sportmodelleket fejlesztő és forgalmazó márka kezdetben az autógyártó motorsportprogramjaihoz kapcsolódó típusokkal foglalkozott: a Hyundai i30N és az Európában nem forgalmazott Veloster N ihletadó típusai, az i30n TCR és a Veloster N TCR különböző nemzetközi, illetve országos túraautó-bajnokságokban versenyeznek, míg a tavaly bemutatott i20N ahhoz az i20 Coupé WRC modellhez köthető, amely egymás után kétszer is konstruktőri rali-világbajnoki címet szerzett.
A Kona N lesz a Hyundai első olyan sportmodellje, amelynek nincs közvetlen kötődése motorsporthoz. A látvány alapján persze ezt nehéz elhinni neki: a kedvcsináló illusztrációkról már megismerhettük harcias hűtőmaszkját, háromszög alakú féklámpával vadított, hangsúlyos hátsó légterelőjét, dupla kipufogóját és valódi aerodinamikai funkcióval bíró diffúzorát – azaz tudjuk, hogy tekintélyt parancsolóan fog kinézni. Az is valószínű a korábbi N modellek alapján, hogy komoly futóműtuningot készítettek a Nürburgringen működő boszorkánykonyhán, közvetlen kormányművel, hatalmas, fáradásmentes fékekkel, kis tömegű keréktárcsákkal, csökkentett oldaldőléssel és kisebb szabad hasmagassággal. Szintén biztosra vehetők a könnyített sportülések, az elektronikus vezetőtámogató funkciók és az általában gazdag felszereltség.
A legfontosabb információ azonban, hogy a Hyundai korábbi bejelentése értelmében kétliteres turbómotort és nyolcfokozatú duplakuplungos sebességváltót kap a modell. Ilyet pedig most az i30 N (és rokonmodellje, az i30 Fastback N) fedélzetén alkalmaz a Hyundai. A gyártó a premierig féltve őrzi a pontos műszaki adatokat, hivatalos tájékoztatás híján pedig korai volna a teljesítményre és a menetdinamikára következtetni. Maradjunk tehát egyelőre annyiban, hogy a Hyundai i30N kétliteres turbómotorja kiviteltől függően 250 vagy 280 lóerőt ad le, 353, illetve 392 Nm maximális forgatónyomatékkal (az 1950 és 4600/perc közötti fordulatszám-tartományban). A motorhoz kapcsolódó – opciós – nyolcfokozatú duplakuplungos váltó nedves kuplungot alkalmaz. Az i30N nagyobb teljesítményű (Performance csomaggal szerelt) változata 5,9 mp alatt gyorsul 100 km/órára, a végsebesség mindkét kivitel esetében 250 km/óra. Ehhez hasonló motor- és menetteljesítményekkel pedig a Hyundai Kona N felülmúlhatatlan lesz a maga méretosztályában.