Image

Múzsa és műalkotás a Hyundai új szabadidőjárműve

hirdetés
Vajon bírhat-e művészi értékkel egy sorozatgyártású fogyasztási cikk? És adhat-e ihletet kreatív alkotók számára egy automobil? A Hyundai szerint mindkét kérdésre lehet igen a válasz, épp csak a megfelelő helyen és időben kell feltenni azokat – és persze a megfelelő autóval kapcsolatban…
A megújulás, az újraértékelés, az áttervezés, a lépésváltás korát éljük. Fokozottan igaz ez azokra a termékekre és szolgáltatásokra, amelyek központi szerepet játszanak a fogyasztók életében, a hordozható szórakoztató- és kommunikációs eszközöktől kezdve a közlekedési megoldásokig. A modern kor más elvárásokat támaszt ez utóbbiakkal szemben, a fennmaradásra és virágzásra pedig csak azoknak az autógyártóknak van esélye, amelyek meghallják az új hívószavakat, és nem csak hajlandóak megváltozni, de elébe is tudnak menni az ügyfelek elvárásainak.
A Hyundai esetében ez soha nem is volt kérdés. A vállalat a világon az elsők között kezdett alternatív hajtási technológiák fejlesztésébe, tevékenységeit a légi közlekedéstől kezdve a robotikán át az energiatárolásig bővítette. Formai innovációival pedig még a folyamatos változáshoz szokott, a világot egyre magasabb ingerküszöbbel szemlélő ügyfeleknek is képes meglepetést okozni – gondoljunk csak a Tucson stíluselemeire, vagy a hatalmas optikai játéknak is felfogható Ioniq 5 elektromos crossover egyedülálló arányaira.
A frissen bemutatott, és hamarosan forgalomba kerülő Hyundai Bayon városi szabadidőjármű is odakívánkozik a vizuális ínyencségek listájára. Az Európában, Európának tervezett crossover esetében máshol rejlik a művészi hatás: az apró részletek, a váratlan megoldások, a számos formában ismétlődő motívumok teremtenek izgalmas és mozgalmas, ám összességében meglepően harmonikus és barátságos megjelenést. Kis túlzással azt a száz évvel ezelőtti korszakot idézi, amikor az ipari formatervezés és a képzőművészet közötti falat tudatosan bontották le a kreatív alkotók. A múlt század húszas éveiben az automobilok valóságos mozgó műalkotások voltak, finom részmegoldásaik akár ékszerként is megállták volna a helyüket – nem is csoda, hiszen az autógyártók ötvösművészekkel, szobrászokkal, festőkkel dolgoztattak.
Ezt tette most a Hyundai is, bár fordított előjellel. Kilenc fiatal európai képzőművészt kértek fel arra, hogy merüljenek el a Bayon világában. Engedjék, hogy megihlesse őket az új modell formavilága, és képzelőerejüket szabadjára engedve hozzanak létre valami eredetit, ami kézzelfogható vagy absztrakt módon kapcsolódik a Hyundai legkisebb szabadidőjárművének szellemiségéhez.
Franciaországtól Lengyelországig, Németországtól Törökországig, Nagy-Britanniától Spanyolországig ez a kilenc fiatal alkotó más és más aspektusát ragadta meg a Hyundai Bayon összetett személyiségének, és mind a maga sajátos kifejezőeszközeivel hozott létre valami egyedit. Alkotásaik egy digitális galériában tekinthetők meg, három fiatal művész – az olasz Camilla Alberti, a holland Vincent de Boer és a cseh Jan Gemrot – munkáját pedig a Bayon online világpremierjének szerves elemeként is megismerhette a világ.
A spanyol Nuriatoll például, aki hosszas kísérletezés után a graffitiművészetben találta meg a maga sajátos nyelvét, a Bayon dizájnjában vissza-visszatérő nyílhegymotívumba a szárnyra kapó, nemes gémek röptét látta bele. A madarak koncepciója egyben a Bayon bevezetését kísérő szlogen, a Készülj fel új magaslatokra! (Get Ready for New Heights) szellemiségével is összecseng; a modell szögletes elemekből építkező, mégis organikus hatású formavilága visszafogottan, feltűnést kerülve köszön vissza, magától értetődő természetességgel hirdetve az autózásban megtestesülő szabadságot. A nyílhegy alakú lámpák ugyanezeket a képzeteket ébresztették a prágai Jan Gemrotban, ő azonban egy emberalakot ruházott fel hatalmas siklószárnyakkal, konkréttá téve a szabadság és a repülés üzenetét. Ugyanez a motívum egészen más jelentéssel bírt a török Soyhan Baltaci számára: ceruzarajzán absztrakt tájképpé állnak össze a nyílhegyek, a csúcsok fölé féktárcsa-napkorong emelkedik.
Nem mindenki ragaszkodott a kézzelfoghatóhoz. Pola Augustynowiczs díjnyertes lengyel grafikus és illusztrátor a színek és formák szerelmeseként mozaikszerű alkotásban helyezte el a Bayon formai elemeit, míg a holland tipográfus, Vincent de Boer a hűtőmaszk kialakításának építészeti vonásait igyekezett megragadni absztrakt festményében. Szintén a hűtőmaszkból indult ki, majd ásott az autó szerkezeteinek legmélyére, és ezekből alkotott organikus, háromdimenziós szobrot Camilla Alberti Milánóból. A többfajta műfajt ötvöző munka alapanyagául törött, kidobott, hulladékká vált anyagokat használt fel, kihangsúlyozva az újrahasznosítás, a környezeti fenntarthatóság fontosságát.
Ennél is elvontabb formában dolgozta fel a Bayon orrát meghatározó, organikus rácsot a brit Nathaniel Rackowe. Fényszobrát, amely a városi élet elillanó, varázslatos pillanatait hivatott megragadni, a maszk egymást fedő rétegekből felépülő struktúrája ihlette. Guido Zimmerman valami egészen mást, felülről ábrázolt, galoppozó lovakat látott bele a hűtőmaszkba. A német szobrász számára minden a dinamikáról és a mozgásról szól, és ennyi elég is volt számára ahhoz, hogy egy lovakkal és lovasokkal teli, fából és fémből felépülő – azaz a gépet és a természetest egyaránt jelképező – kollázsban összegezze mindazt, amit a Bayon jelent a számára.
Eredeti formájában csupán Bahar rajzán jelenik meg az autó, ám ez csak illúzió: a francia grafikus valójában minden alkotótársánál jobban eltávolodott a konkrét járműtől. A Készülj fel új magaslatokra! szlogenből, a modell speciális színeiből és felületeiből, valamint a délnyugat-franciaországi Bayonne városából alkotott egy pillanatképet. Grafikája egy nőt ábrázol, amint a Hyundai új crossoverével megérkezik a Bayon névadó városába, ahol új élet, új lehetőségek, egyszóval új magaslatok várnak rá.
Ha az Atlanti-óceán partjaira nem is repíti el minden vásárlóját a 2021 első félévében piacra kerülő Bayon, a Hyundai SUV-portfóliójának legkisebb tagjaként a városi közlekedés egészen más dimenzióit nyitja meg a márka ügyfelei előtt, miközben merész külső vonalaival és elegáns belső kidolgozásával a szegmensben egyedülállóan izgalmas és igényes – ne féljünk kimondani: művészi – élményt kínál.