Huszonöt éve született meg, és mindössze öt éven át készült a XX. század egyik legizgalmasabb kisautója, a Ford Puma. A nagy presztízsű kupékat idéző formavilág nem túlzott: hétköznapi pedigréje és apró méretei ellenére a Puma igazi nagystílű sportautó volt, amely nem csak városi forgalomban, de országúton, sőt, a motorsport világában is bizonyította képességeit.
Bevezetéséhez minden idők egyik legötletesebb reklámfilmjét készíttette el a Ford. Akkoriban világújdonságnak számító technológiát alkalmazva a rég elhunyt Steve McQueent helyezték be a Puma volánja mögé. A legendás színész-autóversenyző aztán a kicsi Forddal végighajtott ugyanazon az útvonalon, ahol legendás filmjének, a Bullittnak az ikonikus autós üldözéses jelenete zajlott – épp csak a filmben egy Ford Mustangot vezetett. A kultikus sportautóval vont párhuzamot minden autóbolond értette, és ennek megfelelően rendkívül magas elvárásokkal fogadták a Ford Fiesta alapjaira építkező kisautót.
Persze ezeket az alapokat teljes körűen módosították: feszesebbre hangolták a futóművét, szélesebb nyomtávval gondoskodtak a szuverén kanyarvételi képességekről, a Yamahával közösen kifejlesztett, új motorokat szereltek be, amelyek rövidebb áttételezésű, ezért jobb gázreakciókat biztosító sebességváltón keresztül hajtották az első kerekeket. A legizgalmasabb motor az 1,7 literes, négyhengeres egység volt, amelyet kifejezetten és kizárólag a Puma számára fejlesztettek ki, méghozzá két eltérő teljesítményszinten – de erről majd később. Ahogy a technikát, a vezetői környezetet is alaposan feljavították a Fiestához képest. A műszerek fehér számlapja előtt piros mutatók nyargalásztak, a sebességváltó karja alumíniumgömbben végződött. Közvetlen kormányművével és precíz futóművével igazi kis tűzgolyó volt a Puma, olyannyira, hogy a Top Gear magazin 1997-ben meg is választotta az Év Autójának. A Puma ezen a téren komoly mércét állított minden későbbi Ford elé. A márka modelljei ugyanannak a mérnöki szemléletnek köszönhetik élvezetes vezethetőségüket, ami a Pumát magasan kiemelte a kisautók mezőnyéből.
Ilyen adottságok mellett tulajdonképpen nem volt szükség kifejezett sportmodellre, a Ford mégsem tudott ellenállni a kísértésnek, hogy megépítse a Puma ST160 Concept szériaváltozatát, amely Ford Racing Puma néven vált legendássá. A már említett 1,7 literes motor teljesítményét 125-ről új vezérműtengelyek, szívórendszer, kipufogó és motorvezérlő szoftver alkalmazásával 155 lóerőre emelték. A részlegesen önzáró differenciálmű opciós volt, a váltó szerkezeti elemeit megerősítették, áttételezését rövidebbre vették, így miközben a végsebesség mindkét motor esetében azonos (203 km/óra) volt, 9,2 helyett 7,9 másodperc alatt gyorsult 100 km/órára a 2+2 üléses kisautó. Míg a motorteljesítmény 25 százalékkal nőtt, az Alcon versenyfékekkel elérhető lassulás közel 50 százalékkal: elérte az 1,1 g-t, ami a beavatatlan sofőrök számára egyenesen ijesztővé tette az autót. Mindehhez komoly kagylóüléseket, hatékony aerodinamikai kiegészítőket, tovább finomított futóművet és csillagászati árcédulát társított a Ford: a Ford Racing Puma nemcsak kora egyik legizgalmasabb, de legdrágább nem-prémium sportautója is volt. Ez, valamint a mindössze 500 darabos gyártási széria mostanra kifejezetten ritka, keresett és értékes gyűjtői kinccsé tette.
Egyébként a Ford Racing Pumánál is létezett ütősebb Puma: az a kit car, amelyet raliversenyekre fejlesztettek. A 204 lóerős, 1,6 literes motor, a szekvenciális sebességváltó, az állítható futómű és a (megint csak az Alcontól származó) hatalmas fékek ütőképessé tették a hegesztett acél bukókerettel és kompozit karosszériaelemekkel szerelt autót.
És hogy mindez hogyan kapcsolódik napjaink vadonatúj Ford Pumájához? Több szálon, mint gondolnánk. A városi crossover dinamikus formajegyeire egyértelműen hatással volt az eredeti kicsi kupé; a Racing Puma hagyatéka a 200 lóerős Puma ST-ben él tovább (mínusz az irracionális vételár, hiszen a sportos crossover a maga kategóriájában kifejezetten versenyképesnek mondható); ami pedig a motorsportot illeti, az idei évtől a Puma képviseli a Ford márkát a rali-világbajnokság királykategóriájában, ahol az első futamán győzelemmel nyitott.
Akkor tehát az új Puma pontosan azt tudja, mint huszonöt évvel idősebb névrokona? Nos, nem. Praktikum dolgában például sokkal jobban áll: egyrészt a hátsó ülések is kényelmesen alkalmasak felnőtt szállítására (az eredeti Pumában legfeljebb gyerekek ültek szívesen oda), másrészt az eleve hatalmas csomagtartóban egy világújdonságnak számító megoldással olyan mélyre nyúló üreget alakítottak ki, amelynek jóvoltából kifejezetten magas tárgyakat is kényelmesen szállíthatunk ott.
A Ford új városi crossovere az eredeti Puma minden kedvező jellemzőjét megörökölte, ugyanakkor kiküszöbölte azokat, amelyek kompromisszumra kényszerítették tulajdonosát. Nem véletlen, hogy a modern utód a bevezetése óta számos fontos szakmai fórumon ért el komoly sikereket és elismerést: kevesen mondhatják el magukról, hogy jobbak egy legendánál.
A Ford új városi crossovere az eredeti Puma minden kedvező jellemzőjét megörökölte, ugyanakkor kiküszöbölte azokat, amelyek kompromisszumra kényszerítették tulajdonosát. Nem véletlen, hogy a modern utód a bevezetése óta számos fontos szakmai fórumon ért el komoly sikereket és elismerést: kevesen mondhatják el magukról, hogy jobbak egy legendánál.