A szabadulószobák olyan különleges, összetett játékélményt kínálnak, ami egyre többek számára teszi őket vonzóvá világszerte. Adva van egy rejtély, egy összetett feladvány, amit egymásra épülő lépések sorozatán végigmenve tudunk megoldani, feltéve, hogy nem jár le előbb az időnk. A műfaj együttműködést, logikus gondolkodást igényel, cserébe kalandot, valódi izgalmat ad – persze tényleges veszély nélkül. A történetbe belefeledkezve ugyan beindul az ember adrenalin-termelése, ám a műfajnak pont az a lényege, hogy maximálisan biztonságos körülmények között bújhassunk bátor felfedezők, merész nyomozók, kelepcébe esett kalandorok bőrébe.
Amikor tehát a Ford szakemberei azon kezdtek gondolkodni, miként tudnák tartalmassá tenni a Mustang Mach-E elektromos szabadidőjármű utasai számára azokat a perceket, amíg egy nyilvános villámtöltő állomásnál „megtankolják” az autót (150 kW-os töltőről 10 perc alatt közel 100 kilométerre elegendő energiát vehet magához az elektromos crossover, 80%-ra pedig mindössze 38 perc alatt feltölthető a normál kapacitású akkumulátor), magától értetődően jutott eszükbe a szabadulószoba műfaja. Ebben ugyanis az összes utas részt tud venni, méghozzá aktívan, így ténylegesen felfrissíti a szellemet és azon keresztül a testet is.
Ma már léteznek interneten keresztül játszható, okostelefonos alkalmazásból elérhető szabadulószobák, a Ford azonban új szintre emelte a játék élményét, és bevitte a történetbe magát az autót. A fedélzeti audiorendszer hangszórói, a klímaberendezés, az ülésfűtés, a fényszórók mind interaktív kezelőfelületként jelennek meg. Vagy a játék „üzen” rajtuk keresztül, vagy ezeket a funkciókat működtetve lehet megoldani egy-egy feladatot. Ezek a rendszerek természetesen csak álló helyzetben szolgálhatnak játék céljára: ha az autó elindul, az utasok folytathatják ugyan a kalandot, de ekkor a másodlagos rendszerekre (pl. fűtés vagy audioberendezés) korlátozódik a kezelőfelület.
A rendszer alapját egy okostelefonra telepítendő alkalmazás adja, de működéséhez az autóba is be kell szerelni egy hardvermodult. Pontosabban be kellene, ha az interaktív játékot már szolgáltatásként kínálná a Ford. Jelen pillanatban azonban csupán egy előrehaladott kísérletről van szó, amely azonban jóval többről szól, mint a játékról.
„Arra kerestünk választ, hogy mi mindenre lehet alkalmas a modern autókba beépített technológia” – árulja el a projektet vezető Carsten Starke, a Ford európai kutatási és fejlesztési részlegének munkatársa. „Ha újszerű módokon tudunk kétirányú kapcsolatot teremteni a jármű és utasai között, az a jövőben számtalan innovatív lehetőséget vet fel, az interaktív felhasználói kézikönyvtől kezdve a fedélzeti funkciók játékos formában történő bemutatásáig.”