Vérmérsékletünktől függően máshogy reagálunk a karcokra. Vannak, akik az élet velejárójának tekintik, ha megsérül az autó felülete, mások kijavítandó hibát látnak, ahol egy betondarab, egy erős faág felsértette a panelt, és bizony azokat sem kárhoztathatjuk, akik tragédiaként, egy tökéletes alkotás beszennyezéseként élik meg, ha baj éri autójukat.
A karcolódást megelőzni szinte lehetetlen; látható hatásainak eltüntetésére már több lehetőség is kínálkozik, az öngyógyító fényezéstől kezdve az ellenálló kerámiabevonatig. A Dacia azonban olyan megoldással rukkolt elő, amely nem csak a paneleket, de a pénztárcát is kíméli, ráadásul a jármű környezeti terhelését sem növeli.
A technológiát a Dacia Sandero Stepway és a Dacia Duster modelleken alkalmazták először, méghozzá azoknak is a sérülésnek leginkább kitett részén: a lökhárítók alatti védőlemezeken. Ezekre a modern crossovereknél elsősorban látványos stíluselemként tekintünk, de funkciójuk is van: óvják a motorteret, a futóművet, a kipufogót az ütésektől, horzsolódásoktól, amelyeket a terepen, a parkolás során, a kátyúkkal folytatott küzdelemben elszenvednek. Nincs olyan látható eleme az autónak, amely kíméletlenebb bánásmódban részesülne a mindennapi használat során.
Gyógyírt jelenthet a bajra, ha bérletet vásárolunk egy fényezőműhelybe, és havonta kijavíttatjuk a lemezeken éktelenkedő hegeket, a Dacia azonban ennél praktikusabb megoldást talált: anyagában színezett műanyagból készíti el a kérdéses karosszériaelemeket. Míg a hagyományos gyártási eljárás során a színtelen polipropilénből készült panelt utólag látják el festékkel vagy egyéb bevonattal, a Dacia által alkalmazott technológia eleve a kívánt színre megfestett műanyaggal dolgozik. Így a végső elem nem igényel további kezelést.
Felmerül persze a kérdés: miért lesz ellenállóbb a karcolásokkal szemben egy anyagában színezett alkatrész? A válasz egyszerű: nem lesz. Ugyanúgy karcolódik majd, mint egy hagyományos alkatrész, ám mivel nincs rajta felületi festés, ami lekophatna, a sérülések gyakorlatilag láthatatlanok maradnak, nem rontják az autó megjelenését.
Ez azonban csak az egyik oka annak, hogy a Dacia bevezette ezt a gyártástechnológiát. A másik valójában ennél is fontosabb: míg ugyanis egy festett vagy krómozott alkatrész újrahasznosítása extra lépéseket és energiabefektetést igényel, hiszen el kell választani egymástól a különböző anyagrétegeket, az anyagában színezett műanyag teljesen homogén, egyszerűen feldolgozható és újrahasznosítható. Az pedig, hogy emellett olcsóbban és gyorsabban is gyártható, már valóban csak hab a tortán.