Az autógyártás másfél évszázados története alatt kiderült: csak azoknak a márkáknak van létjogosultsága, amelyek képesek valami különlegeset, valami mást, egyedit kínálni az ügyfeleknek. A Daciának tizedannyi idő is elég volt ahhoz, hogy megszilárdítsa pozícióját, mint az európai autógyártás egyik legkiválóbb ár/érték arányú márkája, amely ugyanakkor innovatív ötletekkel, izgalmas megoldásokkal és tetszetős stílusjegyekkel teszi nem csak észszerű, de szerethető választássá is típusait. Aki nem hiszi, most utánajárhat: három olyan, független autóipari manufaktúrát, gyártót, szolgáltatót mutatunk be, akik Daciából építettek izgalmas és kívánatos különlegességeket.
A spanyol Camperiz műhely nevéből már sejthető, hogy kempingbuszokat építenek. Az alapokat az európai piacon kapható legnépszerűbb kompakt furgonok adják, az átalakítások pedig változatosak, árukat tekintve széles skálán mozognak, és kifejezetten igényes, minőségi megvalósítással nyűgözik le az ügyfeleket. A Camperiz egyik legnagyobb szenzációja a Dacia Dokker lakóautósítása volt: a spanyol szakemberek bámulatos adottságokat láttak bele a piac legolcsóbb városi egyterűjébe, és ezeket a legutolsó morzsáig ki is aknázták. A Dokker gyártásának beszüntetésével sajnos a Camperiz kínálatából is eltűnik ez a modell, ám biztosak lehetünk benne, hogy amint a Dacia kínálatában megjelenik egy hasonlóan alkalmas donorjármű, az észak-spanyolországi manufaktúra gyorsan elkészíti annak kempingezésre alkalmas átiratát. Érdemes várni rá, mert ahogy az alábbiakból kiderül, a Camperiz-féle Dokker rendkívül praktikus jármű volt.
A Dacia Dokker Stepway alapjaira épített lakójármű egyetlen alapkövetelménye a lehajtható hátsó ülés: a Camperiz ugyanis igazi térvarázslóként úgy épített alvómobilt a Dokkerből, hogy az megőrizte ötszemélyes mivoltát, menet közben minden szerelvény elfér a csomagtartóban. Szinte bámulatos, mennyi funkciót zsúfoltak a 439 centiméteres autóba. Találtak helyet kihúzható rezsónak, kézmosónak (amely akár zuhanyként is használható), hűtőszekrénynek, de még hordozható illemhelynek is. A matracok menet közben biztonságosan elférnek ezeknek a moduloknak a tetején, hogy aztán a táborhelyre érve hatalmas, egybefüggő fekvőfelületet képezzenek a Boszlop mögötti térben. A Camperiz még az első üléssort is ággyá alakította át – a kormánykerék miatt ugyan itt egy felnőtt már szűkösen férne el, egy gyermek számára azonban aligha létezik ennél izgalmasabb hálószoba. A hűvös őszi, kora tavaszi estéken az álló helyzeti fűtés, nyáron a tetőbe illesztett szellőző vagy klímaberendezés gondoskodik a megfelelő hőmérsékletről.
Míg a Camperiz nem mondható világhírűnek, a német Prior Design tuningműhely nevét Európa-szerte jegyzik. A cég leggyakrabban Ferrari- vagy Bentley-átépítéseivel kerül az autós sajtó célkeresztjébe, a piac legolcsóbb szabadidőjárművének, a Dacia Dusternek az átiratával azonban, ha lehet, még nagyobb vihart kavartak. A 2018 után gyártott összes Dusterrel kompatibilis csomag jelentősen szélesebb első és kerékdobokkal alapozza meg a sportos hangulatot; ezek az idomok motorsportos ihletésű, keskeny légbevezető réseknek szabadítottak fel helyet a lökhárító két szélén. A képet mélyre nyúló első kötény, küszöbtoldatok, valamint egy hangsúlyos hátsó diffúzor teszi teljessé – utóbbiban két nagy átmérőjű kipufogóvégnek alakított ki helyet a cég, ezek kiválasztását pedig az ügyfélre bízza. Az imént felsorolt tételekért együtt hajszál híján háromezer eurót, azaz kis híján 1,1 millió forintot kér el a Prior Design – az idomok könnyű, rugalmas, egyszerűen fényezhető kivitelben készülnek. További 300 euróért impozáns tetőspoilerrel egészíthető ki a csomag.
Az így átalakított Dacia Duster teljes mértékben megőrzi funkcionalitását – az már más kérdés, hogy a hivatalos fotókon látható modell további módosításokon is átesett. Sem az ültetett futómű, sem a nagy átmérőjű keréktárcsák, sem pedig a piros féknyergek nem képezik a csomag részét, bár tagadhatatlanul jól mutatnak az extrém optikai csomag mellett. Ha pedig valaki teljes motorsporthatásra vágyna, a Prior Designnál bukócsövet is talál az autóhoz.
A bukócső éppenséggel az ASM Motorsport alkotásából sem hiányzik – nem is hiányozhat, hiszen a 2006-ban alapított katalán műhely rali- és pálya-versenyautókat (így akár Dakar-versenyautókat is) épít különféle modellekből, többek között Dacia Sanderóból is. Az R4-es géposztályban induló autó építése a karosszéria alapvető megerősítésével veszi kezdetét. A Barcelona közelében működő műhely az FIA által előírt védelmi rendszeren túl további komoly ütéselnyelő habelemeket épít be, így a jármű az egyik legbiztonságosabb, amely ebben a rendkívül ütőképes, mégis megfizethető géposztályban elérhető. Az 1230 kilogrammos versenyautó mozgatását egy 263 lóerős, 1,6 literes turbómotorra bízzák, a Sadev ötfokozatú szekvenciális sebességváltója és az összkerékhajtás minden pillanatban és helyzetben optimális vonóerőt biztosít. A felfüggesztést a Nadaltech, az üléseket és biztonsági öveket a Sparco szállítja, a fékek az AP Racing, a vezetékek a Goodridge termékei. Murván 15, aszfalton 18 colos kerekekkel szerelik a szupererős Dacia Sanderót – a kategória költséghatékony voltára jellemző, hogy a futóművet úgy alakították ki, hogy az átszereléskor a lehető legkevesebb elemet (konkrétan csak a fékeket, a közdarabokat és a lengéscsillapítókat) kelljen kicserélni a kerekekkel együtt. A Sandero volt egyébként az Álex Sabater által alapított műhely első R4-es versenyautója; az ezzel szerzett kedvező tapasztalatokat azóta más raliautók fejlesztésénél is felhasználták.