Újjászületett, de a szíve a régi - Dacia Spring

Újjászületett, de a szíve a régi - Dacia Spring

hirdetés
Egyaránt tekinthetjük radikális modellfrissítésnek és hagyománytisztelő generációváltásnak a 2024-es Dacia Spring bemutatkozását. Az autó műszaki szempontból is finomodott, külső és belső kialakítása, valamint funkcionalitása azonban valósággal szintet ugrott.
Húsz évvel ezelőtti megújulásakor rendkívül jó ár/érték arányával robbant be az európai piacra a Dacia.

A megfizethető, praktikus és tisztességesen összeszerelt autók valós hiányt pótoltak, majd néhány évre rá, a Duster, majd a Stepway modellváltozatok bevezetésével pedig még egy tényező, a divatos karakter is megjelent az egyenletben. Ugyanezt a többállomásos utat járja be kicsiben a Dacia Spring: az idén negyedik évében járó modell először egyedülálló funkcionalitásával hívta fel magára a figyelmet, idén pedig ugyanabban a hangvételben lényegült át, mint az új generációs Duster. Az eredeti, lekerekített idomok időtlen, barátságos és erőteljes hatást keltettek, így a lehető legszélesebb körben tudott érvényesülni a modell.
Ezzel szemben a most bevezetett feszes, geometrikus dizájnnal más képet mutat magáról a Spring. Fiatalosabb, modernebb, divatosabb lett – ezzel pedig olyan vásárlói csoportokat tud majd megszólítani a Dacia városi villanyautója, melyek korábban talán észre sem vették.

Robusztus helyett sikkes


Az új formanyelv sarkalatos eleme a markáns orrkialakítás. A szögletes, keskeny fényszórók és az általuk közrefogott, vízszintes orientációjú pajzs optikailag szélesebbé teszi az autó megjelenését.

Hátul ugyanezt a hatást érték el a márka védjegyének számító, Y mintázatú lámpatesteket összekötő, Dacia feliratú panellel, míg a hátsó tetőoszlopra illesztett sötét sáv az üvegfelületek között teremt folytonosságot. Az orr másik fontos újdonsága, hogy a keskeny rácsozat alatt felszabadult felület lehetővé tette a terepjárós hangulatú lökhárítóbetét magasabbra húzását.
Ebbe az idomba illesztettek be egy geometrikus mintázatú panelt (amit aztán hátul is megismételtek a tervezők). Ez a rácsozat a modell városi, felszabadult, kísérletező attitűdjét erősíti, de követendő mintát is állít más márkák elé. Említésre méltó változásként a tetősín is eltűnt az autóról, amivel a gyártási költségek mellett az energiafogyasztás is csökken, hiszen javul a légellenállás. Szintén hiába keresnénk krómdíszítést a Springen: a Dacia az autóiparban az elsők között üzent hadat a gyártásában környezet- és egészségkárosító anyagnak.

Impozánsan kézreálló


Ha kívül frissült, belül valósággal újjászületett a Spring. A teljes vezetői környezetet lecserélte a Dacia: új a kormánykerék, a műszerfal, a kijelzők, a padlókonzol és a kezelőszervek.

A 7 colos, konfigurálható digitális műszeregységet fehér árnyékolókeret szegélyezi – hasonló kontrasztos betétekkel találkozhatunk az ajtózsebeknél, a kesztyűtartónál, az irányválasztó kar konzoljánál. Ez a szokatlan megoldás optikailag is kijelöli az egyes funkcionális területek határait, megkönnyítve, hogy ösztönösen, odapillantás nélkül használjuk ezeket – végső soron pihentetőbb és biztonságosabb így a vezetés.
A leggazdagabb felszereltségű Springek sajátja a 10 colos érintőképernyőről vezérelhető, nagy tudású infotainment-rendszer, amely szabadon álló kialakításával a legújabb trendekhez igazodik, magas elhelyezésével pedig a legjobb ergonómiai elveknek is megfelel.
És ha már az ergonómia szóba került: a klímaberendezés különálló kezelőszerveket kapott, a továbbra is a középkonzolon elhelyezett ablakemelő kapcsolók pedig sokkal inkább kézre állnak, mint korábban – ennek a megoldásnak egyébként hatalmas előnye, hogy az ajtó borítása vékonyabb, így több hely jut a vezető és utasa lábának.

Tartozékparádé

A Dacia az utóbbi időkben egyre merészebb, egyre ötletesebb kiegészítőkkel fokozza típusainak mindennapi és alkalmi használati értékét. A Dusteren bemutatott moduláris YouClip koncepció a Springből sem hiányozhat: telefontartót, zseblámpát, pohártartót, akasztófület pattinthatunk fel a műszerfalon és a padlókonzolon kialakított rögzítőpontokra. A műszerfal alatti, tágas üregben könnyedén elfér egy kisebb női táska, vagy beilleszthetünk ide egy könnyű szerkezetű rácsozatot, amivel rögtön dupla pohártartóra teszünk szert. Mindezek közelében a legmagasabb felszereltségi szinten kettő USB-C csatlakozó várja, hogy tölthesse az utasok hordozható készülékeit.

Hajtás és azon túl

Amint említettük, a 2021-es műszaki frissítés után 2024-re nem nyúlt hozzá a Spring hajtásláncaihoz a Dacia, noha a felhasználók szempontjából fontos, hogy a 65 lóerős, nagyobbik villanymotor a korábbinál szélesebb körben választható.
Míg azonban a lényeg ugyanaz maradt, több fontos apróság is megjelent a fedélzeten.

Az egyik a regeneratív fékhatás szabályozhatósága: míg korábban mindig ugyanolyan intenzitással nyerte vissza lassulás közben az energiát az ilyenkor generátorként működő villanymotor, az új Spring új B (mint brake, azaz fék) váltópozíciója erősebb fékhatást és intenzívebb visszatöltést tesz lehetővé – ennek pedig fontos járulékos előnye, hogy kisebb mértékben kopik, ezért hosszabb élettartamú lesz az üzemifék-rendszer.
A másik újdonság, hogy a 28,6 kWh kapacitású, akár 30 kW-os gyorstöltést is támogató akkumulátorról mostantól nemcsak az autót, hanem tetszőleges külső fogyasztót is működtethetünk. Ehhez csak be kell illeszteni egy adaptert az orron kialakított töltőcsatlakozóba, és innen normál háztartási áramot (220 V, 16 A) vételezhetünk kempingberendezések működtetésére vagy mondjuk elektromos kerékpárok töltésére.