Mérföldkőhöz segítette hozzá az európai autópiacot a Dacia Spring: a városi villanyautót csont nélkül választották meg az egyik legnagyobb brit lapkiadó olvasói az év legjobb ár/érték arányú típusának. A stafétát saját márkatársától vehette át a parányi elektromos jármű.
Az Egyesült Királyság egyik legnagyobb médiacsoportja, a gyökereit 1969-ig visszavezető News UK havonta több mint 40 millió embert ér el nyomtatott és online kiadványain, televíziós és rádiós csatornáin keresztül. Amikor tehát a kiadó sajtótermékei olvasói kutatást hirdetnek, az messze túlmutat a szokásos, párezer, esetleg néhány tízezer fős szavazati mennyiségen. A News UK 2018 óta minden évben megválasztja az év legjobb autós újdonságait; a döntésben öt kiadványuk autóipari szakújságírói – közöttük az élő legendának számító Jeremy Clarkson – mellett ez a hatalmas olvasótábor is elmondhatja a véleményét.
Hogy pontosan milyen kategóriákban választ győztest a Motor Awards zsűrije, és milyen modellekre szavazhat a közönség, az az aktuális piaci trendek, illetve a szakmai előrejelzések fényében, évről évre változik. A megfizethető autó – azaz a lehető legkevesebb pénzért a legtöbbet nyújtó modell – azonban a kezdetek óta kiemelt helyen szerepel a szavazáson. Ebben a kategóriában minden évben a közönség dönt – logikusan, hiszen míg a Clarksonhoz hasonló kaliberű szakírók rendszerint a százmilliós árfekvésű luxus- és szupersportkocsik között remélik megtalálni az autóipar aktuális csúcspontját, a hétköznapi emberek sokkal kézzel foghatóbb erényeket mérlegelnek, amikor új jármű vásárlásán gondolkodnak. Ugyancsak az olvasók szavaznak az év legjobb elektromos autójáról – nem azért, mintha olyan széles körű volna a villamosított járművek ismertsége és elismertsége, hanem pontosan azért, mert nem az. Egy olyan autó ugyanis, amelyről a nagyközönségnek nincs tudomása, vagy ódzkodik annak használatától, olyan, mint ha nem is létezne.
A két kategória között a szavazás első négy évében egyszer sem volt átfedés. Ezen nem csodálkozunk, hiszen a villanyautók általában drágák, üzemeltetésükhöz pedig bizonyos infrastruktúrára van szükség. Amennyiben nincs lehetőségünk fali töltőbokszot telepíttetni otthonunkban, a legtöbb villanyautóról máris lemondhatunk. Ezeket hagyományos 220 V-os aljzatról, normál kábellel tölteni teljességgel esélytelen – gyakran nem is lehetséges. Apró akkumulátorának köszönhetően azonban a Dacia Spring ezt is letudja alkonyattól pirkadatig, miközben az egyenáramú gyorstöltést is támogatja, ha úgy hozná az élet.
Ehhez jön még hozzá, hogy az elmúlt egy-másfél évben Európa-szerte jelentősen megemelkedett az elektromos energia ára, ami felnyitotta az emberek szemét: bizony a villanyautók között is léteznek kifejezetten torkos modellek. A Dacia Springet azonban eredendően szerény fogyasztásúra tervezték. A városi forgalomra optimalizált menetdinamika miatt elegendő kis teljesítményű villanymotort, ahhoz pedig kis kapacitású, azaz könnyebb akkumulátort társítani. Ennek a kombinációnak köszönhetően a Dacia Spring páratlanul takarékosan közlekedik, ami a fizikailag és kapacitását tekintve egyaránt apró akkumulátor mellett is több mint 300 kilométeres városi hatótávolságot eredményez. Ez persze a hivatalos, szabványos érték, de a Spring a valóságban is igen takarékos: egy átlagos európai városi autóhasználónak elegendő lehet hetente kétszer kábelvégre kötnie a parányi crossovert, hogy aggodalmak nélkül használhassa azt, amikor csak szüksége van rá.
További előnynek számítanak a villanyautók kiszámolhatóan alacsonyabb üzemeltetési és karbantartási költségei, valamint a Green NCAP környezetvédelmi elemzésén elért, csaknem 100%-os teljesítmény, ami az európai piac egyik abszolút legtisztább üzemű autójaként minősíti a kis Daciát.
Így máris érthető, hogy a brit olvasók miért szavazták meg a Springet az év legjobb megfizethető autójának. Az úttörő jelentőségű apró villanyautó egyébként sorban másodszor emelte a Dacia márkát a Motor Awards szavazásának a csúcsára: tavaly az akár hétüléses kivitelben megvásárolható Jogger bizonyult a költségtudatos családok kedvencének. Őszintén megvallva a kívül modern és fiatalos, belül tágas és átgondolt autó sikere sokkal kevésbé volt meglepő, mint a Spring győzelme. Ez ugyanakkor cseppet sem csorbítja az elismerés értékét: végtére is a nagy csomagterű családi modellek mezőnyében sokkal keményebb a küzdelem az elsőségért, mint a villanyautók között, ahol a Springnek jelenleg – lássuk be – egyáltalán nincs vetélytársa.