hybrid-dacia-jogger

Nagyon erős, nagyon takarékos az új hibrid Dacia

hirdetés
2023 első és egyik legfontosabb újdonságaként bemutatta első full hibrid típusát a Dacia. A 140 lóerő hajtáslánc a slágermodell Joggerben mutatkozik be, és már januártól rendelhető Európa legnagyobb piacain.
Amikor a Dacia alig egy éve bevezette a Joggert, talán maga sem sejtette, hogy a tetszetős modell nem csak az eladásokban bizonyul meghatározónak, de magát a márkát is elkezdi finoman, de határozottan felfelé pozícionálni. Ez európai Jogger-vásárlók kétharmada a legmagasabb felszereltségi szinten vásárolja meg az autót; ugyanennyien rendelik meg a leginkább környezetbarát Eco-G LPG-üzemű hajtásláncot; és alig kevesebben – a vevők 55 százaléka – fizetik ki a harmadik üléssor felárát. Ez nagyon fontos a márka értéke (az pedig a modellek értéktartása) szempontjából: a Jogger-vásárlók ugyanis nem a lehető legolcsóbb, hanem az elképzelhető legjobb ár-érték arányú gépkocsit keresik – olyan trend ez egyébként, amelyet a Stepway modellcsaládok évek óta tartó népszerűsége is megerősít.
Ennek fényében egyáltalán nem meglepő, hogy a Dacia úgy döntött, az európai piac új családi kedvencén vezeti be a márka átalakulásának következő lépcsőfokát megtestesítő, vadonatúj benzin-elektromos, teljes hibrid hajtásláncot. Általános vélekedés szerint ez a technológia testesíti meg az arany középutat az akkumulátoros elektromos járművek és a tisztán belső égésű gépkocsik között. Ahelyett, hogy minden menethelyzetben villanymotor mozgatná a járművet, a káros anyagok kibocsátása nélkül működő erőforrás olyankor fejt ki erőt, amikor a benzinmotor nem tudná a lehető legjobb hatásfokkal ellátni a feladatát. A műszaki kérdésekben járatos autósok tudják, hogy ez különösen gyakran fordul elő városban, ahol a motornak újra és újra lendületbe kell hoznia az autót; ahogy azzal is tisztában vannak, hogy egy optimális körülmények között működő benzinmotor valójában rendkívül tisztán és takarékosan üzemel – elég, ha a villanymotorral átsegítjük a rossz hatásfokú üzemi szakaszokon.
Ahelyett, hogy bevált háromhengeres, egyliteres turbómotorját hangolta volna át a hibrid üzemre, a Dacia egy, a kínálatában először szereplő erőforrást alkalmazott. Az 1,6 literes, soros négyhengeres benzinmotort kifejezetten takarékos, tiszta üzemre hangolták a mérnökök. Ennek folyományaként lökettérfogatához képest viszonylag gyenge, 90 lóerős a motor – ezt azonban több mint ellensúlyozza a motorhoz kapcsolódó, 50 lóerős villanymotor. A 140 lóerős kombinált teljesítmény minden idők legerősebb közúti Daciájává teszi a Jogger Hybridet .
A mérnökök nem érték be ennyivel, és egy igazán különleges megoldáshoz folyamodtak: a villanymotor kétfokozatú sebességváltón keresztül hajt, így szélesebb fordulatszám-tartományban élvezhetjük az erejét. Ennek köszönhetően a benzinmotorhoz csatlakozó váltót elegendő volt négyfokozatúra tervezni. Az intelligens vezérlésnek köszönhetően pedig a váltómű képes összehangolni a komponensek fordulatszámát, így nem volt szükség tengelykapcsolóra. Mindez egyszerűbbé, megbízhatóbbá, könnyebbé és kisebbé tette a teljesen automatikusan működő erőátviteli egységet. A hajtásláncban egy második villanymotor is szerephez jut: ez a belső égésű motor beindítására, illetve áramfejlesztésre szolgál.
A Dacia nem közölte a Jogger Hybrid menetdinamikai adatait, sem annak üzemanyag-fogyasztását. Elárulták viszont, hogy a hajtáslánc szabványos átlagos CO2-kibocsátása mindössze 108 g/km – ez csaknem 10%-kal tisztábbá teszi a típust, mint a modellcsalád eddigi leginkább környezetbarát tagja, a Jogger Eco-G. Az 1,2 kWh kapacitású, 230V-os akkumulátor hálózatról nem tölthető, energiát a benzinmotortól, vagy lassításkor, az ilyenkor generátor üzemben dolgozó villanymotoron keresztül tud felvenni. A két motor közötti összjátékot teljes egészében egy fejlett számítógépes agy vezérli, amely arra is képes, hogy városi forgalomban a menetidő akár 80 százalékában kizárólag elektromos üzemben, azaz álló benzinmotorral közlekedjen.
Mindez bizonyosan nem lesz olcsó, gondolhatjuk most, ám a Dacia stratégái egyszer már megvalósították a lehetetlent, amikor a Spring személyében megépítették Európa leginkább megfizethető villanyautóját. A Dacia egyelőre csak a bőségesen felszerelt hibrid modell franciaországi induló árát közölte – néhány más jelentős, európai piaccal egyetemben itt már 2023 elejétől rendelhető a típus –, ez pedig alig 16 százalékkal magasabb, mint a francia piacon jelenleg kapható leggazdagabb, Extreme+ felszereltségű Jogger Eco-G ára. Ezért a plusz költségért pedig 40%-kal nagyobb motorteljesítményt, automata sebességváltót és csekélyebb üzemanyag-fogyasztást kapunk – és akkor még nem beszéltünk arról, hogy a regeneratív fékrendszer és az egyenletesebb motorterhelés jóvoltából az autó fődarabjai sokkal hosszabb élettartamúak lehetnek, az akkumulátorra pedig különösen hosszú (8 év vagy 160 ezer kilométer) gyártói garanciát vállal a Dacia.
A Jogger Hybrid magyarországi bevezetése 2023 második félévében várható, a pontos részletekről a CarNet budapesti és budakalászi márkakereskedései időben tájékoztatják az érdeklődő ügyfeleket.