A villanyautók helyi károsanyag-kibocsátás nélkül használhatók – ezt jóformán mindenki tudja. Vannak azonban a környezetvédelemnek más összetevői is, a Dacia Spring pedig ezeket a feladatokat is ragyogóan oldja meg.
Az elektromos közlekedéssel kapcsolatos előítéletek többsége indokolatlanul kedvezőtlen képet fest a villanyautózásról: a töltésre, a hatótávolságra, a komfortra vonatkozó tévképzetek sokáig akadályozták az akkumulátoros járművek elterjedését, és bizony ma is vannak, akik a kézzelfogható érvek dacára sem szavaznak bizalmat az elektromobilitásnak. Léteznek azonban olyan téves meggyőződések is, amelyek indokolatlan optimizmussal szemlélik az akkumulátoros járműveket, és azt képzelik, hogy minden villanyautó egyformán környezetbarát.
Ez azonban nem így van: sok múlik például azon is, hogy a hajtáslánc milyen hatásfokkal hasznosítja az akkumulátorban tárolt energiát – ugyanis benzin- vagy dízelmotoros társaikhoz hasonlóan az elektromos gépkocsik között is léteznek takarékosabb és nagyobb fogyasztású modellek.
Ez azonban nem így van: sok múlik például azon is, hogy a hajtáslánc milyen hatásfokkal hasznosítja az akkumulátorban tárolt energiát – ugyanis benzin- vagy dízelmotoros társaikhoz hasonlóan az elektromos gépkocsik között is léteznek takarékosabb és nagyobb fogyasztású modellek.
Ezért fontos kezdeményezés a 2019-ben létrehozott Green NCAP minősítési rendszer, amely számos szempont alapján értékeli a gépkocsik energiahatékonyságát, függetlenül az üzemanyag jellegétől. A tucatnyi európai és globális autóklub, kutatóintézet, szakmai és kormányzati szervezet támogatásával működő Green NCAP három szempont szerint vizsgálja az autók környezeti teljesítményét. Külön mérik a használat során bekövetkező légszennyezés mértékét; az egységnyi távolság megtételéhez szükséges energia mennyiségét; valamint az üvegházhatást erősítő káros anyagok kibocsátását.
Az első és a harmadik követelmény a tisztán elektromos járművek esetében maximálisan teljesül: egy villanyautó semmilyen káros anyagot nem bocsát ki használata során. Nem mindegy azonban, hogy mennyire takarékosan vagy pazarlóan bánik az akkumulátorban tárolt energiával: az olyan piacokon ugyanis, ahol nem 100%-ban megújuló forrásból származó energiát alkalmaznak az autók töltésére (márpedig Európában Izland az egyetlen ilyen ország), az elektromos energia előállítása CO2-kibocsátással jár.
Az első és a harmadik követelmény a tisztán elektromos járművek esetében maximálisan teljesül: egy villanyautó semmilyen káros anyagot nem bocsát ki használata során. Nem mindegy azonban, hogy mennyire takarékosan vagy pazarlóan bánik az akkumulátorban tárolt energiával: az olyan piacokon ugyanis, ahol nem 100%-ban megújuló forrásból származó energiát alkalmaznak az autók töltésére (márpedig Európában Izland az egyetlen ilyen ország), az elektromos energia előállítása CO2-kibocsátással jár.
Ezért olyan fontos, hogy a Dacia Spring, amelyet idén, 2022-ben vizsgált a Green NCAP, bámulatosan jó eredményt mutathat fel ezen a téren. A nem egészen egy tonna menetkész tömegnek és az elektromos rendszer modern komponenseinek köszönhetően a 33 kW-os (45 LE) villanyautó csupán 13,9 kWh energiát igényel 100 kilométer megtételéhez. Ezzel úgy ért el 98%-os eredményt ezen a részterületen az autó, hogy 2022-re alapvetően szigorította a minősítés feltételeit a Green NCAP. Ám ha ezt nem is vesszük figyelembe, és közvetlenül hasonlítjuk össze teljesítményét a korábbi években, megengedőbb követelmények szerint bevizsgált elektromos járművekével, akkor is dobogós helyen végez, azaz a teljes európai piac egyik abszolút legtisztább üzemű járművének számít a Dacia Spring. És akkor arról még nem is szóltunk, hogy a Spring messze a legolcsóbb villanyautó a kontinensen, így ár/érték arányban teljes biztonsággal a legesleginkább környezetbarát jármű, amit ma megvásárolhatunk.