Első pillantásra a Dacia Manifesto nem több egy öncélú bulijárműnél. A megalkotásánál alkalmazott koncepciók és anyagok azonban jóval többet sejtetnek ennél: egy előremutató, környezettudatos, ügyfélközpontú – de azért örömvezérelt – szemléletet.
Aki már megtapasztalta, tudja, hogy szokatlan kettősség jellemzi a Daciát. Egyrészt a szó legjobb értelmében két lábbal a földön járó, racionális és pragmatikus márka, amely következetesen kerül minden célszerűtlen, indokolatlan megoldást. Ez teszi robusztussá, megfizethetővé és kortalanná a termékeit.
Másrészt viszont ezzel egy időben fiatalos, ötletes és merész is: olyan márka, amely nem rest megkérdőjelezni mások által évtizedek óta szolgaian követett elveket, addig megy, amíg jobb alternatívát nem talál kritikus feladatokra, és időnként, szinte észrevétlenül, forradalmasítja az autóipar egy-egy részterületét. Ennek a szemléletének, illetve az ebből adódó megoldásoknak köszönheti a Dacia, hogy az elmúlt években ugrásszerűen nőtt a népszerűsége az olyan piacokon is, amelyek hagyományosan fenntartások nélkül adtak ki több pénzt kevesebb kocsira – egész egyszerűen azért, mert nem tudták, hogy máshogy is lehet autót építeni.
Másrészt viszont ezzel egy időben fiatalos, ötletes és merész is: olyan márka, amely nem rest megkérdőjelezni mások által évtizedek óta szolgaian követett elveket, addig megy, amíg jobb alternatívát nem talál kritikus feladatokra, és időnként, szinte észrevétlenül, forradalmasítja az autóipar egy-egy részterületét. Ennek a szemléletének, illetve az ebből adódó megoldásoknak köszönheti a Dacia, hogy az elmúlt években ugrásszerűen nőtt a népszerűsége az olyan piacokon is, amelyek hagyományosan fenntartások nélkül adtak ki több pénzt kevesebb kocsira – egész egyszerűen azért, mert nem tudták, hogy máshogy is lehet autót építeni.
Hogy valóban lehet máshogy – de még mennyire máshogy! –, arra a Dacia Manifesto a legújabb, leghangosabb példa. Ha a márka jelenlegi modellkínálata minőségben, tetszetősségben és szolgáltatásaiban egy egységnyit fejlődött a generációváltások során, a Manifesto legalább két, de inkább három nagyságrenddel jár a jelen előtt. Nem, egy percig sem feltételezzük, hogy a távolabbi jövőben holdjárót idéző, nyitott karosszériás gépkocsikkal fogunk járni a Földön. Ilyet a Dacia sem állít, a Manifesto nem egy leendő szériagyártású modell előfutára.
A márka eddigi leglátványosabb tanulmányautója azonban sokkal többet ígér, mint amit az egyébként lenyűgöző megjelenés sejtet: tele van olyan részletekkel, amelyek minden bizonnyal szembejönnek – vagy akár szembe is jöhetnének – velünk egyik-másik típusán a nem is olyan távoli jövőben. A manifesztum jelentése nyilatkozat, kiáltvány, és a Dacia Manifesto meglehetősen határozottan hangoztatja véleményét – méghozzá a környezet védelmében.
Ott van például az egyetlen fényszóró: több mint száz éve már annak, hogy az automobilok kettő (vagy olykor annál is több) reflektorral világítják meg az utat. Csakhogy a modern mátrix-LED-technológiának köszönhetően erre voltaképp nincs szükség: akár egyetlen lámpatestben is elhelyezhető az a több tucat fényforrás, amelyek érzékeny kamerák vagy radarok jelei alapján módosítják az általuk kibocsátott fénynyaláb irányát. És hogy ez miért jó? Mert egy lámpatest elkészítése pontosan fele annyi nyersanyagot igényel, mint kettőé. A Dacia még egy lépéssel továbbment: elképzelésük szerint a Manifesto egyetlen fényszórója kiemelhető, és területi megvilágításként vagy kereső fényszóróként alkalmazható, például kempingezés során.
Ott van például az egyetlen fényszóró: több mint száz éve már annak, hogy az automobilok kettő (vagy olykor annál is több) reflektorral világítják meg az utat. Csakhogy a modern mátrix-LED-technológiának köszönhetően erre voltaképp nincs szükség: akár egyetlen lámpatestben is elhelyezhető az a több tucat fényforrás, amelyek érzékeny kamerák vagy radarok jelei alapján módosítják az általuk kibocsátott fénynyaláb irányát. És hogy ez miért jó? Mert egy lámpatest elkészítése pontosan fele annyi nyersanyagot igényel, mint kettőé. A Dacia még egy lépéssel továbbment: elképzelésük szerint a Manifesto egyetlen fényszórója kiemelhető, és területi megvilágításként vagy kereső fényszóróként alkalmazható, például kempingezés során.
A modern LED-es zseblámpák megdöbbentően keveset fogyasztanak, egy autó fényszórója azonban még akkor is komoly energiaellátást igényel, ha diódák világítanak benne. A Dacia szerint azonban ez sem probléma: a Manifesto ugyanis egy kiemelhető akkumulátorcsomaggal is rendelkezik, amely tökéletesen alkalmas a fényszóró autón kívüli működtetésére – vagy egy hűtőtáska, egy kerámia fűtőelem, esetleg egy elektromos főzőlap üzemeltetésére.
A Manifesto másik érdekes ötlete a levegőmentes abroncs. Ez soha nem kap defektet, ráadásul szerkezetét nem feszíti belülről túlnyomás, így rendkívül hosszú élettartamú. Persze egy ilyen abroncs nem alkalmas nagy sebességű haladásra – és ha már a Dacia Manifesto amúgy sem megy gyorsan, a szélvédőket, oldalablakok, sőt, ajtókat is elhagyták: a kevesebb nyersanyag és a kisebb tömeg egyaránt a környezeti terhelés csökkentését hozza magával. Ráadásul tartósságának köszönhetően az abroncsot is később kell lecserélni, így a jármű élettartama során kevesebb hulladék keletkezik.
A Manifesto másik érdekes ötlete a levegőmentes abroncs. Ez soha nem kap defektet, ráadásul szerkezetét nem feszíti belülről túlnyomás, így rendkívül hosszú élettartamú. Persze egy ilyen abroncs nem alkalmas nagy sebességű haladásra – és ha már a Dacia Manifesto amúgy sem megy gyorsan, a szélvédőket, oldalablakok, sőt, ajtókat is elhagyták: a kevesebb nyersanyag és a kisebb tömeg egyaránt a környezeti terhelés csökkentését hozza magával. Ráadásul tartósságának köszönhetően az abroncsot is később kell lecserélni, így a jármű élettartama során kevesebb hulladék keletkezik.
A Manifesto elsőként alkalmazza a Dacia által YouClip néven szabadalmaztatott rögzítési, rendezési, tárolási megoldást: ennek a telefonok, pohártartók és egyéb praktikus elemek gyors, biztonságos és rugalmas elhelyezésére szolgáló rendszernek van a legnagyobb esélye arra, hogy rövid időn belül sorozatgyártásba kerüljön. Van azonban itt olyan megoldás is, amivel már napjaink Dacia-típusain is találkozhatunk: ilyen a moduláris tetőcsomagtartó-rendszer, a felhasználó okostelefonjával helyettesített fedélzeti navigációs és multimédiás rendszer vagy a krómmentes kidolgozás, amivel egy sor káros anyagot lehet távol tartani az autógyártás folyamatától. Az utastér egyébként is tele van innovatív anyagokkal és megoldásokkal: újrahasznosított műanyagok és parafa felhasználásával gyártották, minden felülete és szerkezeti eleme vízálló, így akár nagynyomású mosóval tisztítható, az üléskárpit pedig leszedhető, és hálózsákként használható.