Lenyűgözően tiszta üzemű az új Dacia Duster

Lenyűgözően tiszta üzemű az új Dacia Duster

hirdetés
Tulajdonképpen semmit nem csinál különlegesen, a Dacia Duster környezeti teljesítménye mégis sokkal jobb a vártnál, és ez a legegyszerűbb jellemzőknek köszönhető.
Amikor megkezdte működését a Green NCAP, az Európában újonnan típusbizonyítványt kapott autók károsanyag-kibocsátását mérő és összehasonlító szervezet, hasznos és tanulságos eszközt adott a tudatos autóvásárlók kezébe. Korábban magától értetődőnek tekintettünk bizonyos alapigazságokat. Például, hogy a hibridek takarékosabbak a benzines autóknál, de a villanyautók mindegyiknél tisztább üzeműek.

Vagy, hogy a szabadidőjárművek feltétlenül rosszabb hatásfokkal üzemelnek az áramvonalasabb személyautóknál. Azt is megtanultuk, hogy a korábbi lomha, pazarló automata váltókkal szemben a modern, sokfokozatú egységek gazdaságosabb fordulatszám-tartományban tartják a motort, ezért kisebb átlagfogyasztás érhető el velük, mint a kézi sebességváltókkal.
A Green NCAP alapos, tudományos elemzései nyomán viszont kiderült, hogy mindez csak egy része a teljes egyenletnek, és léteznek típusok, amelyek néhány, még alapvetőbb jellemzőjüknek köszönhetően felrúgják ezeket a szabályszerűségeket.
Ilyen meglepetést hozott az új generációs Dacia Duster vizsgálata. A városi szabadidőjárművet 48 V-os mild hibrid rendszerrel megtámogatott benzinmotorral, kézi sebességváltóval tesztelték a szakemberek. Ehhez társul a viszonylag magas építés – mindent összevetve nehezített pályán mozog az ökoteljesítmény mérésében az új Dacia.
Ezzel szemben a vizsgálatot végző mérnököket meglepte a Duster: az autó könnyedén teljesítette a 2022-ben szigorított alapfeltételeket, és ezzel jogosulttá vált arra, hogy részletesebben megvizsgálják emissziós jellemzőit. A végső értékelésben megszerzett 50%-os érték és háromcsillagos minősítés több mint megfelelő ebben a járműkategóriában – számos full hibrid szabadidőjárművet, dízel személyautót és más, elvileg takarékosabbnak kikiáltott konfigurációt találunk, amelyeket leköröz az új Duster.

A mérnökök szerint a Dacia titka, hogy nincs titka, épp csak tökéletesen hozza a régről ismert, bevált megoldásokat. Benzinmotorja átgondolt, takarékos konstrukció, amelyet a 48 V-os mild hibrid tesz még egy fokkal gazdaságosabbá, tehermentesítve a motort azokban az üzemi tartományokban, ahol csak rossz hatásfokkal tudna üzemelni.

A legfontosabb azonban az, hogy a Duster könnyű. A Green NCAP által meghatározott, 1336 kilogrammos menetkész tömeg elsősorban a gyorsításokat igénylő városi üzemben jelent előnyt, de kanyargós országúton is fontos, hogy a csekély tömeg miatt kezesen, jelentős sebességváltozás nélkül irányítható az autó.

Ha egy mondatban akarnánk összefoglalni a Green NCAP véleményét, az valahogy így hangozna: a Duster teljesítményén lehetne még csiszolni, ám ár-érték arányban, azaz az alkalmazott technológiák költségét a károsanyag-kibocsátást mértékével összehasonlítva a Dacia az egyik legkiválóbb választás.

A Green NCAP minden részletre kiterjedő elemzése ezen a linken olvasható angol nyelven.