Egészen más a helyzet a dizájnversenyben, ahol a jelöltek között az egyetlen találkozási pont, hogy alkotóik valami újat próbáltak létrehozni. Ha felidézzük magunkban az elmúlt tizenkét hónap során világszerte bemutatott formatanulmányokat, egyértelmű, hogy ez az egyik legizgalmasabb, egyben a legkevésbé kézzel fogható megmérettetés. Itt aztán tényleg almát vet össze körtével a zsűri, az elbírálás szempontjai minden esetben egyediek, csupán a vezérelv azonos: hozzátesz-e bármit az autótervezés nagykönyvéhez az adott tanulmány.
A világ első számú autós kiadványa megválasztotta az év legfontosabb autóipari újdonságait. A formatervezés kategóriájában a Dacia Hipster hozta el az aranyérmet.
Alig néhány héttel azután, hogy megismerhette a világ, a Dacia Hipster máris fontos szakmai elismerésben részesült: a brit Top Gear magazin megválasztotta az év legjobb autóipari formatervének.
Nemzetközi ismertségének, a szerkesztők kétségtelen szakértelmének köszönhetően a Top Gear Év Autója válogatása mindig a figyelem középpontjában áll.
A legtöbb kategóriában viszonylag egységes mezőny küzd meg a nagyra becsült címért – a szupersportautók, terepjárók vagy kombik többé-kevésbé hasonló séma szerint készülnek, a végső győztes tehát ugyanazt tudja, mint a többiek, csak jobban.
Nemzetközi ismertségének, a szerkesztők kétségtelen szakértelmének köszönhetően a Top Gear Év Autója válogatása mindig a figyelem középpontjában áll.
A legtöbb kategóriában viszonylag egységes mezőny küzd meg a nagyra becsült címért – a szupersportautók, terepjárók vagy kombik többé-kevésbé hasonló séma szerint készülnek, a végső győztes tehát ugyanazt tudja, mint a többiek, csak jobban.
Nos, a Top Gear Év Autója szavazásának november utolsó napjaiban megtartott díjátadóján nyilvánvalóvá vált, hogy a Dacia Hipster hozzátesz. A doboz alakú kisautó a világpremierje és a szavazás között eltelt rövid idő alatt felforgatta az egész év során kialakult erőviszonyokat, ami még határozottabban jelzi, milyen forradalmi alkotásról is van szó. „A Dacia Hipster egy fontos problémára keres megoldást. Manapság még a legolcsóbb villanyautók is túl drágák ahhoz, hogy a társadalom széles rétegeit kiszolgáló mobilitási megoldásként tekintsünk rájuk” – összegezte a zsűri véleményét Jason Barlow vezető szerkesztő.
„A Hipster tehát nem csupán azért részesült az Év Formaterve díjban, mert imádjuk, ahogy kinéz, hanem mert nem fél átrendezni a prioritásokat. A belső tér egyszerű, de nem sivár; apró méretei olyan mértékű tömegcsökkentést jelentenek, amely már érdemi hatással bír az energiafogyasztásra; a hatótávolságot úgy határozták meg, hogy városi használatban pont jó – se nem túl nagy, se nem túl kicsi.”
Ami igazán értékessé teszi a Hipster győzelmét, az az, hogy bár szokatlan formanyelven szól közönségéhez, tökéletesen tolmácsolja a Dacia márka alapvető értékeit: őszinte, lényegre törő, eredeti. Ahogy a Top Gear munkatársai fogalmaztak: végre egy autó, ami pont azt tudja, amire az embereknek szüksége van. Kívül kicsi, belül nagy: erre az igényre a dobozforma adja a legjobb megoldást. A Hipster praktikus, megfizethető és valódi piaci értékkel bír – ez pedig ritka kincs a gyakran öncélú formatanulmányok világában.
„Különösen vagány és szépséges formatanulmányok ellenében diadalmaskodott a Hipster, ami még értékesebbé teszi az elismerést” – fogalmazott a díj átvételekor David Durant, a Dacia formatervezésért felelős igazgatója. „Győzelme egyben bizonyíték arra, hogy az igazán jó formaterv ismérve nem az, hogy többet nyújt. A jó dizájn odafigyel arra, hogy valójában mire van szüksége az embereknek.”









