dacia-lpg

Környezetvédelem a hibriden innen

hirdetés
Az üzemanyagárak idén tapasztalható, sokkoló mértékű emelkedése sokakat késztet alternatívák keresésére. A hibridek azonban drágák, az akkumulátoros elektromos járművek még inkább, a költségek megtérülésére így csak jelentős futásteljesítmény után számíthatunk. Van azonban egy másik lehetőség is, amely minimális többletköltség mellett biztosít olcsó – ráadásul igen tiszta – mobilitást, használatához nem kell újratanulnunk a vezetést, és a hatótávolság miatt sem kell aggódnunk.
Az autógáz, avagy LPG közel kilencvenéves múltra tekint vissza, 1979 óta elterjedt és elfogadott gépjármű-üzemanyag. Jelenleg mintegy 28 millió gázüzemű jármű fut a világ útjain – ez több, mint ahány hibrid és elektromos autót valaha eladtak világszerte! Ezek többségét utólagosan alakították át gázüzemre. Az autógyártók sokáig nem ismerték fel az LP-gázban rejlő piaci lehetőséget, talán mert nem olyan látványos és fantasztikus, mint a villamosított járművek – egyszerűen csak működik.
A felvilágosult kevesek egyike volt a Dacia, amely 2010 óta kínál rendszeresen gázüzemű modellt. Jelenleg összes személyautó-típusa elérhető kettős (LPG-benzin) üzemű hajtáslánccal: a Sandero és a Duster esetén választható, a Logan és a hamarosan érkező Jogger viszont egyedüli lehetőségként kínálja az ECO-G motort. A technológia mára kiforrott és széles körben elfogadott, olyannyira, hogy a Dacia egyes piacokon jóformán egyeduralkodó az LPG-eladások terén: Franciaországban például tavaly öt LPG-autóból négy Dacia típusú volt, miközben ugyanitt másfél év alatt tizenötszörösére nőttek a gázüzemű autók eladásai. A Dacia kínálatán belül ugyanilyen lenyűgöző az LPG-üzemű modellek részaránya: 2020-an minden ötödik, 2021 első félévében már minden negyedik eladott Dacia alkalmas volt a gázüzemre.
Amellett, hogy az LPG égése során mérhetően kevesebb szén-dioxidot és gyakorlatilag zéró koromrészecskét állít elő, a gázüzemű autóknak komoly praktikus előnyei is vannak. Ott van rögtön a hatótávolság: a kettős üzemanyagtartály jóvoltából elég 1000 (vagy a Sandero esetében 1300) kilométerenként megállni tankolni. A nagyobb forgatónyomaték dinamikusabb vezethetőséget tesz lehetővé, és a csomagtartó kapacitása sem csorbul: az LPG tartály a pótkerék üregében kap helyet.

Mivel a Dacia által beépített rendszerre ugyanaz a hároméves, 100 000 kilométeres gyári garancia vonatkozik, mint a márka összes típusára, az ügyfelek nem csak környezet- és pénztárcabarát módon, de végtelen nyugalomban is használhatják LPG-üzemű autójukat. Ehhez a nyugalomhoz az is hozzájárul, hogy a technológia minden híreszteléssel ellentétben teljesen biztonságos, ráadásul különösebben keresni sem kell az LPG-t forgalmazó töltőállomásokat: a teljes európai kúthálózat egynegyedénél érhető el autógáz, és ez az arány a technológia ugrásszerű népszerűsödésével várhatóan tovább fog javulni.