„Sokkal jobb autó, mint ami ennyi pénzért elvárható lenne, mi pedig imádjuk érte!” Nagyjából így összegezte a Top Gear legénysége a Dacia Dusterrel szerzett benyomásait, és ez a véleményük a cikk minden fejezetéből visszaköszön. Ahhoz képest, hogy a vadonatúj modell negyedik éve van a piacon, viszonylag későn találkoztak a típussal – a randevúra alighanem a 2021 nyarán megejtett, visszafogott modellfrissítés adott okot –, ám annál nagyobb volt a meglepetésük, amikor az előző generációs típushoz mérték az autót.
Mint írják, az autó minden látható felülete megújult, de a szellemisége a régi maradt. És valóban, a Duster második kiadása hibátlanul hozza mindazt, amit az eredeti modell vásárlói megszerettek: a letisztult, sallangmentes dizájnt, a robusztus és megbízható szerkezeteket, a modern, mégis felhasználóbarát fedélzeti rendszereket – és persze a hihetetlenül versenyképes árat.
Nem véletlen, hogy a márka nem akart változtatni ezen a nyerő kombináción – erre utal a minimális mértékben átformált orrkialakítás, illetve sziluett is. Miközben kifelé állandóságot mutat a típus, a lényeg – azaz, amivel a vezető és utasai találkoznak – alapvetően fejlődött tovább. Vadonatúj a műszerfal, újak az ülések, modernebb a multimédia-rendszer, amelynek a hangminősége is jobban élvezhető a vastagabb üvegekkel és több hangelnyelő anyaggal lecsendesített utastérben. Ez az elem egyébként 2021-ben még tovább fejlődött: ma már akár 8 colos képátlójú is lehet az érintőképernyő. A második generációs Duster jó pontokat szerzett a Top Gearnél a friss motorpalettával is: a pörgős és nyomatékos, 100, 130 és 150 lóerős turbós benzinmotorok mellett egy 115 lóerős turbódízel is rendelhető. A legnagyobb szenzáció azonban a vegyes üzemű, benzinnel és LPG gázzal egyaránt használható blokk, amely tankolástól tankolásig immár akár 1250 kilométert tud megtenni. És ha már a hajtásláncokról beszélünk: a vevők választhatnak az első- vagy összkerékhajtású, manuális vagy automata váltós kivitelek közül. Ez utóbbi a nagyobb érintőképernyőhöz hasonlóan a 2021-es modellfrissítés hozománya; a legnagyobb benzinmotorhoz társítható váltó a gyorsan kapcsoló, duplakuplungos fajtából való.
A Top Gear tesztelői elégedettek voltak az elektromos szervokormánnyal és a rugózással is, ami szerintük – részben a magas oldalfalú abroncsoknak köszönhetően – nagyon jól kezelhető autóvá avatja a Dustert a rossz utakon. Dicsérték az autó komoly hasmagasságát, első és hátsó terepszögét és másfél tonnás vontatóképességét is. A 4x4-es hajtás egyetlen hátulütőjeként azt említették, hogy ettől 20 százalékkal kisebb lesz az egyébként hatalmas, 445 literes csomagtér, mert az összkerekes változathoz teljes méretű pótkerék jár, de hát (tették hozzá megértően) ugyan ki akar off-road túrára indulni egy defektjavító készlettel?
És a végső mérleg? A Top Gear a maximálisan adható tíz pontból kilencet adott a Dacia Dusternek. A magazin weboldalán 91 kis és kompakt szabadidőjármű tesztje olvasható, és ezek közül a Dacia érte el a legmagasabb értékelést – nem csak közvetlen piaci vetélytársait győzte le a szerény, de annál nagyszerűbb modell, de Porschéket, Volvókat, Audikat és Range Rovereket is. Kell ennél jobb referencia?
És a végső mérleg? A Top Gear a maximálisan adható tíz pontból kilencet adott a Dacia Dusternek. A magazin weboldalán 91 kis és kompakt szabadidőjármű tesztje olvasható, és ezek közül a Dacia érte el a legmagasabb értékelést – nem csak közvetlen piaci vetélytársait győzte le a szerény, de annál nagyszerűbb modell, de Porschéket, Volvókat, Audikat és Range Rovereket is. Kell ennél jobb referencia?