Ilyen a legolcsóbb négyszemélyes villanyautó

Ilyen a legolcsóbb négyszemélyes villanyautó

hirdetés

Teszt: Dacia Spring Electric 45

Aprócska, kompromisszumokat igénylő autónak tűnhet a Dacia Spring, azonban hamar rácáfol erre a képre a villanyautó.
Sőt, a maga nemében igazi sikersztori.
A Dacia Spring 2021-ben mutatkozott be, alapját a Renault Kwid adta, amelyet 2015-ben az indiai piacra szántak.

A belső égésű motorral született kisautóba elektromos hajtáslánc került, így jutott el Európába. Nem titkoltan azzal a szándékkal küldte versenybe a Renault-csoport, hogy a lehető legolcsóbb villanyautót kínálják. Ez az ötlet be is jött, de még mennyire!

Az időközben egy kisebb ráncfelvarráson, illetve 2024 februárjában egy nagyobb frissítésen is átesett autóból 140 ezret adtak el eddig, ami jelentős mennyiségnek mondható.

A magyar utakon is számos Springgel találkozhatunk, egy autómegosztó szolgáltatás is ilyen járművekkel bővítette flottáját.
Könnyű felismerni őket: kis városi autók, melyek hunyorítva a Dusterre emlékeztetnek. Ebben a kategóriában nem megszokott a SUV-forma, talán a Suzuki Ignis kiállása hasonlítható még a Springéhez.

Városi méretben


Az autó legfőbb elemei arányosak, minden apró. Ez teszi vonzóvá még a legősibb külsejű, régi logóval szerelt villany-Daciát is. 3734 mm hosszú, tükrökkel 1770 mm széles és 1516 mm magas a Spring, 14 colos felnikkel párosítva. Picike autó. A kis crossover megkapta a szabadidő-autókra jellemző külső kiegészítőket, mint a műanyag kerékjárat-burkolatok és lökhárítók, az ajtóbetét, illetve a tetősín. A szemet azonban jobban vonzza a vízkék metálfényezés és a narancs kiegészítők, remekül állnak ezek a Springnek.
Leginkább szemből izgalmas a Spring. Tisztes, 15 centis hasmagassággal rendelkezik a kocsi, ez nyúlánkabbá teszi az egész megjelenést. Lámpatestét két részre osztották, felül a LED-es nappali menetfénnyel, alul a ködlámpával és a fényszóróval.

Előbbiek fogják közre a töltőcsatlakozót, mely a Dacia-logó alatt található. Csak az utastérből nyitható a kis műanyag lemez, egy kallantyú megrántásával már nyílik is az autó orra. Ezzel a csatlakozóelhelyezéssel szinte bárhol akadály nélkül tölthető az autó.

Tudva azt, hogy a Dacia Spring bevallottan olcsó villanyautó akar lenni, az embernek számítania kell arra, hogy egyes területeken nem kap annyit, mint más autóknál. Itt a méret mellett a beltérben érezhetőek ennek hatásai.

Sok jó ember kis helyen is…


Ez a két dolog részben kéz a kézben jár: az első üléseket például a limitált méretek miatt nem lehet emelni vagy süllyeszteni, ahogy a kormány pozíciója is fix. Ezek is kellettek viszont a remek helykihasználáshoz. Azt ugyanis el lehet mondani, hogy négy 180 centis, átlagos testalkatú ember elfér a Springben. Magasabb sofőr mögé természetesen érdemes kisebbeket ültetni, ugyanis hátul a lábtér szűkössé válik, ha a vezető hátratolja az ülését. A korlátokat az autó szélessége okozza, két felnőtt férfi baráti közelségbe kerül egymás mellett ülve.
Egy nagy bőrönd számára ugyan kicsi, mégis egész méretesnek érződik a VDA-szabvány szerinti 270 literes csomagtér – ráadásul egy pótkeréknek is akad hely a padló alatt. A már említett Ignis értéke 260/267 liter.
A hátsó üléssor egyben ledönthető, így a hasznos tér 620 literre is nőhet. Ehhez jön még a meglepően mély kesztyűtartó, valamint két hosszú és jól pakolható ajtózseb, melyek inkább hasak, ugyanis kiemelkednek az ajtókból, mintsem belemélyednek.

Az enteriőr használatra tervezett, nem kell félni az igénybevételtől.

Strapabírónak tűnnek a műanyag borítások, még az illesztéseknél sem nyikorognak. Kétségtelen, hogy egyhangú a sok matt feketeség – beleértve az ülések műbőr borítását is –, de a narancs csomag visz némi játékosságot a beltérbe a betétek és varrások formájában.
Egyszerűségre törekedett a Dacia a műszeregységnél is. Két oldalt visszajelző fények árulkodnak az energia áramlásáról, a választott fokozatról, illetve az akkumulátor hozzávetőleges töltöttségi szintjéről. Középen egy kis kijelzőn láthatjuk a két igazán fontos adatot, a sebességünket és a pontos töltöttségi szintet százalékban.
A műszerfal közepén 7 colos érintőképernyő ragadja meg a figyelmet, melyen a tolatókamera képét, illetve az USB-n keresztül működő Android Auto és Apple CarPlay funkcióit láthatjuk telefonunkról tükrözve. Az ajtók helyett a képernyő alatt kell keresnünk az elektromos ablakemelők gombjait, de itt van az Eco mód kapcsolója is. Villanyautóban ritka a hagyományos kézifék, a Springben azonban ilyen található. Menetválasztója tárcsás, P mód nincs rajta.
Minden Springben alapból található légkondicionáló, manuális állítással. Vannak előnyei is a kisebb utastérnek, így könnyen bemelegedett még hideg időben is, de a jól elhelyezett szellőzőnyílások is növelik a komfortérzetet. A lábfej például közvetlen közelről, oldalról kapja a meleg levegőt, ami kifejezetten jólesik hidegben.

Kis motor, kis akksi, kis tömeg


Kétféle hajtásrendszerrel kapható a Dacia Spring Európában. A gyengébbikben a tesztautót is mozgató 45 lóerős, állandó mágneses szinkronmotor dolgozik, 125 Nm-es csúcsnyomatékkal. Az erősebbik változat 65 lóerős, melyhez 113 Nm társul. Az első kerekekhez egy reduktoron, vagyis fordulatszám-csökkentő áttételen keresztül jut el az erő.

Pusztán a számadatokból is látszik, hogy az általunk tesztelt Springet városra tervezték. Végsebessége 125 km/óra, gyorsulása 0-ról 100-ra 19,1 másodperc. A városi ötvenes tempóhoz viszont elég neki csak 5,8 másodperc. Voltak, akik többet akartak, nekik készült az erősebb változat, ott 3,9 mp telik el 50-ig és 13,7 mp elegendő 100-ig. Itt már érezhető dinamikáról beszélhetünk.
Mindkét erőforrás 12 modulos, 72 cellás, 262,8 V feszültségen működő akkupakkból nyeri az energiát. A hátsó üléssor alatt helyet foglaló lítiumion-elemek súlya 188 kg, de az autó így sem nyom többet 937 kilónál.
Az akkumulátor névleges kapacitása 28,3 kWh, melyből 26,8 kWh garantáltan használható.

A WLTP-mérések szerint városban 305 kilométerre is elegendő lehet ennyi energia, vegyes használatban 230 kilométer a hatótáv.

Töltése semmilyen forgatókönyv esetén nem vesz igénybe túl sok időt. Otthon, 230 V-os konnektorba dugva 14 óra alatt feltölt az akksi, de lehet AC- és DC-töltők használatával is energiát juttatni a Daciába. A csúcsot a 30 kW-os teljesítmény jelenti DC-töltésnél, ezzel egy óra sem kell a 80 százalékos töltöttségi szinthez, de ehhez meg kell vennünk a másik töltőkábelt is. 7,4 kW-os váltóáramú oszlopnál kevesebb mint öt óra alatt feltöltődik a Spring.
Elöl MacPherson, hátul csatolt hosszlengőkaros a Spring futóműve. Tárcsafékek csak az első tengelyen találhatók, hátul dobfékek lassítják az autót, de a tömeg és a sebesség nem is indokol többet.
Olcsóság ide vagy oda, a Springből sem hiányozhatnak az alapvető vezetéstámogató és biztonsági rendszerek. Minden kivitel megkapja a tempomatot, az elektronikus menetstabilizálót, az aktív vészfékező rendszert, és az emelkedőkön elindulásban is kapunk segítséget.

Villanyautókban példátlan, de a Dacia Spring még slusszkulcsot alkalmaz a nyomógombos megoldás helyett. Itt is rá kell adni a „gyújtást” ahhoz, hogy elindulhassunk az autóval, egy OK felirat jelzi a műszeregységen, ha készen áll a rendszer.

Vékony falú dobozban ülünk, így a gyalogosfigyelmeztető zúgása nagyobb tempónál is behallatszik. 30 km/órás tempó körül ez elhallgat, és csendessé válik a közlekedés. Városban ez így is marad, 70 km/óra fölött azonban megnő a haladással járó zajszint, akár egy benzines autóban, csak itt nagyobb a kontraszt.
Nem túlzás azt mondani, hogy a Spring az egyik legkönnyebben irányítható kocsi a világon. Elképesztően könnyű tekerni a kormányt, szinte ellenállás nélkül, két ujjal is menne bárkinek. Ez a tulajdonság is városban jön jól. Igazi kezes bárány, a legszűkebb parkolóhelyekre is befér, fordulóköre pedig csak 9,5 méter.
A könnyű kezelhetőség együtt jár a visszajelzések hiányával. Nagyobb tempónál figyelmet igényel, hogy a volánt egyenesben tartsuk, ugyanis a legkisebb mozdulatra is reagál az autó. A lendületesebb kanyarvételeket is megfontoljuk az első után. A kasztni dőlésével kevésbé, az úthibákkal azonban jobban megbirkózik a felfüggesztés.

Korábban már írtuk, hogy 45 lóerővel is megfelelően gyorsul városban, de még kevesebbel is. Eco üzemmódban markánsan visszavesz az autó a teljesítményből, a Spring ilyenkor kevésbé dinamikus, de így sem tartjuk fel vele a forgalmat.

Az Eco mód által nyújtott csökkentett teljesítmény kevés az emelkedőkön, illetve városon kívül. Előzéssel nem is érdemes próbálkozni ebben a módban, de normál haladásnál megfontolandó országúton: nem szabad elfelejteni a 125 km/órás sebességlimitet!

Költségkímélő használat


Alapvetően kellemes érzés a Springgel közlekedni városban. Mindent tud, amit ilyen távokon kér az autójától egy átlagos felhasználó. Nem fogja el az embert a hatótávpara sem. 8-9 Celsius-fok körüli időben rendszeresen 190 km körüli megtehető távolságot jelzett a Dacia műszerfala, már a tesztautó első indításakor is. Ez az előrejelzés tűpontos volt országúti körülmények között, városban még jobban is teljesített, extra kilométerek „jelentek meg”.
Városban végül 11 kWh/100 km-re jött ki a fogyasztás, országúton némi fűtéssel együtt 14,6 kWh/100 km-es érték volt mérhető. A teljes teszt mérlege 14,1 kWh 100 kilométerenként. Lakossági, 70 forintos villanytarifával és töltési veszteséggel számolva kb. 1100 forintra jön ki száz kilométer költsége, azaz olcsóbb jelenleg, mint két liter benzin vagy gázolaj. A gyorstöltős ár ennek 3-4-szerese is lehet.
A frissítés előtti Dacia Spring 9,1 millió forinttól érhető el a CarNetnél.

A kifutó modellek háromféle felszereltségi szinttel (Essential, Expression, Extreme) kaphatók, de az Extreme-be csak a 65 lóerős, előbbi kettőbe pedig csak a tesztelt 45 lóerős villanymotor kerülhet.

Az erősebbik verzió indulóára 9,8 millió forint.

Az Expression szint az Essentialön felül tartalmazza a multimédia-kijelzőt, egy szürke dekorcsomagot (a narancs 60 ezer forint), valamint elektromosan állítható visszapillantó tükröket.

Így 9,4 millió forintba kerül a Spring.
Létezik még egy Cargo kivitel is a Springből, melyben a második üléssor helyén is raktér található. Ebbe az autóba is a 45 lóerős erőforrás kerül, ára bruttó 9 millió forint. Jó hír, hogy mindkettőre igénybe vehetik a cégek és egyéni vállalkozók az állami támogatást, amivel benzines kisautók árszintjén – vagy az alatt – lehet villanyautóba ülni, az említett fogyasztással ez hatékony költségcsökkentést is hozhat.

Ha számít a SUV-s külső, de mindenképp kisautót keresünk, a Suzuki Ignis jöhet még szóba, ám elektromos autót a Daciánál olcsóbban nem fogunk találni. Napjainkban, amikor az autók egyre nőnek és folyamatosan drágulnak, üdítő egy olyan kivételt látni, mint a Dacia Spring.

Észszerű megoldás városi használatra. Egyidejűleg kínál egyszerűséget, modernitást és tisztaságot a piac legolcsóbb négyszemélyes villanyautójaként, mindezt szép köntösben. Még jobb látni, hogy a recept be is vált, amit az eladási számok és a Renault-csoport által az új generációba vetett hit bizonyít, illetve az is, hogy a közeljövőben más gyártók is olcsó villanyautót dobnak piacra.