Így pakold meg a Daciád: tippek egy bajnoktól

Így pakold meg a Daciád: tippek egy bajnoktól

hirdetés
Ha rosszul csomagolunk, az egész nyaralást tönkretehetjük. A Dacia összeállított egy rövid listát azokról a dolgokról, melyekre érdemes odafigyelni, hogy semmit ne hagyjunk otthon, mégis elférjünk az autóban.
Minden ötödik családban (19%) veszekedés tör ki amiatt, mert a nyaralásra készülve valami otthon maradt, és minden nyolcadik ember (12%) az autó bepakolását tekinti az utazás legnyomasztóbb fázisának – többek között ilyen, váratlan statisztikák derültek ki abból a reprezentatív felmérésből, amelyet a Dacia nagy-britanniai képviseletének megbízásából végeztek el idén nyár elején. Ha friss idevágó számokkal nem is rendelkezünk, nem valószínű, hogy a magyar lakosság körében sokkal kisebb volna a stresszfaktor, ha azzal a feladattal szembesülünk, hogy egyszerre pakoljunk be mindent, és maradjon hely az utasoknak is az autóban.

A megkérdezettek 24 százaléka, azaz közel a negyede arról számolt be, hogy fejfájást okoz mindent bepakolni a kocsiba, 20 százalékuknak ez nem is sikerül.
Ez azonban nem jelenti azt törvényszerűen, hogy végül otthon maradnának azok a táskák, amelyeknek nem jut hely a csomagtartóban – hiszen ki akarná vitatkozással indítani a várva várt nyaralást? A válaszadók 21 százaléka ilyenkor kreatív megoldást keres, és tetőcsomagtartót szerel a kocsira – igaz, többségükben olyan tárgyakat szállítanak ezen (kempingasztalt, kenut vagy matracot), ami eleve sehogy sem fért volna be a belső térbe.
Semmi nem jelzi olyan hitelesen a megfelelő pakolási stratégia fontosságát, mint hogy tíz emberből három (31%) kifejezetten büszke idevágó képességeire, és ennek hangot is ad, ha a családban vagy baráti körben az utazás merül fel témaként. Ugyanakkor ez azt is jelenti, hogy az emberek 69 százalékának volna még mit tanulnia az autó megtömésének módszertanáról.
A Dacia ezért felkérte a brit Tetris-bajnokot, Dan Vuongot, hogy osszon meg néhány helykihasználásra vonatkozó tippet és trükköt azokkal, akiknek nem megy ösztönösen a pakolás. A Tetris játékban jól kiszámítható formákkal és méretekkel dolgozik az ember. A hűtőtáskák, hátizsákok, bőröndök és szatyrok nem ilyen szabályosak, de fel lehet ismerni a szabályszerűségeket. Érdemes kategorizálni a poggyászt, nemcsak méret, de a tartalom jellege szerint is. Ha ezzel megvagyunk, jöhet az érdemi munka: a berakodás.

Az üresen hagyott lyukak gyorsan a játék végét jelenthetik a Tetrisben. Így van ez a pakolással is: a félig megtöltött táskákkal, a szellősen összedobált játékokkal rengeteg értékes helyet veszítünk. Ugyanez igaz az aszimmetrikus tárgyakra: forgassuk őket addig, amíg a lehető legkisebb hézaggal illeszkednek.
Ahogy a Tetrisben a játéktér, a csomagtartó mérete is véges. Érdemes fontossági sorrendet felállítani, és először a nélkülözhetetlen tételeket bepakolni. Itt nyer értelmet a korábban említett kategorizálás: ha külön táskába gyűjtjük mindazt, amit fájdalom nélkül otthon hagyhatunk, azzal megkönnyítjük a saját munkánkat.
Nem vagyunk Tetris-bajnokok, de néhány további ötletünk azért akadna. Azokat a tételeket, amelyekre várhatóan még a végső célállomáson történő kipakolás előtt szükségünk lehet, nem célszerű belülre, alulra tenni – ez lehet az uzsonna, a strandolás kellékei, vagy az útlevelek.

A pakolásnál vegyük figyelembe a csomagok, tárgyak tömegét: a nehéz tételeket igyekezzünk az autó tömegközéppontjához minél közelebb (azaz alulra és az ülésekig tolva) elhelyezni, így a megpakolt autó sem válik billegőssé.

A Dacia tervezői egyébként mindig is komoly figyelmet fordítottak a rendelkezésre álló helyre – nem véletlenül, hiszen ez az egyik legfontosabb követelmény azok részéről, akik racionális értékek mentén keresnek maguknak autót.
Mindig is volt hatalmas csomagterű, könnyen pakolható modell a Dacia kínálatában: kezdetekben ez a Logan MCV volt (573/1518 liter), aztán jött a Lodgy, ahol a hátsó üléseket kiszerelve fenomenális 827/2617 liter állt rendelkezésre, a jelenlegi kínálatban pedig ott a Dacia Jogger, amely két üléssorral 829/2094 liternyit teret bocsát a rendelkezésünkre.
Ilyen nagy autókban persze könnyű sok helyet kialakítani, gondolhatnánk, de a Dacia városi modelljei is különösen tágasak belül: az új Duster 517 literes alapértéke több mint lenyűgöző ebben a méretosztályban, a Sandero a padló alatti üreggel együtt bámulatos 406 litert kínál. Még a parányi Spring is büszke lehet magára: a 308 literes térrel még egy méretosztállyal feljebb is versenyképes maradna a típus.