10mill-dacia

Már tízmilliónál jár a Dacia

hirdetés
Idén áprilisban a Dacia gyártóüzemében elkészült a márka tízmilliomodik autója. Szimbolikus jelentőségű, hogy ezt a mérföldkövet egy limitált kiadású Dacia Duster Extreme modell érte el: a gazdagon felszerelt, elegáns szürke fényezésű típus jól jelzi, hogy fennállásának ötvennégy éve alatt milyen hatalmas utat tett meg a márka.
A legelső Dacia 1968 augusztusában gördült le a frissen telepített gyártósorról. Ez az 1100-as típus volt, az innovatív Renault 8-as licencszerződés keretében készített változata. Tizenkét hónappal később pedig megérkezett a márka hírnevét megalapozó Dacia 1300-as, amely a KGST messze legkényelmesebb autójaként vonult be a történelemkönyvekbe. A Renault 12-es keleti klónját és annak számtalan karosszériaváltozatát (a lépcsős hátú alapmodellen kívül készült kombi, pickup, ötajtós ferdehátú, sőt, sportos kupé is) egy hónap híján harmincöt éven át gyártották. A különböző típusjelzésekkel forgalmazott konstrukció hosszú pályafutása alatt 2,3 millió példányban talált gazdára, mindenekelőtt a szocialista blokk országaiban.
Igazi lendületet persze a Dacia 1999-es teljes megújulása, illetve az első új generációs modell, a Dacia Logan 2004-es bevezetése adott a márka növekedésének. A cég 2005-ben megnyitotta első külföldi gyártóüzemét (a marokkói Casablancában), amit további exportpiaci termelőbázisok követtek Tangírban (Marokkó), Oránban (Algéria), majd Kínában – ez utóbbi 2020-tól kezdve gyártja a Spring törpecrossovert, a Dacia első tisztán elektromos típusát. A márka termékei jelenleg a világ 44 országában kaphatók, az éves eladások a koronavírus-pandémiát megelőző évben meghaladták a 700 ezer darabot.

A gyártás rendkívüli felfuttatásának köszönhető, hogy míg a márka megújulását megelőző harminc évben mintegy kétmillió autót adott el a Dacia, a darabszámok 2014-re elérték az ötmilliót, és onnan mindössze hét évre volt szükség, hogy ismét megduplázódjanak.
Ma már a Sandero modellcsalád a Dacia abszolút bestsellere, a 2008-ban bemutatott ferdehátú modellből a mai napig 2,6 millió darabot adtak el. A Dacia 1300 ma még őrzi második helyét, de a Duster, amely immár negyedik éve számít az európai magánvásárlók kedvenc szabadidőjárművének, hamarosan lekörözi: gyártásának 12 éve alatt 2,1 millió példányban talált gazdára. Jól jelzi a márka demokratikus szellemiségét, hogy a rangsor negyedik helyén álló Logan alig lemaradva, 1,95 millió példánnyal ünnepelte 18. életévét.
Mennyiségben és minőségben egyaránt hatalmas utat tett meg tehát a Dacia, a jövő pedig fényesebb, mint valaha: az akár hét üléssel rendelhető szabadidőjármű, a Jogger igazi slágermodellnek ígérkezik, 2025-ig pedig nem csak a Duster fog ismét megújulni, hanem érkezik a Bigster koncepciójármű szériaváltozata is. Így nem volnánk meglepve, ha a Dacia még az évtized vége előtt elérné a következő jeles mérföldkövet, a 15 milliós darabszámot.