Amikor a klasszikus autópiaci értékeket a feje tetejére állító Dacia és a legendásan nyakatekert brit humor egymásra talál, olyan marketingötletek születnek, amelyeket más márkák biztosan nem engednének meg maguknak – szegények…
Nem a Dacia az egyetlen autógyártó a világon – még csak Európában sem –, amely vállaltan és kifejezetten alacsony áraira alapozta létezését. Abban viszont egyedülálló a márka, hogy árelőnyét úgy volt képes a mai napig fenntartani, hogy közben folyamatosan emelte termékei színvonalát, vadonatúj szegmensekbe lépett be, minőségi és funkcionális újításokat vezetett be. Ha tizennyolc évvel ezelőtt kiváló volt a Daciák ár-érték aránya, ma egyenesen zseniális. Ez pedig egyszerre kiváltó oka és következménye annak, hogy egy kifejezetten felszabadult, a fogyasztói társadalom sablonjaira nyelvet nyújtó, ügyfeleinek egy megfoghatatlan életérzés ígérete helyett konkrét, tényszerű előnyöket biztosító márkaként él ma a köztudatban.
Ezt persze Európa legtöbb piacán nem hangsúlyozza ki a Dacia – végtére is mi előnye származna abból, ha rámutatna a piaci szokások felszínességére? –, az angolokat azonban más fából faragták. Ott a kultúra legfelső szintjein is magas színvonalon gyakorolt, genetikusan kódolt érték a fanyar humor. Mr. Bean, a Monty Python vagy Benny Hill persze nem jön be mindenkinek – és ők csak a jéghegy nemzetközileg is látható csúcsa –, de ez így van rendjén, hiszen saját magukat éppúgy pellengérre állítják, mint vicceik tárgyait.
A Dacia brit marketingjében tehát főszerephez jut a humor, és mi máson kacagnának, mint az autóipar visszásságain? Amikor például idén év elején több prémium-autógyártó is bejelentette, hogy külön díj megfizetéséhez köti bizonyos, egyébként már beépített funkciók aktiválását, a Dacia ingyen meleg vizes palackokat osztogatott ügyfeleinek, így figurázva ki a vásárlókra fejőstehénként tekintő autóipari szemléletet. Most ősszel pedig, felismerve, hogy az angoloknak – ahogy a világ legtöbb részén élő embereknek is – idén a szokásosnál is nagyobb anyagi terhet jelent egy családi nyaralás, úgy döntöttek, hogy becsempészik a Daciákba Nagy-Britannia legnagyszerűbb turisztikai helyszíneinek hangulatát.
A luxusautó-gyártók különleges fedélzeti parfümcsomagjaira rímelve olyan, tükörre akasztható légfrissítőket hoztak forgalomba, amelyekkel gondolatban a tengerpartra, a Skót-felföldre, a hegyekbe utazhatunk – és amelyek persze a vadvirágok, a tengeri szellő, a fűszernövények illata mellett olyan jellegzetes aromákat is tartalmaznak, mint a hínár-, a sajt- vagy a hurkaszag. Elegáns? A legkevésbé sem. De őszinte? A legteljesebb mértékben. Pont, mint a Dacia.
Mindezek persze nem öncélú gegek: a Dacia komoly közvélemény-kutatást végzett, majd az alapján, idegenforgalmi szakemberek segítségével összeállította a legnagyszerűbb belföldi (értsd: Egyesült Királyság-beli) célpontok listáját, hogy ezzel segítse a költséghatékony kikapcsolódást. És hogy a családi kirándulás ne csak feledhetetlen, de megfizethető is legyen, a Dacia Joggerhez megtervezte és Európa több országában forgalomba is hozta azt a kempingcsomagot, amely komfortos kétszemélyes szálláshellyé varázsolja a márka tágas és divatos családi autóját. Így lesz termék a viccből, és vicc a termékből – aki pedig ragaszkodik az unalmas közhelyekhez, nyugodtan fizessen értük többet.