Dacia szabadidőjárművek: tíz éve emelt hassal
Hatalmas szenzációval indította a 2021-es évet a Dacia: a Bigster Concept a Duster nagy testvéreként nem csupán a márka szabadidőjárművét bővítheti ki, de a márka arculatát is újrarajzolhatja. A szériamodell érkezése előtt érdemes áttekinteni a Dacia terepmodelljeinek eddigi történetét.
Amikor az újjászületett Dacia márka bő másfél évtizeddel ezelőtt megjelent Európában, egy addig nem létező fogalmat honosított meg a piacon. Míg korábban a vásárlóknak választaniuk kellett a minőség és a megfizethetőség között, a Dacia innovatív szemlélettel, előnyös formai részletekkel és strapabíró megoldásokkal kombinálta a bevált mechanikát. Az így megvalósított, rendkívül kedvező ár/érték arány Kelet-Európától Franciaországig gyorsan népszerűvé tette a márkát a racionális vásárlók körében.
A cég stratégiai tervezői azonban már a kezdet kezdetén felismerték, hogy a hosszú távú sikerhez elengedhetetlen, hogy érzelmi síkon is megszólítsák ügyfeleiket. Ekkortájt még nem kezdődött el a szabadidő-autók forradalma, az életmódjárművet kereső vásárlók jól variálható buszlimuzinokban gondolkodtak. Ennek a célnak tökéletesen meg is felelt a Logan MCV, a piac legtágasabb, legjobban variálható kombija, a 2006 őszén leleplezett modellt azonban fél évvel korábban egy különleges tanulmányautó előzte meg. A 2006-ban bemutatott Logan Steppe emelt hasmagassággal, a karosszériának körkörös védelmet nyújtó, fényezetlen lökhárítókkal, kerékívtoldatokkal és koptatóbetétekkel, valamint innovatív tetőcsomagtartó-rendszerrel emelkedett ki a családi járművek mezőnyéből.
Noha a későbbi szériamodell elhagyta a Steppe legmerészebb stíluselemeit, az elképzelés gyökeret eresztett, és bokorrá gyarapodott. Az egyedi koncepció Stepway néven az európai autópiacon egyedülálló módon a Dacia gyakorlatilag teljes kínálatát átölelő, egységes almárkává vált, amely erőteljes esztétikai és funkcionális többlettel ruházza fel az összes érintett típust, a Sanderótól a Lodgyig.
A Dacia az egyetlen olyan márka az európai piacon, amelynek minden típusa elérhető „szabadidőjárműsített” kivitelben. Akinek pedig ennyi nem elég a jóból, annak 2010 óta rendelkezésére áll a Duster, amely robusztus, mégis barátságos arculatával, az átgondolt futómű-geometriából és a rendelhető összkerékhajtásból adódó, tényleges terepalkalmasságával, és mindenekelőtt igen kedvező árcédulájával szerzett magának híveket – az elmúlt tíz évben csak Európában mintegy másfél milliót.
Ezzel a háttérrel érkeztünk el 2021-be, amikor a Dacia bemutatta a Bigster kompakt crossovertanulmányt. A modellről egyelőre nem sok információ áll rendelkezésre a Dusterre emlékeztető elnevezésen túl. Formaterve a Sanderóval útjára indított esztétikai megújulás új lépcsőjét testesíti meg, újrahasznosított műanyag elemeivel és hajtásláncaival (a Dacia LPG, illetve hibrid egységeket helyezett kilátásba) pedig a környezetvédelem felé tesz jelentős gesztust a modell. Ez azért is fontos, mert a Dacia hamarosan érkező, eddigi legkisebb modellje, a Spring ugyanezt a két értéket, a környezetbarát (elektromos) hajtást és a szabadidő-járműves formátumot valósítja meg a négy méter alatti méretosztályban.
Ki gondolta volna tíz éve: a Dacia, amely hiánypótlóként, a piac alsó ársávjának kiszolgálására született újjá, mára az európai piac egyik legmodernebb szemléletű márkájává nőtte ki magát, amely minden szegmensben megadja a lehetőséget ügyfeleinek a megfizethető életmód-autózásra.