egyedi-alpine-a110

Villámgyors, szépséges szobrok az Alpine-tól

Egy sportkocsit elsősorban kifinomult műszaki megoldásai – pontosabban azokból fakadó menetdinamikai képességei – tesznek sikeressé. Ugyanakkor az autóipar történetének legdicsőségesebb alkotásai egyben a legszebbek közé is tartoznak. Ennek egyszerű az oka: bármely szervezet, legyen bár biológiai vagy mechanikus, csak úgy képes minden csepp energiát egyetlen cél érdekében mozgósítani, ha környezetével minél tökéletesebb harmóniában működik, ezt pedig ösztönösen tetszetősnek érzékeljük. A műszaki és az esztétikai teljesítmény közötti összefüggésnek új dimenziót ad a mesterséges intelligencia megjelenése. Felmerül ugyanis a kérdés, hogy ha gépi tanulásra alkalmas, fejlett számítógép képes tökéletesíteni egy mechanikus szerkezetet, vajon azonos elvek mentén szebbé is tudja-e tenni ugyanazt? Más szóval: teremthető-e szépség tisztán racionális alapon?
Erre az érdekfeszítő kérdésre keresett választ az Alpine stábja, amikor együttműködésre lépett a francia Obvious nevű társulással. Az utóbbi fiatal tagjai évek óta foglalkoznak a mesterséges intelligencia képzőművészeti alkalmazásával. Számtalan sikeres együttműködés fűződik a nevükhöz, amelyek mindegyike új szemszögből világított rá az MI-technológiában rejlő lehetőségekre és korlátokra. A kutatókból és képzőművészekből álló párizsi kollektíva számára az Alpine esetében nem volt kérdés, hogy a motorsport világán keresztül közelítsék meg a feladatot. Arra kérték fel az egymással versengő hálózatokból (GAN) álló rendszerüket, hogy a márka motorsportsikereinek helyszíneiből – Le Mans-tól Paul Ricard-ig, Montjuïc-től Magny-Cours-ig, Long Beachtől Kyalamiig – alkosson egy olyan versenypályát, amely magán viseli a fentiek jellemzőit, ám teljességgel egyedi rajzolatú, ráadásul maradéktalanul versenyezhető. A rendszer még túl is teljesítette a feladatot: olyan vonalvezetésű pályát épített fel, amely egy innovatív kereszteződésnek köszönhetően mindkét irányban versenyezhető volna, ha létezne – de pont az a lényege, hogy nem létezik.
A számítógép azt is felismerte, hogy egy önmagába visszazáródó, kacskaringós vonal önmagában még nem tekinthető műalkotásnak. Ezért a pálya megalkotása során alkalmazott stratégiát kiterjesztve absztraktnak tűnő, mégis teljességgel természetes mintázatot rajzolt az autóra.
A szasztrugi kifejezés azokat a formákat jelöli, amelyeket a szélfúvás hoz létre homok- vagy hófelületen. Az ezek kialakulását leíró matematikai képlet maga is megjelenik az autó karosszériáján, így téve teljessé a művészet és a tudomány fúzióját.

Noha a Sastruga-projekt valódi világújdonság, az Alpine berkein belül voltak előzményei. A márka még 2021-ben kérte fel Felipe Pantone argentin-spanyol kortárs művészt, hogy pop art-elemekből építkező stílusában alkosson meg egy különleges A110-est. A projekt annak az egy évvel korábbi kooperációnak volt a természetes folytatása, amelynek keretében Pantone az Alpine F1-es csapatának versenyautóját – pontosabban annak 1:2 léptékű makettjét – öltöztette színes ruhába. Habár az Alpine márka színeit – azaz a francia trikolór árnyalatait – a művészre jellemző fekete és fehér kontrasztokkal társító alkotásokat emberi kéz alkotta, az alkotó elsődleges ihletadó forrásként tekinti a technológiára, a gépészetre és a mozgás tudományára.
Ez a mechanikus indíttatás tehát a kapcsolódási pont a tavalyi és az idei munka között, ugyanakkor merőben eltérő sorsot szánt az együttműködés keretében létrejövő alkotásoknak az Alpine. Az A110 Sastruga egyedülálló műalkotás, és ilyen minőségében nem is kerül gyártásba: egyetlen példányt készítettek belőle, amelyet múzeumokban és képzőművészeti rendezvényeken – elsőként az Art Paris 2022 kiállításon – fognak bemutatni. Mivel nem eladó, értéke felbecsülhetetlen.
Az Alpine A110 X Felipe Pantone ezzel szemben nemcsak pontosan meghatározott piaci értékkel rendelkezik, hanem meg is lehetett vásárolni, hiszen a projekt keretében négy autót építettek. Ebből egy a gyári múzeumba került, hármat viszont forgalomba hozott az Alpine, egyenként bruttó 125 ezer eurós (kb. 47 millió forint) áron. A széria legerősebb tagjára, a 292 lóerős A110 S-re épülő art carok ráadásul nem egyszerű kópiái voltak az eredetinek: a mester mindegyiket kézzel festette meg, ráadásul ennek során mindet egyedi részletekkel tette különlegessé és megismételhetetlenné.

A Pantone-féle autókat ma már hiába keressük az Alpine-márkakereskedésekben, azonban az A110-esek egyedi festés nélkül is valóságos műalkotások. Villámgyors, remekül vezethető, szépséges szobrok, amelyek napjaink komputerizált világában ritkaságszámba menően közvetlen, természetes vezetési élménnyel varázsolják el pilótájukat. Az érdeklődőket Budakalászon és Budapesten várjuk a CarNet Triplex szalonjaiban!