Alpine-rallye

Ralibajnok, mindennapos használatra

Sorban másodszor zárta bajnokként az FIA R-GT ralikupa évadát az Alpine. A bravúros teljesítmény apropóján az A110 versenyváltozata mellett annak ihletadó elődjéről is érdemes megemlékezni.
Az RG-T-kupa öt futamból álló 2022-es évadának negyedik versenyén, a Barum cseh ralin harmadik elsőségét szerezte meg, és ezzel már ekkor bebiztosította végső aranyérmét az Alpine versenyzője, Raphael Astier. Mivel pedig a szezon fennmaradó két futamgyőzelmét a francia pilóta márkatársa, Emmanuel Guigou szerezte meg, az Alpine A110 R-GT végül kettős diadallal búcsúztatta a szezont. Így 2021 után tavaly is elhódította az R-GT-kupát a Renault-csoport sportfelelős márkája.

A rali-világbajnokság királykategóriájában zajló küzdelmek mellett a világ jóval kevesebb figyelmet szentel az alsóbb géposztályoknak, így az R-GT-kupának is. Pedig pont ez az a kategória, amely a legközelebb áll azokhoz a régi hagyományokhoz, amikor az autóversenyzés még az úriemberek viadala volt, és végletekig csiszolt közúti sportkocsik küzdelméről szólt. Az FIA részben az aranykor iránti nosztalgikus vágyódás kielégítésére, részben a motorsport színesebbé tétele, szélesebb rétegek előtti megnyitása érdekében 2011-ben hozta létre az R-GT géposztályt. Itt olyan, klasszikus kétkerék-hajtású autók indulhatnak, amelyeket sorozatgyártású gran turismo modellekből fejlesztettek ki, és amelyek teljesítmény/tömeg aránya nem haladhatja meg a 298 LE/tonnát.
Ezek az előírások viszonylag könnyen vezethető, és főleg elviselhető költségekkel üzemben tartható versenyautókat eredményeztek, és ami ennél is fontosabb: közvetlen és szoros kapcsolatot biztosítanak a motorsport és a civil közlekedés, a versenyautók és a sorozatgyártású típusok között. Az Alpine 2019-ben csatlakozott ehhez a géposztályhoz, méghozzá egy olyan raliautóval, amelyet közvetlenül a márka zárt pályára szánt versenyautója, az Alpine A110 Cup alapjaira fejlesztettek ki. Ez utóbbi pedig, ha emlékszünk, csupán a beépített bukókeretben, az állítható futóműben, a versenyspecifikációjú fékrendszerben, a versenyabroncsokban, valamint a szekvenciális sebességváltóban tér el attól a modelltől, amit bárki szabadon megvásárolhat a világ bármely Alpine-kereskedésében, így akár a Carnet Triplex budapesti szalonjában is.
Az Alpine A110 Rally (avagy A110 R-GT) 2019 májusában mutatkozott be, és még ugyanazon év szeptemberében átesett a tűzkeresztségen. A fejlesztőmérnökök teljesen átdolgozták az autó aerodinamikai csomagját. Ennek különösen látványos eleme a méretes hátsó szárny volt, amelyet az A110 GT4 versenyautó hasonló spoilerével ellentétben messze a hátsó panel fölé emeltek. Így megőrizhették azt az apró légterelő elemet, amelynek feladata, hogy megakadályozza a karosszériáról leváló levegő örvénylését, amit szívóhatásával lassítaná a járművet.
Ezzel hivatalosan is megszületett annak az Alpine A110 Berlinette-nek az utódja, amely 1971-es premierjét a Monte-Carlo-rali megnyerésével kezdte. Az ezt követő időszakban komoly elismertségre tett szert a ralisport világában, majd 1973-ban, a nemzetközi ralibajnokság helyébe lépő rali-világbajnokság (WRC) első évében hat futamgyőzelmet ért el, és a szezon végén történelmet írt, mint a WRC-korszak első hivatalos bajnoka. A következő szezontól kezdve azonban végérvényesen megváltozott a rali világa: megjelent az első, kifejezetten rali-versenyautónak fejlesztett típus, és ezzel egy olyan folyamat vette kezdetét, amelyben a versenyautók egyre ütőképesebbé váltak ugyan, ám műszaki szempontból mind távolabb kerültek az átlagemberek által megvásárolható típusoktól.
A modern Alpine A110-széria pont azt az élményt adja vissza az autózás iránt rajongó embereknek, amit apáik és nagyapáik még tényként kezelhettek: a versenyzés és a közlekedés közötti átjárhatóságot. Ehhez pedig még az R-GT verzióra sincs szükség, az A110 ugyanis már alapkonstrukciójában a klasszikus sportautók legjobb receptúráját kínálja. A csekély (bőven 1,2 tonna alatti) tömeg jóvoltából nincs szükség hegyeket megmozgató motorteljesítményre, ellenben még a belépőváltozat is igényes futómű-konstrukcióval, Brembo fékrendszerrel és speciális sportabroncsokkal gondoskodik arról, hogy az autó a lehető legpontosabban végrehajtsa a vezető utasításait. Bármennyire szeretnénk, nem lehetünk mindannyian raliversenyzők. Az R-GT-kupában induló modellek alapjául szolgáló sportkocsik volánja mögött azonban olyan közel kerülhetünk az élményhez, mint sehol máshol – és ha már közúti versenyélményre vágyunk, nincs jobb választás az elmúlt két év R-GT-bajnokánál.