A francia csendőrség huszonhat darab Alpine A110-est rendelt; a nagy teljesítményű szolgálati gépkocsik az ország egész területén teljesítenek szolgálatot. A patinás márka nem ismeretlen a szervezet veteránjai számára: a Gendarmerie és az Alpine között ápolt kapcsolat évtizedekre nyúlik vissza.
A legtöbb nemzet rendfenntartó szervezetei rendelkeznek kifejezetten nagy teljesítményű, villámgyors autókkal. Ezekkel a rendőrök adott esetben hatékonyan vehetik fel a gyorshajtók által eléjük dobott kesztyűt, de ennél is fontosabb, hogy szükség esetén nagyon rövid időn belül, saját maguk és környezetük veszélyeztetése nélkül eljuthatnak egy baleset vagy bűntény helyszínére, vagy egyéb módon – például transzplantációra váró szervek szállításával – járulhatnak hozzá az életek mentéséhez.
Franciaország autópálya-hálózata ma mintegy 12 ezer kilométer hosszan szövi be az országot. Ennek a kiterjedt rendszernek az első szakaszát, a Párizst Caen városával összekötő A13-ast közvetlenül a második világháború után, 1946-ban adták át a forgalomnak. Az ötvenes években további utakat építettek, az érdemi fejlesztés azonban a hatvanas években kezdődött. A jó minőségű, kereszteződésektől mentes útvonalakon nagy sebességgel haladhattak a modern gépkocsik, ami a súlyos közúti balesetek számának ugrásszerű emelkedéséhez vezetett. Ezért átfogó biztonsági intézkedésekkel igyekeztek megállítani ezt a trendet – sebességkorlátozásokat vezettek be, kötelezővé tették az autók első ülésén a biztonsági öv, a motorkerékpárokon pedig a bukósisak használatát –, és ezzel párhuzamosan megkezdték a közutak rendjének fenntartásával megbízott csendőrség járműparkjának a modernizálását.
A hatvanas évek végén kevés sportosabb francia márka létezett az Alpine-nál. A cég modern műszaki alapokra épülő A110-es kupéja győzelmet győzelemre halmozott a ralisportban, így magától értetődő volt, hogy a csendőrség is hozzájuk fordult különleges kérésével. Az ország útjain 1967-ben jelentek meg az első Gendarmerie felirattal és megkülönböztető fényjelzéssel felszerelt Alpine A110-esek. A modell motorteljesítménye évjárattól függően változott, a gyártás végére elérte a 140 lóerőt, ami komoly menetdinamikával vértezte fel a 770 kilogrammos menetkész tömegű autót. A 210 km/óra végsebesség tekintélyt parancsoló volt. A kupék létezésének már a puszta ténye önfegyelemre intette azokat, akik addig félvállról vették a frissen bevezetett sebességkorlátozásokat, különösen, mert tudvalevő volt, hogy az Alpine-okra különleges kiképzésen átesett, kivételes vezetési képességekkel rendelkező tiszteket osztottak be.
Az Alpine 1971-ben vezette be a klasszikus elődhöz képest földönkívüli szerkezetnek tűnő A310-es modellt, és a csendőrség azonnal érdeklődést mutatott a hosszabb tengelytávjának és modernebb első futóművének köszönhetően stabilabb, szélesebb karosszériája révén kényelmesebb típus iránt. A korai kivitelek orrát teljes szélességében kitöltő, hat darab nagy teljesítményű fényszóró, valamint a motorházfedél két oldalán kialakított légbevezető nyílások a szuperszonikus repülőgépek világát idézték. Nem is alaptalanul: az A310 közegellenállása jóval kisebb volt, mint elődjéé, így nagyobb tömege dacára hasonló menetdinamikára volt képes. A nyolcvanas évek nagy újdonsága volt az ultramodern technológiával gyártott műanyag lemezekbe burkolt, V6-os szívó-, majd turbómotorokkal szerelt A310 GTA, ebből azonban már nem rendelt a csendőrség – az más kérdés, hogy a speciális különítmény kapcsolatait mozgósítva mégis szerzett magának néhány példányt.
Az Alpine és a Gendarmerie bensőséges kapcsolata 1987-ben ért véget. Harminc öt év kényszerpihenő után azonban most új fejezet kezdődik a szervezet és az autógyártó együttműködésében. Egy hosszadalmas és összetett kiválasztási folyamat végén 2021 őszén ismét az Alpine lett a csendőrség speciális részlegének a hivatalos beszállítója. Az Alpine A110 menetdinamikája, pontos vezethetősége és nagy teljesítményű, 252 lóerős motorja döntötte el a kérdést: a belügyminisztérium szakértői a jelenlegi kínálatban egyetlen olyan más típust sem találtak, amely felvette volna a versenyt a 100 km/órára 4,5 másodperc alatt gyorsuló, középmotoros kupéval.
Egy további apró, ám nagyon is fontos kérdésben is megfelelt a csendőrség elvárásainak az Alpine A110: a modell civil palettáján szereplő mélykék árnyalat szinte teljesen megegyezik a csendőrség tradicionális színével. Ez azt jelenti, hogy a huszonhat autót elég a hatósági használathoz szükséges tartozékokkal felszerelni, nem szükséges azokat átfényezni vagy lefóliázni, amivel a költségek és a szállítási idők is csökkenthetők. Az Alpine-ok várhatóan hosszú éveken szolgálnak majd a csendőrség kötelékében, ha pedig leszerelik őket, legalább egyikük a csendőrség hivatalos múzeumába kerülhet, ahol elfoglalhatja helyét legendás elődeinek társaságában.