Május második hétvégéjén rekordot döntött a spa-francorchamps-i futam: több mint 88 ezren látogattak ki a hatórás futamra. A WEC – hosszútávú világbajnokság – történetében korábban (a Le Mans-i 24 órás kivételével) még egyszer sem voltak ilyen sokan kíváncsiak egyetlen versenyre. Talán soha nem derül ki, hogy mekkora szerepet játszott a példátlan érdeklődésben az a jó előre beharangozott demonstráció, melyen keresztül az Alpine márka jövőjébe pillanthattak be a szurkolók. Amikor ugyanis Guillaume De Ridder, az Alpine Racing fejlesztőmérnöke (nem mellékesen az RX2e, azaz az elektromos ralikrossz 2021-es világbajnoka) az Alpine Alpenglow HY4 prototípussal kihajtott a pályára, azzal egy vadonatúj korszak eljövetelét harangozta be, nemcsak a márka, de a globális motorsport számára is.
Úgy tűnik, az Alpine megtalálta az arany középutat az örömteli vezethetőség és a környezeti kompatibilitás között. Speciálisan átalakított benzinmotorjuk hidrogénnel táplálkozik, így a jól ismert vezetési élményt zéró szénkibocsátással társítja.
A történet 2022 végén kezdődött, amikor az Alpine bemutatta Alpenglow tanulmányautóját. A futurisztikus, mégis történelmi ihletésű kupé puszta formai gyakorlatnak sem lett volna utolsó, a gyártó azonban már akkor egyértelművé tette azon szándékát, hogy a végsőkig elviszi a koncepciót. Nem egyszer láttunk már persze arra példát, hogy mire egy elképzelés megvalósul, levedli leginkább előremutató jellemzőit, és egy alapvetően hagyományos autóként jelenik meg. Érthető volt ezért azok kétkedése, akik nem tartották valószínűnek, hogy az Alpine tényleg egy hidrogénüzemű belső égésű motorral fogja felszerelni leendő versenyautóját. Más kérdés, hogy ugyanilyen természetes módon bizakodhattunk is abban, hogy megvalósítja ambiciózus elképzeléseit a cég, hiszen számos testvérmárkája közül az egyik, a Hyvia történetesen Európa egyik vezető hidrogénspecialistája, így a hidrogén tárolására, szállítására és előállítására egyaránt hosszú távú megoldások álltak az Alpine rendelkezésére.
Így hát az elmélet után a gyakorlatban is megvalósulhatott az Alpine Alpenglow HY4 erőforrása: egy soros négyhengeres, kétliteres turbómotor, amelynek legnagyobb fordulatszáma eléri a percenkénti 7000-et, maximális teljesítménye pedig 250 kW (340 LE.) A hajtóerő szekvenciális versenyváltón keresztül jut el a hajtott kerekekre, a tengelykapcsoló röpsúlyos rendszerű; a végsebesség 270 km/óra. A típusnévben a HY4 egyébként az üzemanyagra és a hengerek számára utal – utóbbi azért fontos, mert a négyhengeres blokk csak egy átmeneti, kísérleti fázis: az Alpine már fejleszti, és ígérete szerint még az év vége előtt bemutatja azt a V6-os erőforrást, amellyel 2027-től versenyezni fognak a hosszútávú világbajnokságban.
Ezzel áll össze a kép: az Alpenglow nem öncélú technológiai demonstráció, hanem egy korszakalkotó versenyautó előfutára – az első prototípus, amelyet várhatóan számos további követ majd, amint az Alpine a motorsport fenntarthatósági forradalmának élére áll, és a következő két és fél év leforgása alatt megvalósítja a jövő versenyautóját.
Habár a motorral kapcsolatos további részleteket még nem tette közzé az Alpine, a hidrogén belső égésű motorban történő felhasználásával kapcsolatban elárultak ezt-azt. Ilyen műhelytitok, hogy a hidrogént nem cseppfolyós, hanem gáznemű állapotában fecskendezik be az égéstérbe, ami bonyolultabb feladattá teszi a keverékképzést.
Habár a motorral kapcsolatos további részleteket még nem tette közzé az Alpine, a hidrogén belső égésű motorban történő felhasználásával kapcsolatban elárultak ezt-azt. Ilyen műhelytitok, hogy a hidrogént nem cseppfolyós, hanem gáznemű állapotában fecskendezik be az égéstérbe, ami bonyolultabb feladattá teszi a keverékképzést.
Nem kisebb feladat, hogy a 700 bar nyomáson tárolt hidrogént két lépcsőben kell előkészíteni a befecskendezésre: előbb 200 barra csökkentik a nyomását, majd 40 baron juttatják a hengerekbe. Az autót három, egyenként 2,1 kilogramm hidrogén tárolására alkalmas tartállyal szerelték fel; kettő a széles küszöbökben, egy pedig a pilótafülke mögött helyezkedik el. A rendszer a legapróbb eleméig megfelel minden európai biztonsági és technológiai szabványnak, ami egyben azt is jelenti, hogy a vele szerzett tapasztalatok idővel közvetlenül átültethetők lesznek egy esetleges közúti modellbe.
Persze ne legyenek kétségeink: az Alpenglow HY4 annak ellenére minden porcikájában versenyautónak készül, hogy a 2022 végén bemutatott első szériához képest megkettőzték az ülései számát. A vezető immár nem az autó középvonalában foglal helyet, hanem attól balra, a másik oldalra pedig utasa kászálódhat be a felfelé és előre nyíló ajtó mögött feltáruló nyíláson. Az LMP3 platformra épülő Alpenglow HY4 ezért a korábbi 210 helyett 215 cm-es nyomtávon nyugszik, teljes hossza 520, magassága pedig 110 cm. Szintén a megvalósulás felé mutató fejlesztés az elülső ütközéselnyelő idom beépítése, a kifejezetten nagy sebességű stabilitásra átdolgozott aerodinamikai csomag, valamint a pilótafülke frisslevegő-ellátására szolgáló felső kürtő kialakítása. Ami pedig akár a közúti Alpine-modellekben is megjelenhet a közeljövőben, az a digitális interfész, amely a lehető legegyszerűbben értelmezhető módon, egy hatalmas grafikus idom színváltozásai révén tájékoztathat az olyan változó paraméterekről, mint a fordulatszám, a menetsebesség vagy a gyorsulás mértéke.