A teljesen átírt szabályzathoz alkalmazkodva a Toyota vadonatúj versenyautót fejlesztett és állított rajthoz a 2021-es évadra. A szezon első versenyén komoly kihívások vártak a mezőnyre, ám a Toyota GR010 Hybrid regnáló bajnokhoz méltóan lépett át az új időszámításba.
Amikor tavaly novemberben a bahreini 8 órás futamon a Toyota Gazoo Racing kettős győzelmével véget ért a hosszútávú világbajnokság 2019-2020-as évada, nem csak egy szezon zárult le, hanem egy korszak is. A szériát szervező FIA megszüntette az addigi csúcskategóriát, az LMP1-et, a Hypercar géposztályt léptette a helyébe. A vadonatúj műszaki követelmények nem titkolt célja, hogy szorosabbra zárják a kapcsolatot a versenyautók és a közúti sportautók között, visszatekintve a motorsport dicsőséges hőskorába.
A 2021-es évad első versenyét, a belgiumi Spa-Francorchamps pályáján megrendezett 6 órás futamot ezért a szokásosnál is nagyobb figyelem és érdeklődés kísérte, hiszen először itt léptek színre az új szabályzathoz igazodva kifejlesztett versenyautók. A mezőny még nem teljes, számos csapat csak 2022-re készül el a fejlesztéssel, ám már az első futamon is egyértelmű jelek mutattak arra, hogy az FIA alighanem jól döntött, és a következő hónapokban, években a korábbinál szorosabb, izgalmasabb küzdelmekre számíthatunk a hosszútávú világbajnokság (WEC) felső osztályában.
A Toyota Gazoo Racing változatlan csapatokkal állt rajthoz a megújult bajnokságban. Kétszeresen is logikus döntés, hiszen Mike Conway, Kobajasi Kamui és José María López világbajnok hármasa, illetve a Sébastien Buemi, Brendon Hartley, Nakadzsima Kazuki trió már tavaly bizonyított. A pilóták közül ketten (Buemi és Nakadzsima) a 2012-es kezdetektől, Conway pedig 2014 óta stabil tagja a csapatnak. Ugyanakkor a vadonatúj technika és az átdolgozott szabályrendszer miatt sem lett volna szerencsés most változtatni a csapatok összetételét.
A Toyota Gazoo Racing változatlan csapatokkal állt rajthoz a megújult bajnokságban. Kétszeresen is logikus döntés, hiszen Mike Conway, Kobajasi Kamui és José María López világbajnok hármasa, illetve a Sébastien Buemi, Brendon Hartley, Nakadzsima Kazuki trió már tavaly bizonyított. A pilóták közül ketten (Buemi és Nakadzsima) a 2012-es kezdetektől, Conway pedig 2014 óta stabil tagja a csapatnak. Ugyanakkor a vadonatúj technika és az átdolgozott szabályrendszer miatt sem lett volna szerencsés most változtatni a csapatok összetételét.
Hogy mennyire új helyzetet teremtett a Hypercar-szabályzat, jól érzékelteti, hogy a Toyota Gazoo Racing csapatainak nem csupán a szokásos problémákkal kellett megküzdeniük – a 7-es rajtszámú autó előbb egy ütközés miatt kapott büntetést, majd kisodródva a sóderágyban ragadt, így jelentős időt vesztett, míg a mentést követően folytathatta a versenyt –, de új problémák is adódtak. A 8-as rajtszámú autóról például túlságosan korán választották le az üzemanyagtöltő csonkot (35 másodperc a minimális tankolási idő), ezért a csapatot 30 másodperces büntetésben részesítették. A hatórás futam végén azonban minden a helyére került, és a 8-as rajtszámú autót elsőként intették le: a világbajnok Toyota futamgyőzelemmel lépett át a WEC új korszakába.
Toyota GR010 HYBRID - az új csúcsmodell
A Toyota 2021-es WEC-versenyautója összkerékhajtású benzin-elektromos hajtásláncot alkalmaz: a hátsó tengelyt 680 lóerős, 3,5 literes V6-os, ikerturbós benzinmotor hajtja, míg az elsőre 272 lóerős villanymotor/generátor egységet szereltek.
A rendszerteljesítmény a szabályzatban engedélyezett maximum, azaz 680 lóerő, amit azonban a speciális konfigurációnak köszönhetően minden helyzetben képes teljesíteni a hajtáslánc. A rendszer arra is lehetőséget teremt, hogy a futamok rendezői versenyről versenyre módosítsák a versenyautó energiafelhasználását és tömegét, és ezzel kiegyenlítettebbé tegyék a mezőnyt.
A GR010 HYBRID az FIA által előírt, költségcsökkentést szolgáló korlátozásokkal összhangban 162 kilogrammal nehezebb és 32 százalékkal gyengébb közvetlen elődjénél, a TS050 HYBRID-nél. A módosítás a számítások szerint a mezőny egészében mintegy tíz másodperccel lassabb köridőket hoz majd Le Mans-ban. Szintén az új előírásokhoz igazodva a Gazoo Racing szakított eddigi, bevált gyakorlatával, és kizárólag az első tengelyen alkalmaz villanymotor/generátor egységet. Ez azt jelenti, hogy a belső égésű motort hagyományos indítómotorral kellett felszerelniük, illetve a hátsó tengelyt kizárólag tradicionális hidraulikus súrlódófék lassítja.
A GR010 HYBRID az FIA által előírt, költségcsökkentést szolgáló korlátozásokkal összhangban 162 kilogrammal nehezebb és 32 százalékkal gyengébb közvetlen elődjénél, a TS050 HYBRID-nél. A módosítás a számítások szerint a mezőny egészében mintegy tíz másodperccel lassabb köridőket hoz majd Le Mans-ban. Szintén az új előírásokhoz igazodva a Gazoo Racing szakított eddigi, bevált gyakorlatával, és kizárólag az első tengelyen alkalmaz villanymotor/generátor egységet. Ez azt jelenti, hogy a belső égésű motort hagyományos indítómotorral kellett felszerelniük, illetve a hátsó tengelyt kizárólag tradicionális hidraulikus súrlódófék lassítja.
A változások részét képezik a megváltozott befoglaló méretek is: a GR010 HYBRID 250 milliméterrel hosszabb, illetve 100 milliméterrel szélesebb és magasabb a TS050 HYBRID-nél. Az új műszaki előírások nem engedélyezik, hogy a csapatok versenyről versenyre más karosszériával álljanak rajthoz, ezért a Gazoo Racing mérnökeinek egyetlen, állítható aerodinamikai csomagot kellett kifejleszteniük, amely a nagy leszorítóerőt, illetve a kis légellenállást igénylő pályákon egyaránt optimálisan tud teljesíteni. A GR010 HYBRID aerodinamikai fejlesztését nagy teljesítményű számítógépes szoftverrel, valamint szélcsatornás vizsgálatokkal végezték.
Nemcsak versenypályán tűnik majd fel a Toyota új járgánya, hiszen a szabályok előírják, hogy a modellnek kell utcai változatának is lennie. Hamarosan néhány kiválasztott szerencsés és különösen gazdag ügyfél vásárolhat majd a közúton használható hiperautóból, amely a hírek szerint akár 1000 lóerős is lehet.
Nemcsak versenypályán tűnik majd fel a Toyota új járgánya, hiszen a szabályok előírják, hogy a modellnek kell utcai változatának is lennie. Hamarosan néhány kiválasztott szerencsés és különösen gazdag ügyfél vásárolhat majd a közúton használható hiperautóból, amely a hírek szerint akár 1000 lóerős is lehet.
Toyota a sikerkovács
A Toyota a legkevésbé sem számít újoncnak a hosszútávú autóversenyzés világában, bár a megérdemelt bajnoki címekre több mint három évtizeden át kellett várnia. A márka először az 1980-as években vett részt a Le Mans-i 24 órás futamon, ahol 1992-ben a második helyen ért célba. 1997-től újult erővel szálltak versenybe a bajnokságban, autójuk, a rendkívül ütőképes Toyota GT-One 1999-ben a mezőny leggyorsabbjának számított, ám egy defekt megakadályozta, hogy elhódítsák a Le Mans-i trófeát – sovány vigasz volt a csapat számára, hogy az általuk felállított körrekordot csak fél évtizeddel később tudták megdönteni.
A Toyota 2012-ben vadonatúj, hibrid versenyautóval tért vissza a megújult WEC bajnokságba. Két évvel később egyéni és konstruktőri világbajnoki cím koronázta erőfeszítéseiket, a Le Mans-i győzelem azonban váratott magára. 2016-ban megismétlődött az 1999-es tragédia: az autó az utolsó pillanatokban műszaki hibát szenvedett, így a győzelem kapujában veszítette el a versenyt. 2018-ban aztán megtört az átok: a 8-as rajtszámú Toyota TS050 Hybrid végre győzni tudott Le Mans-ban. A világ egyik legfontosabb autóversenyén elért aranyérmet egyéni és konstruktőri világbajnoki címmel koronázta meg a Toyota, amelyet egy évvel később, a 2019-2020-as szezonban is megismételt a csapat.
A tartóssági versenyeken elért sikerek nem öncélúak, a japán autógyártó az itt szerzett tapasztalatokat felhasználja az utcai modellek tervezésénél és gyártásánál. Ez is hozzájárul a sorozatgyártású Toyota modellek legendás megbízhatóságához.
A tartóssági versenyeken elért sikerek nem öncélúak, a japán autógyártó az itt szerzett tapasztalatokat felhasználja az utcai modellek tervezésénél és gyártásánál. Ez is hozzájárul a sorozatgyártású Toyota modellek legendás megbízhatóságához.