A közelmúltban olyan technológiai megoldásokat mutatott be a Toyota, amelyek hosszú távon biztosíthatják, hogy a szigorodó környezetvédelmi előírások ellenére velünk maradjanak a múlt autólegendái, az általuk kínált vezetési élménnyel együtt.
Az autóiparban minden a fejlődésről szól, ugyanakkor sokan – talán egyre többen – vannak, akik nosztalgiával gondolnak vissza a három, négy, öt évtizeddel ezelőtt gyártott modellekre, az azok által nyújtott vezetési élményre. Tény, hogy akkoriban egészen másutt voltak a hangsúlyok, és már önmagában ez a másság felüdülésként hat napjaink kifinomult, digitalizált, a vezetőt minden téren kiszolgálni igyekvő autói után.
Sajnos azonban a veterán autóknak meg vannak számlálva a napjaik – ha másért nem, hajtásláncuk károsanyag-kibocsátása miatt. Amint a közúti forgalomból kiszorulnak a belső égésű motorok, az öreg autócsodák üzemanyag nélkül maradhatnak, de legalábbis nemkívánatossá nyilváníthatják őket számos régióban. A Toyota ezért különleges fejlesztésbe fogott, és annak kezdeti eredményeit 2023 elején bemutatta a nagyközönségnek. Igen, eredményeit, hiszen egyszerre két irányban is elindultak, innovatív módon ötvözve a márka sorozatgyártásban és motorsport-tevékenységei kapcsán szerzett tapasztalatait.
A beavatkozás alanyául a Toyota emblematikus sportautóit, az AE86-os széria tagjait választották. Ezek a hátsókerék-hajtású kompakt modellek az 1980-as évek elején jelentek meg, majd miután kiderült, hogy ideális alapot képeznek ütőképes versenyautók építéséhez, hatalmas rajongótáborra tettek szert. Az AE86 kultusza a mai napig él, ami külön kihívást jelentett a Toyota mérnökeinek, hiszen olyan emissziómentes hajtáslánc-alternatívát kellett kifejleszteniük, ami nem csorbítja – sőt, inkább erősíti – a modellcsalád által kínált vezetési élményt.
A beavatkozás alanyául a Toyota emblematikus sportautóit, az AE86-os széria tagjait választották. Ezek a hátsókerék-hajtású kompakt modellek az 1980-as évek elején jelentek meg, majd miután kiderült, hogy ideális alapot képeznek ütőképes versenyautók építéséhez, hatalmas rajongótáborra tettek szert. Az AE86 kultusza a mai napig él, ami külön kihívást jelentett a Toyota mérnökeinek, hiszen olyan emissziómentes hajtáslánc-alternatívát kellett kifejleszteniük, ami nem csorbítja – sőt, inkább erősíti – a modellcsalád által kínált vezetési élményt.
Az egyik irányt az akkumulátoros elektromos hajtás jelentette: a beépített különleges, kézi sebességváltóval társított villanymotor robbanékony vezethetőséget biztosít, a komponensek átgondolt elhelyezésével pedig megőrizték a modell eredeti tömegegyensúlyát. A villanymotort és az akkumulátort meglévő Toyota-modellekből emelték át, ezzel csökkentve a projekt költségeit.
A másik lehetőséget egyenesen a versenypályákról emelte át a Toyota: Japánban immár második éve kísérleteznek sikeresen a hidrogénüzemű belső égésű motorral. Az itt kikísérletezett megoldásokat most az AE86 eredeti, soros négyhengeres motorjához adaptálták, kifejlesztve a szükséges befecskendező és üzemanyag-szállító rendszereket, speciális gyújtógyertyákat. Ez a prototípus a lehető legközelebb áll az eredetihez, ránézésre csupán a csomagtérben elhelyezett H2-tartályok ébreszthetnek gyanút.
Hogy ezek az átalakítókészletek kereskedelmi forgalomba kerülnek-e valaha, még korai volna megmondani. Ennél fontosabb talán, hogy ha itt működik a megoldás, akkor másutt is működhet, és idővel nemcsak a veterán modelleket gyűjtő közösség, hanem az átlagos autóhasználó számára is életképes lehetőséggé válik, hogy praktikus, szeretett járművét környezetbarát kivitelűre alakíttassa át.
Hogy ezek az átalakítókészletek kereskedelmi forgalomba kerülnek-e valaha, még korai volna megmondani. Ennél fontosabb talán, hogy ha itt működik a megoldás, akkor másutt is működhet, és idővel nemcsak a veterán modelleket gyűjtő közösség, hanem az átlagos autóhasználó számára is életképes lehetőséggé válik, hogy praktikus, szeretett járművét környezetbarát kivitelűre alakíttassa át.