uj-toyota-yaris

Erősebb és biztonságosabb lesz a Toyota Yaris

hirdetés
Átdolgozott hibrid hajtáslánccal és kibővített vezetőtámogató funkcionalitással újul a Toyota városi kisautója.
Napjainkban nem feltétlenül kell alkatrészeket kicserélni egy autón ahhoz, hogy tökéletesítsük. Kiváló példa erre a Toyota Yaris, amelynek 2023 derekán elvégzett modellfrissítése félig szoftveres úton zajlott.
Ami a felhasználói élményt illeti, a digitális műszeregység (7 vagy 12,3 colos méretben) négy megjelenítési stílust kínál, míg a központi érintőképernyőn (10,5 vagy 12,3 colos) keresztül elérhető infotainment-rendszer nem csak ösztönösebben, közvetlenebbül kezelhető, de folyamatos online kapcsolatot, felhőalapú navigációs funkciókat, természetes beszédfelismerésre képes hangvezérlést, fejlett okostelefon-integrációt, valamint az összes fedélzeti szoftver vezeték nélküli frissítésének lehetőségét kínálja.

Újdonság a Yarisnál a digitális kulcs, amellyel okostelefonos alkalmazásból nyitható és indítható az autó; a jogosultság ideiglenesen vagy állandó jelleggel átruházható akár öt másik felhasználóra.
Szintén főleg szoftveres alapú (és a későbbiekben a már említett vezeték nélküli kapcsolaton keresztül továbbfejleszthető) a Toyota T-Mate biztonsági és vezetőtámogató funkciók széles körű bővítése. Főleg, mert az új szolgáltatásokat frissen beépített, nagyobb teljesítményű kamera és radar támogatja, de tény, hogy a lényeg az, amit ezzel a hardverrel kezdeni tud a Yaris. Nincs arra helyünk, hogy minden új funkciót felsoroljunk, de olyan tudással vértezték fel a kisautót, amilyenre két kategóriával feljebb (azaz pl. a Camry szedánnál) is elismerően csettintenénk. Ez a modern automobilizmus egyik nagy vívmánya: a digitális tudás immár nem méret- vagy árfüggő, a kisautóktól ugyanaz a tudás várható el, mint nagyobb testvéreiktől (vannak persze gyártók, amelyek korlátozzák ezt a tudást, a Toyota általános szemléletével viszont nem összeegyeztethető ez a magatartás).
A Yaris megjelenése is megváltozott a 2023-as modellfrissítés során: megjelent a kínálatban az igényes részletekkel látványosabbá tett Premiere Edition, az alacsonyabb felszereltségi szinteken is esztétikusabbak lettek a részletek, ugyanakkor lényegében sem belül, sem kívül nem változott a Toyota kisautójának megjelenése.

Cikkünk végére hagytuk a hagyományos autós szempontból legfontosabb módosítást: az eddigi 116 lóerős hibrid hajtáslánc mellé – tehát nem a helyére – érkező nagyobb, 130 lóerős hibrid egységet. A Toyota mérnökei a bevált 1,5 literes benzinmotorhoz a legújabb, ötödik generációs elektromos komponenseket társították. A nagyobb és erősebb villanymotor, valamint az átírt vezérlőszoftver 12 százalékos teljesítménynövekedést hozott; a hajtó villanymotor maximális forgatónyomatékát 141-ről 185 Nm-re emelték (+30%.)
A fejlesztés kézzelfogható eredménye a 9,7 helyett 9,2 másodperces 0-100 km/óra gyorsulás, illetve a 80-120 km/órás gyorsításnál elért 7,5 másodperces fejlődés – ez utóbbi elsősorban a vezetési érzet, a közvetlen gázreakciók, a kezesebb vezethetőség miatt fontos. Mindemellett a modell fogyasztása és CO2-kibocsátása nem nőtt érdemben.