Teszt: Toyota Proace Verso
Ha nagy a család, és nem akarjuk a szűk harmadik sor szükségüléseibe száműzni a legkisebbeket, akkor jönnek jól a haszonjárműves alapokra épülő, maximum kilencszemélyes kisbuszok. Mostanra szinte csak a Toyota kínál dízelvariánst ilyenből. Kipróbáltuk a Proace Versót.
Aki 7-9 fő egyaránt kényelmes utaztatására keres megoldást, annak alá kell merülnie az eltérő konfigurációkban és tengelytávval elérhető modellek tengerében. Ezekből még a mai, nehéz piaci körülmények között is akad gazdagon, és ha a felszín alá tekintünk, akkor rájövünk, hogy az eltérő márkajelek mögött ugyanazok a járművek bújnak meg.
Ilyenkor kevésbé szempont a külső megjelenés, a márkajel, és ezzel az autógyártók is tisztában vannak – ennyi acélt és teret pedig csak úgy lehet elfogadható áron adni, ha együttműködnek.
Ilyenkor kevésbé szempont a külső megjelenés, a márkajel, és ezzel az autógyártók is tisztában vannak – ennyi acélt és teret pedig csak úgy lehet elfogadható áron adni, ha együttműködnek.
Egyforma, de mégis más
Ennek köszönhetően a teszten épp Toyotaként elérhető 8 személyes csapatszállítót akár Peugeot-, Citroën- vagy Opel-emblémával is megvásárolhatjuk, a felépítést tekintve apró eltéréseket találhatunk csupán. Kirívó különbség csak a hajtásláncban van, de erről majd később.
Ennek ellenére a tervezők, amennyire csak tudtak, egyedi megjelenést szabtak a japán testvérnek, eltérő a fényszóró formája, a teljes frontrész kialakítása, más a lökhárító, csakúgy, mint a hűtőmaszk körüli rész. Tekintélyes méret, két tolóajtó, erőteljesre rajzolt sárvédőívek, sötétített oldalüvegek: a kisbuszok között ennél többet – a térkihasználást szem előtt tartva – az abszolút doboznak rajzolt forma nemigen adhat.
Hossza 5309 milliméter, szélessége 2204, magassága 1935 mm, mindez 3275 mm tengelytávval. A típus kétféle tengelytávval vásárolható meg, a teszten is szereplő hosszabb verzió egészséges rakterét a 35 centiméterrel megnyújtott tengelytáv adja.
A Proace beltere kérhető 6, 7, 8 és 9 üléses konfigurációban is, a vevő igényei szerint, de a hosszított tengelytávnál talán ez a 8 üléses kialakítás a legoptimálisabb megoldás.
Hossza 5309 milliméter, szélessége 2204, magassága 1935 mm, mindez 3275 mm tengelytávval. A típus kétféle tengelytávval vásárolható meg, a teszten is szereplő hosszabb verzió egészséges rakterét a 35 centiméterrel megnyújtott tengelytáv adja.
A Proace beltere kérhető 6, 7, 8 és 9 üléses konfigurációban is, a vevő igényei szerint, de a hosszított tengelytávnál talán ez a 8 üléses kialakítás a legoptimálisabb megoldás.
Lábtér helyett tánctér
Itt a térről szól minden, és senki sem húz rövidebbet, egyik sorban sincs fapados szükségülés. A harmadik sorban is ugyanolyan a komfort, mint a másodikban, a háttámlák, ülőlapok hossza megegyezik, és akár egy komplett óvodáscsoport is szállítható, mivel hat ISOFIX rögzítési pont áll rendelkezésre a gyereküléseknek.
A harmadik sorral szemben apró ellenérv, hogy itt nincs kihajtható asztalka és egyéb tároló, kényelmi extra, nincs ülészseb sem, csak pohártartó jutott, az viszont pont megfelelő méretű. Az ilyen tervezésű autókba a hátra történő beszállás néha fejtörést okoz, de a Toyota Porace esetén szó sincs ilyesmiről. Már első ránézésre látszik, hova kell nyúlni az ülések megfelelő döntéséhez, amit minden oldalon egyértelmű rajz is segít.
A harmadik sorral szemben apró ellenérv, hogy itt nincs kihajtható asztalka és egyéb tároló, kényelmi extra, nincs ülészseb sem, csak pohártartó jutott, az viszont pont megfelelő méretű. Az ilyen tervezésű autókba a hátra történő beszállás néha fejtörést okoz, de a Toyota Porace esetén szó sincs ilyesmiről. Már első ránézésre látszik, hova kell nyúlni az ülések megfelelő döntéséhez, amit minden oldalon egyértelmű rajz is segít.
A hátsó két sorban mind a hat ülés támlája külön dönthető, állítható a dőlésszög is, a sínen mozgó sorok pedig kétharmad-egyharmad arányban csúsznak egymáshoz képest. Így rengeteg variáció lehetséges, sőt az ülések egy mozdulattal, könnyedén eltávolíthatóak, így akár a jó öreg furgonos funkciót is betöltheti a Proace.
Ha minden ülést kidobunk, akkor szédítő, három köbméteres teret kapunk, de természetesen ezt elválasztófal híján lehetetlen kihasználni. Ilyen elválasztás sajnos az utolsó üléssor és a raktér között sincs, így hiába 980 liter az elérhető tér három üléssorral, a tetőig pakolt cuccokat a nyakukba kapják a leghátul ülők.
A raktér ajtaja felfelé nyílik, és ebben a konfigurációban kézi erővel kell felhajtani. 185 centiméterrel is alá lehet állni, így kiváló megoldás horgászathoz akár. Ha pedig nem akarjuk a nagykaput nyitogatni, akkor jól jön a szintén nyitható szélvédő, az apróbb holmikat ezen keresztül is bedobhatjuk hátra.
Ha minden ülést kidobunk, akkor szédítő, három köbméteres teret kapunk, de természetesen ezt elválasztófal híján lehetetlen kihasználni. Ilyen elválasztás sajnos az utolsó üléssor és a raktér között sincs, így hiába 980 liter az elérhető tér három üléssorral, a tetőig pakolt cuccokat a nyakukba kapják a leghátul ülők.
A raktér ajtaja felfelé nyílik, és ebben a konfigurációban kézi erővel kell felhajtani. 185 centiméterrel is alá lehet állni, így kiváló megoldás horgászathoz akár. Ha pedig nem akarjuk a nagykaput nyitogatni, akkor jól jön a szintén nyitható szélvédő, az apróbb holmikat ezen keresztül is bedobhatjuk hátra.
Megfelelően öblösek az ajtózsebek, a behúzóba is tehetünk apróságokat, több szinten van tárolóhely az ajtókban és a két kesztyűtartót kiegészíti a műszerfal közepén található nagy, fedeles rekesz. Hasznos az apró, domború belső tükör, ezzel vezetés közben figyelhetjük a fiatalabb utasok egymáshoz való baráti vagy épp kevésbé baráti viselkedését.
Itt még mindig a dízel dominál
Egy ilyen, kirándulásra, családi túrákra tervezett járműnél talán a vezető élete a legunalmasabb, itt nincs élmény a volán mögött, de a kétliteres dízelmotor 140 lóerejének köszönhetően azért megterhelőnek sem nevezhető a Proace terelgetése. Igen, dízelmotor, ami mára már érdekesség, hiszen a testvérmodellek egyikében sem választható ez, a Toyotánál viszont még elérhető a gázolajos variáns.
Az Adblue-adalékkal dízelszinten tiszta üzemet adó, francia származású blokk emlékeztet minket, hogy miért tekerték el az európai autósok fejét a modern, közös nyomócsöves, turbófeltöltős gázolajos motorok.
A 140 lóerő mellé 370 Nm nyomaték jut már 2000-es fordulattól, a hatfokozatú kézi váltóval így könnyedén lendül előre az 1850 kilogrammos bódé. Nincs torpanás, a felszisszenő turbóval egyenletesen épül fel a nyomaték, a százas tempó eléréséhez 13 másodpercre van szükség.
A Toyota Proace 5,3 méteres hossza miatt városban igényel némi odafigyelést, de segítenek a nagy tükrök és a magas üléspozíció, valamint a tolatókamera, ami segédvonalakkal jelzi, hogy nagyjából hova tartunk farral.
Az Adblue-adalékkal dízelszinten tiszta üzemet adó, francia származású blokk emlékeztet minket, hogy miért tekerték el az európai autósok fejét a modern, közös nyomócsöves, turbófeltöltős gázolajos motorok.
A 140 lóerő mellé 370 Nm nyomaték jut már 2000-es fordulattól, a hatfokozatú kézi váltóval így könnyedén lendül előre az 1850 kilogrammos bódé. Nincs torpanás, a felszisszenő turbóval egyenletesen épül fel a nyomaték, a százas tempó eléréséhez 13 másodpercre van szükség.
A Toyota Proace 5,3 méteres hossza miatt városban igényel némi odafigyelést, de segítenek a nagy tükrök és a magas üléspozíció, valamint a tolatókamera, ami segédvonalakkal jelzi, hogy nagyjából hova tartunk farral.
Kényelem minden úton, minden üléssorban
Országúton viszont kifejezetten elemében van a Proace, itt a nagy test lágyan egyenlíti ki az úthibákat, futóműve (ami elöl MacPherson, hátul csatolt lengőkaros) még terheletlenül sem túl kemény, a dízelmotor is ideális fordulatszám-tartományban dolgozik, és ilyen körülmények között könnyedén beéri 6-6,5 literrel is száz kilométerenként.
Autópályán sem vall szégyent a kétliteres motor, itt jön jól a hosszú úton kapcsolható manuális váltó hatodik fokozata, amivel 130 km/órás sebességnél nagyjából 2500/perc környékén forog. Ez a megfelelő utazótempó, ahol a szélzaj sem túlzottan zavaró, és a fogyasztás is vállalható szinten marad.
Ma már megbecsülendő egy ilyen nagyobb lökettérfogatú, szimpla turbóval szerelt turbódízel karaktere, amit óvatosan használva, leginkább országúton és autópályán haladva sikerült 6,5 l/100-es átlagfogyasztást produkálni. Ez egy nyolcszemélyes járműnél még a legzöldebb szemüvegen keresztül is élhető alternatívának tűnik a kis lökettérfogatú, valóságban sokat fogyasztó benzinesekkel vagy a bonyolult és drága hibridekkel szemben.
Autópályán sem vall szégyent a kétliteres motor, itt jön jól a hosszú úton kapcsolható manuális váltó hatodik fokozata, amivel 130 km/órás sebességnél nagyjából 2500/perc környékén forog. Ez a megfelelő utazótempó, ahol a szélzaj sem túlzottan zavaró, és a fogyasztás is vállalható szinten marad.
Ma már megbecsülendő egy ilyen nagyobb lökettérfogatú, szimpla turbóval szerelt turbódízel karaktere, amit óvatosan használva, leginkább országúton és autópályán haladva sikerült 6,5 l/100-es átlagfogyasztást produkálni. Ez egy nyolcszemélyes járműnél még a legzöldebb szemüvegen keresztül is élhető alternatívának tűnik a kis lökettérfogatú, valóságban sokat fogyasztó benzinesekkel vagy a bonyolult és drága hibridekkel szemben.
Kényelmes a vezetőülés és a magas üléshelyzet is megfelelő, illik ehhez a stílushoz. Az első ülések keskeny kartámasza viszont nem fokozza túlzottan a kényelmet, de a két ülés között kell a hely a hátralépéshez.
Vezetés közben tűnnek fel a Toyotától idegen részletek. A volán mögött klasszikus PSA-műszerfal köszön vissza, innen ismerős a tempomat kormányoszlopra szerelt kapcsolója, ahogy a többi kezelőszerv is a francia típusokból származik. Ezek a kezelőszervek klasszikus, bizonyított, kipróbált darabok, ebben a szegmensben még nincs mindent beterítő képernyőtenger, a klímakonzol azonnal használható, egyértelműen kezelhető, a 7 colos kijelző egyszerű funkciói is könnyen megismerhetőek, itt nem veszik el a sofőr figyelmét a felesleges sallangok.
A képernyő mögött dolgozó Pro-Touch rendszer rendelkezik saját navigációval, de ahogy az elvárható 2022-ben, támogatja az okostelefonok tükrözését Android Auto és Apple CarPlay segítségével.
Vezetés közben tűnnek fel a Toyotától idegen részletek. A volán mögött klasszikus PSA-műszerfal köszön vissza, innen ismerős a tempomat kormányoszlopra szerelt kapcsolója, ahogy a többi kezelőszerv is a francia típusokból származik. Ezek a kezelőszervek klasszikus, bizonyított, kipróbált darabok, ebben a szegmensben még nincs mindent beterítő képernyőtenger, a klímakonzol azonnal használható, egyértelműen kezelhető, a 7 colos kijelző egyszerű funkciói is könnyen megismerhetőek, itt nem veszik el a sofőr figyelmét a felesleges sallangok.
A képernyő mögött dolgozó Pro-Touch rendszer rendelkezik saját navigációval, de ahogy az elvárható 2022-ben, támogatja az okostelefonok tükrözését Android Auto és Apple CarPlay segítségével.
Hiába adja alapjait egy sprőd munkaeszköz, a Proace Verso már apró részleteiben sem emlékeztet a libegve billegő, zajos furgonokra. Független hátsó felfüggesztésével kényelmes a harmadik sorban is, a rendelhető aktív biztonsági extrákkal (holttérfigyelő, jelzőtábla-felismerő rendszer, sávelhagyásra figyelmeztető rendszer, adaptív tempomat) az ezer kilométer feletti utak is kevésbé megterhelőek. Autópályán kellően csendes, és odafigyelve 6-7 liter körül marad az átlagfogyasztás, de megpakolva, sietve is nehéz 10 liter fölé vinni ezt az értéket.
Nyolc üléssel a legjobb
Nagycsaládosoknak, kisebb cégeknek nyolc üléssel ideális megoldás lehet a hosszabb tengelytávval rendelkező Toyota Proace. Ebben a kialakításban lehet maximalizálni a kategória előnyeit, van elég hely a csomagoknak, nem ugrik egekbe a fogyasztás, és a dinamika sem hervasztóan lagymatag.
Ennek a sokszínűségnek viszont megkérik az árát, a Toyota Proace Verso árlistája 11 745 000 forintról indul, de a magasabb komfortot adó Proace Family hosszított verzióban már 15 280 000 forintnál kezdődik. Viszont elérhető hozzá a nagycsaládosokat célzó állami támogatás, amit kihasználva, plusz némi gyári kedvezménnyel a Family Base rövidebb kivitel például 14 890 000 forintos bruttó listaára 11 590 000 forintra szelídül. Mivel rendkívül sokoldalú, variálható típusról van szó, így ez megjelenik az árazásban is. Érdemes minden ajánlatot megfontolni ebben a kategóriában, és az eltérő márkajel alatt forgalmazott darabokat is figyelembe venni a döntés során.
Ennek a sokszínűségnek viszont megkérik az árát, a Toyota Proace Verso árlistája 11 745 000 forintról indul, de a magasabb komfortot adó Proace Family hosszított verzióban már 15 280 000 forintnál kezdődik. Viszont elérhető hozzá a nagycsaládosokat célzó állami támogatás, amit kihasználva, plusz némi gyári kedvezménnyel a Family Base rövidebb kivitel például 14 890 000 forintos bruttó listaára 11 590 000 forintra szelídül. Mivel rendkívül sokoldalú, variálható típusról van szó, így ez megjelenik az árazásban is. Érdemes minden ajánlatot megfontolni ebben a kategóriában, és az eltérő márkajel alatt forgalmazott darabokat is figyelembe venni a döntés során.