Kizárólag hálózatról tölthető hibridként lesz kapható Európában az ötödik generációs Toyota Prius. Az újonc csaknem kétszer erősebb lesz elődjénél, de nem ez az egyetlen – sőt, nem is a legfontosabb – változás.
Amikor a Toyota 1997-ben bemutatta az első Priust, még csak azt lehetett tudni, hogy az esetlenül áramvonalas külső valami egészen különleges hajtási rendszert rejt. Később bebizonyosodott, hogy a Prius valóságos forradalmat indított útjára: technológiája nemcsak egyre kifinomultabbá vált, de mind szélesebb körben kezdték alkalmazni annak alapelvét. A rendszer a XXI. századi autóipar egyik meghatározó pillérévé vált, csak a Toyotánál világszerte több tucat típusban találkozhatunk a villanymotor és a benzinmotor összehangolt vezérlésével minden helyzetben a lehető legjobb hatásfokkal, azaz végtelenül takarékosan üzemelni képes hajtáslánccal.
Sokan temették emiatt a Priust, hiszen hajtási rendszere a Yaristól a Highlanderig a legváltozatosabb méretekben és formátumokban állt rendelkezésre. Az egyetlen hajtáslánccal kapható, űrhajókülsejű modell okafogyottá vált, gondolták a kritikusok. A Toyota azonban hitt a Priusban, sőt: az egy éve meghirdetett elektromos lépésváltásban is fontos szerepet szánt neki. Legalábbis erre következtethetünk most, amikor az ikonikus modell ötödik generációja a Beyond Zero villanyautók jellegzetes stíluselemeivel felvértezve mutatkozott be.
Sokan temették emiatt a Priust, hiszen hajtási rendszere a Yaristól a Highlanderig a legváltozatosabb méretekben és formátumokban állt rendelkezésre. Az egyetlen hajtáslánccal kapható, űrhajókülsejű modell okafogyottá vált, gondolták a kritikusok. A Toyota azonban hitt a Priusban, sőt: az egy éve meghirdetett elektromos lépésváltásban is fontos szerepet szánt neki. Legalábbis erre következtethetünk most, amikor az ikonikus modell ötödik generációja a Beyond Zero villanyautók jellegzetes stíluselemeivel felvértezve mutatkozott be.
A Toyota tervezői bámulatos munkát végeztek: úgy mentették át a Prius áramlástanilag optimális, háromszögletű sziluettjét a 2020-as évekbe, hogy közben rá korábban nem jellemző tulajdonságokkal vértezték fel a típust. Az új Prius letisztult vonalai, oldalfalát tagoló lemeztörései immár feszes, határozott, sőt, egyenesen sportos személyiségről tanúskodnak.
Megvan persze az oka annak, hogy a Prius csak most, 2023-ban öltötte magára ezeket az erőt sugárzó idomokat. A típus eddigi generációi szűken mérték a motorteljesítményt, az újonc ellenben valóságos fitneszbajnok: új, kétliteres benzinmotorjának 152 lóereje már önmagában is túlszárnyalja az elődök képességeit, ehhez azonban még egy vadonatúj, 163 lóerős villanymotor is társul – a rendszerteljesítmény 223 lóerő. Ehhez pedig az új generációs GA-C padlólemezből adódó, a korábbinál könnyebb és szilárdabb szerkezet társul, így az új Prius pontosabban, élvezetesebben vezethető bármely elődjénél.
Ha a fejlesztésnek csak ennyi lett volna a hozadéka, akkor is csodálattal adózhatnánk a Toyota mérnökeinek teljesítménye előtt, az új modell azonban takarékosabb és tisztább is elődjénél: szabványos CO₂-kibocsátása nevetségesen alacsony, 19 g/km. Ebben a megnövelt energiasűrűségű, 13,6 kWh kapacitású akkumulátornak is szerepe van, amely immár akár 69 emissziómentes kilométerre elegendő energiát képes tárolni – ez a hatótávolság csaknem másfélszerese a közvetlen elődének. Ráadásul az akkumulátortechnológia folyamatos fejlődésének köszönhetően az energiatároló egység méretét tovább csökkentették a mérnökök. Az akku immár elfér a hátsó utasülés alatt, ami mélyebb tömegközéppontot – az pedig jobb vezethetőséget – eredményez.
Ha a fejlesztésnek csak ennyi lett volna a hozadéka, akkor is csodálattal adózhatnánk a Toyota mérnökeinek teljesítménye előtt, az új modell azonban takarékosabb és tisztább is elődjénél: szabványos CO₂-kibocsátása nevetségesen alacsony, 19 g/km. Ebben a megnövelt energiasűrűségű, 13,6 kWh kapacitású akkumulátornak is szerepe van, amely immár akár 69 emissziómentes kilométerre elegendő energiát képes tárolni – ez a hatótávolság csaknem másfélszerese a közvetlen elődének. Ráadásul az akkumulátortechnológia folyamatos fejlődésének köszönhetően az energiatároló egység méretét tovább csökkentették a mérnökök. Az akku immár elfér a hátsó utasülés alatt, ami mélyebb tömegközéppontot – az pedig jobb vezethetőséget – eredményez.
A helyi károsanyag-kibocsátás nélkül megtehető kilométerek száma persze mit sem érne, ha a Prius nem kínálna kényelmes helyet utasainak. Az új generációs modell természetesen ezen a téren is felülmúlja elődjét: a tengelytáv 50, a szélesség 22 mm-rel nőtt, így nőtt a férőhely. Ugyanakkor a kompaktabb gépészeti elemeknek köszönhetően az autó rövidebb (-46 mm) és alacsonyabb (-50 mm) lett – az előbbi fordulékonyabbá, az utóbbi áramvonalasabbá és csendesebbé teszi az új Priust.
Az előző Prius PHEV nagy dobása volt a tetőlemezbe integrált napelemes töltőrendszer. A Toyota ezt is továbbfejlesztette, így az immár naponta átlagosan 8 kilométerre elegendő energiát képes az akkumulátorba csempészni, teljesítménye pedig elég nagy ahhoz, hogy napsütéses időben akár teljesen feltölthetse az akkut, ha néhány napra magára hagyjuk az autót.
A jellegzetesen futurisztikus lámpatestek mellett a Prius vezetői környezete is a Toyota akkumulátoros elektromos járműcsaládjaival vállalt közösséget erősíti. A minimalista digitális műszeregység, a kompakt kormánykerék, a széles formátumú, központi érintőképernyő és a vízszintes kialakítás rendkívül szellős környezetet, jó térérzetet teremt.
A jellegzetesen futurisztikus lámpatestek mellett a Prius vezetői környezete is a Toyota akkumulátoros elektromos járműcsaládjaival vállalt közösséget erősíti. A minimalista digitális műszeregység, a kompakt kormánykerék, a széles formátumú, központi érintőképernyő és a vízszintes kialakítás rendkívül szellős környezetet, jó térérzetet teremt.
A Prius tehát 2023-ra nemhogy jelentőségét vesztette volna, de megkettőzött relevanciával tér vissza a piacra. Ebben kulcsfontosságú szerepet játszanak a modell továbbfejlesztett vezetőtámogató és kommunikációs funkciói is. Javult az ütközésérzékelő és -elkerülő rendszer hatékonysága, mostantól kereszteződésben, illetve kanyarodás közben is észleli a veszélyt a jármű, a gázpedál felengedésekor pedig a forgalmi helyzet függvényében szabályozza a lassulás mértékét a rendszer. A funkciókat hosszan sorolhatnánk, de soha nem érnénk a végére: a Toyota Prius ugyanis vezeték nélküli kapcsolaton keresztül képes frissíteni fedélzeti szolgáltatásait, így az új fejlesztések akár később is aktiválhatók lesznek a járműben.
Az ötödik generációs Toyota Prius 2023 derekától kapható Európában.
Az ötödik generációs Toyota Prius 2023 derekától kapható Európában.