Nagyvas érkezett a Toyota haszonjármű-kínálatába

Nagyvas érkezett a Toyota haszonjármű-kínálatába

hirdetés
Két kulcsfontosságú újdonsággal bővült a Toyota Professional európai választéka, ezek érkezésével pedig nemcsak sokoldalúbb, de tisztább is lett a márka könnyű haszonjárműveinek portfóliója.
Amikor a környezet védelméről, a mobilitás szénlábnyomának csökkentéséről van szó, a Toyota nem hisz az egyetemes válaszokban.

Míg számos versenytársa minden figyelmét az akkumulátoros elektromos járművekre irányítja, a világ első számú autógyártója párhuzamosan fejleszt minden létező – valamint néhány még nem is létező – hajtástechnológiát.

Meggyőződése ugyanis, hogy minden megoldásnak megvan a maga helye és ideje: piactól és felhasználási jellegtől függően más és más lehetőséggel biztosítható a károsanyag-kibocsátás optimális mértékű mérséklése.
Erre a filozófiára bőségesen láthattunk már példát a márka személyautó-kínálatából, ahol a gyors ütemben érkező tisztán elektromos modellek mellett jelentős hangsúlyt kapnak a hibridek, de a hidrogénüzemű belső égésű motorok szériagyártásának előkészítése is ígéretes ütemben zajlik, miközben a hidrogén-üzemanyagcella továbbfejlesztése is napirenden van.
A haszonjárművek kínálatában részben az akkumulátoros elektromos modellek, részben a dízelmotorok tisztábbá tétele testesíti meg a Toyota ökotörekvéseit. A Toyota Professional most két olyan fejlesztést mutatott be, amelyek révén az ügyfelek még szélesebb köre számára biztosíthatják a környezettudatos munkavégzés lehetőségét.
A kompakt Toyota Proace City és a középkategóriás Toyota Proace mellett bemutatkozott a modellcsalád harmadik, rég várt tagja. A Proace Max kétféle tengelytávval, háromféle karosszériahosszal, és ugyancsak három magasságban választható; a dobozos verzió kapacitása így 10 és 17 köbméter között mozog; a padlón akár öt euroraklap elhelyezhető; a raktér kihasználhatóságát széles, teljes magasságú ajtónyílások segítik. A Proace Max az első olyan Toyota könnyű haszonjármű, amelynek hátsó ajtajai 270 fokban (azaz az oldalfalra) nyithatók.
A zárt áruszállító mellett egy vagy három oldalra billenthető platós, illetve lenyitható oldalfalas kivitelben is elérhető a Proace Max, a dupla fülkés verzióban pedig akár heten – elöl hárman, hátul négyen – utazhatnak. A modell dízelmotoros kivitele akár 1425 kg hasznos terhet vihet magával, 3 tonnát vontathat. A villanymotoros variáns 1,5 tonnás terhelhetőségéhez 2,4 tonnás maximális vontatható tömeg társul.

Míg a dízelmotoros változat 120-180 lóerős kivitelben, hatfokozatú kézi vagy nyolcfokozatú automata váltóval rendelhető, a nagy szenzáció az elektromos variáns: ennek 200 kW-os (272 LE), 410 Nm-es villanymotorját egy hatalmas, 110 kWh kapacitású akkumulátor táplálja, amely szélsőségesen nagy, akár 420 kilométeres hatótávolságot tesz lehetővé.
A Proace Max tehát minden szempontból a Toyota Professional elektromos portfóliójának csúcsát képviseli, ugyanakkor testvérei, a Proace City és a Proace is megújultak 2024-re. Közös jellemzőjük a teljesen újragondolt orrkialakítás, az átdolgozott kormánykerék és a feljavított infotainment-rendszer. A hatótávolsági értékek is javultak: a kompakt modell 330, a középkategóriás furgon 350 kilométeres maximummal büszkélkedhet. A hármassal a Toyota még teljesebb szolgáltatást nyújthat a könnyű haszonjárművet használó vállalkozások számára.
Szintén van köze a villamosításhoz a Toyota Hilux újdonságának, itt azonban az elektromotor és az akkumulátor nem főszerepet, csak támogatót játszik – hatásuk ezzel együtt lenyűgöző.

A jól ismert 2,8 literes dízelmotorra illesztett 48 V-os lágy hibrid rendszer a személyautók világában már elterjedt megoldás, a Toyotánál azonban eddig ismeretlen volt.

Az apró villanymotor átsegíti a belső égésű motort azon az üzemi fázisain, ahol önmagában csak rossz hatásfokkal (azaz pazarló üzemanyag-fogyasztással) tudna dolgozni.

Emellett indítómotorként is szolgál, így szélesebb tartományban működhet a start-stop rendszer.
Akkumulátora nem igényel külön töltést: gázelvételkor és fékezéskor a villanymotor tölti a hátsó ülések alatt elhelyezett lítiumion-egységet. Mindez együtt akár 5%-kal csökkenti az átlagos üzemanyag-fogyasztást – országúton kisebb, városban sokkal nagyobb mértékű az energia-megtakarítás mértéke. Az új hajtáslánc mellett továbbfejlesztett vezetőtámogató és kommunikációs rendszerek is érkeznek a 2024-es modellévi Hiluxba, ahogy a rossz tapadású terepen történő közlekedést segítő üzemmódváltó funkció is megjelenik a palettán.
Mindez a (majdnem) jelen, a Toyota azonban már a jövőt is előkészítette: 2026-tól megkezdi a második generációs hidrogén-üzemanyagcellás rendszerek piaci alkalmazását, nemcsak személyautóiban, de haszonjármű-kínálatának tagjaiban is. A hidrogénüzemű Toyota Hilux idén bemutatott prototípusa jövőre már közúti teszteken vesz részt.

2026-ra elkészülő széria pedig vélhetően még takarékosabb és erősebb lesz, használhatósága versenyképes lesz a belső égésű motoros variánsokkal. Ezzel párhuzamosan zajlik majd Európában a töltőinfrastruktúra kontinentális kiépítése, amely nyomán megkezdődhet a teljesen emissziómentes FCEV haszonjárművek széles körű bevezetése.